+ Предложи новина
09.05.2019

Кризата за учители застигна дори престижните столични училища

Кризата за учители застигна дори престижните столични училища

 Сигнали за липса на учители в две престижни столични училища предизвикаха проверки на РУО София-град. Оказа се, че не само заради кадрови затруднения във Френската гимназия е станал проблемен немският език, а в 133 СУ "А.С.Пушкин" - математиката по-трудна, но и че подобни случаи има предостатъчно и се очакват още. Децата стават заложници на дефицита на учители и на нормативната база, която е едновременно пречка за решаване на проблема и основание да остане нерешен. Налице е нещо като форсмажорно обстоятелство, за което не само че няма виновни, но и последиците остават за сметка на потърпевшитe. И понеже децата, за разлика от учителите, си нямат синдикат, по принципа "спасяването на давещия се е в ръцете на самия давещ се", родители на засегнати от липсата на учители деца ги водят по частни уроци и курсове, сезират институции, редакции, търсят публичност и правда... , но разочаровани се примиряват, че нито доброто училище, нито добрите заложби на децата им не са гаранция за добро представяне на изпити за следващи нива.

 Безспорна е опасността от пропуски в знанията на децата и от загуба на интерес към съответните предмети, заради разстройване на учебния процес от отсъствия или напускания на учители и техни заместници. Дефицитът на учители смъква критериите, а правилата изглежда мотивират повече към спазване на бюрократичните изисквания, отколкото към осигуряване на добри резултати. Ако образователната система продължава да губи учители по призвание и трудно да намира и учители по неволя... остава да очакваме ботове да ги заместят...

 Какви действия предприема Министерството на образованието и науката за преодоляване на кризата за учители - отговаря зам.-министъра на образованието и науката Таня Михайлова.

  "От няколко години се наблюдава недостиг на учители. Професията не е лесна. Учители по математика, химия, физика и астрономия, чужди езици винаги са били търсени и ще продължават да бъдат“, потвърди и тя. За противодействие, на база на анализи и обсъждане на темата със социалните партньори, е одобрена национална програма "Мотивирани учители", изтъкна зам.-министър Михайлова и поясни, че тази програма има за цел да се насочват хора с мотивация и желание да поемат по стъпките на професията "учител". "Дава се възможност на хора с висше образование, които са добри специалисти в областта на математиката или на различните природни науки, да придобият педагогическа правоспособност", обясни тя и добави, че кандидатите може да са работили нещо друго, но ако имат желание, сега могат да се насочат към учителската професия, която е изключително благородна и е добре да се упражнява от мотивирани хора. По думите ѝ това е една от възможните политики за преодоляване на недостига от учители, която може да даде много по-бърз ефект и да се реализира още от следващата учебна година. "Желаещите ще могат да започнат да се обучават още през лятото, а след това да продължат подготовката си и да работят едновременно с това", отбеляза още тя.

 "Държавата пое ангажименти за увеличаването на заплатите на учителите, които се изпълняват изключително отговорно. Заплащането е един много важен фактор за мотивиране на младите хора да изберат тази професия и при кандидатстването във висше училище да се насочат към педагогическите специалности или "Педагогика на обучението по…", още повече, че те ще имат и стипендии, които ще им позволят по-спокойно да се посветят на своето образование“, посочи зам.-министър Михайлова.

 Допълнителни стимули Различни са факторите, които могат да се използват, за да бъде преодолян недостига на учители, категорична е Михайлова и посочи като пример, че за учителите в малките населени места, които пътуват има възможност за възстановяване на транспортните разходи и на наемите, ако изберат да останат да живеят в населеното място. "В подкрепа на младите кадри е и възможността за определяне на наставник, който да работи с млади учители, тъй като първата година за всеки учител е по-трудна", съобщи още зам.-министър Михайлова. По думите ѝ наставниците ще са хората, които ще им помагат да се чувстват по-уверени в своя избор на професия и реализация. За задържането на младите и амбициозни колеги има значение и възможността да придобият професионално-квалификационна степен, чрез което им се осигурява и бързо кариерно израстване, отбеляза още Михайлова.

 "В образованието резултатите никога не идват на следващия ден", коментира тя. "Това е тенденция при нас и няма нищо, което в момента да е тревожно. По-тревожното е, ако знаем за проблем, а не взимаме мерки. Аз най-отговорно твърдя, че взимаме всички видове мерки, които могат да се реализират“, заяви зам.-министър Михайлова.

Източник: www.actualno.com

Оценка 4.82 от 38 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци по Пиано online
Зумба танци youtube
Уроци по Музика за 6 клас
Школа по Пиано
Уроци по История за 8 клас
Графичен Дизайн София
Балетна школа София педагог
Гръцки език за начинаещи и напреднали
Частни уроци по Немски Пловдив
Курсове по Английски език Варна
Йога курс цени
Обучение по Английски език
История за 7 клас
Курсове по Немски Русе
Класически Балет за деца
Японски език Пловдив
Изучаване на Испански език
Учител по Математика Сухата река
Школа по Ориенталски танци Пловдив
Курс Козметика
Индивидуални уроци по Компютърна грамотност
История за 5 клас
Частна детска ясла София Люлин
Уроци за матура по Български език
Уроци по Математика за 6 клас
Детски Футболни школи
Спортни танци Бургас
Курсове по Рисуване Варна
Сертификати по Английски език
Балетна школа София Класически Балет
Курсове по Рисуване Русе
Тестове по Математика 7 клас
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ