+ Предложи новина
16.03.2018

Кметове искат възстановяване на длъжността експерт по турски език в РУО Кърждали

Кметове искат възстановяване на длъжността експерт по турски език в РУО Кърждали

  Кметовете на общини в област Кърджали настояха да се създадат реални условия за изучаване на турския като майчин език в училищата. Това се случи на среща с министъра на образованието Красимир Вълчев. От администрацията на Хасан Азис, кмет на Кърджали, съобщиха, че основният въпрос, който с колегите му са поставили, е за създаване на реални условия, за да стане ефективно изучаването на турския като майчин език в училище. Те са изразили своето безпокойство от негативните тенденции за драстичното намаляване на изучаващите езика през последните 25 г. Една от причините е в законовите уредби, приети през годините.

 През 1992-1993г. турски език в страната са изучавали 114 000 деца, а днес броят на учениците е паднал до 6000. Проблемите с изучаването на турски език не са само в област Кърджали, те касаят цялата страна, е посочил по време на разговорите Хасан Азис. Кметовете настояли за ясно фиксиране на броя на часовете по майчин език, които да бъдат определени нормативно. Те поискали в училищата да се назначат достатъчно преподаватели по турски език, както и да се отпечатат нови учебници, тъй като последните издадени са през далечната 1992г. Акцент в разговорите е било и възстановяването на длъжността експерт по турски майчин език в Регионалното управление на образованието /РУО/. Този въпрос беше отправен към министър Вълчев и при посещението в Кърджали преди година. На срещата е дискутирана необходимостта от актуализиране на учебната програма в професионалните гимназии, която да бъде съобразена с нуждите на местния бизнес. По този проблем предстои среща със зам.-министъра на образованието и науката Таня Михайлова.

 Младежи от турски произход, живеещи в София, са решили да разработят нови инициативи за повишаване на интереса към обучението по турски език, обезпокоени от голямото безразличие на държавните училища в това отношение, съобщи преди дни Анадолската агенция. От 90-те г. на миналия век езикът се изучава като свободно избираем предмет. Хилмие Индже, която е ръководител на дружеството за културни взаимодействия в София, смята, че проблемът е от особено значение и намирането на изход от ситуацията не търпи отлагане. „Работим за организирането на национален симпозиум с цел повишаване на интереса към обучението по турски език. В държавните училища езикът се изучава като свободно избираема дисциплина, но е налице безразличие към нея.

 Необходимо е да се ангажират както родителите, така и училищните директори, и преподавателите, за да се види къде е коренът на проблема и да се стигне до решението му“, казва младата адвокатка. Според нея младото поколение турци в България не знаят как да говорят, пишат и четат на езика, и това е един от най-важните им проблеми. В България, където населението наброява под 7 млн.души, от които около 600 000 са от турски произход, в момента едва 5 385 деца изучават майчиния си език, като в предходната учебна година те са били с 1 701 повече, посочва Хилмие Индже. Според данните на Министерството на образованието през учебната 2016-2017 г. часовете по турски език са посещавани от 7 086 деца.

 Хилмие Индже посочва, че особено голям проблем за българските турци е намирането на съвременни турски книги, а за да се поддържа езикът жив, дружеството е започнало кампания в София „Дари книга – имай библиотека“. Целта е рафтовете в офиса на организацията да съберат поне 2 000 книги на турски език. Миналата година през септември, също пред медии в Турция, лидерът на изселническа организация Зюрфеттин Хаджиоглу обвини България в провеждане на скрита асимилация на малцинствата. „В България турското малцинство наброява близо 1 милион души, но само няколко хиляди от децата изучават майчиния си език. Това е болезнено, силно обезпокояващо и тревожно състояние, то е демонстрация на това, че българската държава и правителството й продължават с политиката на скрита асимилация на малцинствата. Новата учебна година няма да бъде добър период за турското малцинство в България“, посочи тогава той.

 Според него правителството е виновно за ежегодното намаляване на броя на учениците, изучаващи майчиния си турски език и носи отговорност за проблемите около закона за образованието, за това, че обучението по турски е извън учебните програми и е свободно избираем предмет, на което обаче пречат директорите на училищата. Особена вина носят и местните управи с тяхната незаинтересованост и бездействие, смята Хаджиоглу. Той е чест гост на Кърджали и не пропуска да отправя призиви за конкретни действия в тази посока към политиците, представляващи турското малцинство, към религиозните служители и гражданските организации. „Нашите сънародници в България непременно трябва да подадат заявления за изучаването на турски език в училищата на децата им и да продължат да настояват за обучението на майчин език. Нашата конфедерация наблюдава много внимателно развитието на този проблем“, подчертава Хаджиоглу.

 Проблемът с липсата на интерес към обучението по майчин език в България стана тема и на репортаж на националното радио и телевизия на Турция /TRT/, излъчен също при старта на учебната година у нас. В него се казва, че след началото на демокрацията у нас в годините след 1990-а децата на българските турци са изучавали майчиния си език като задължително избираем предмет, като по онова време броят им е бил около 100 000. През 2003 г. обаче те са намалели до 30 000, а през учебната 2015-2016 г. наброяват 7 565 деца. През септември 2015 г. вече бившият лидер на ДПС Лютви Местан внесе предложение турският да стане задължително избираем предмет в училище, но парламентът го отхвърли, а впоследствие управляващите от ГЕРБ го наложиха като свободно избираем, бе припомнено в репортажа. Така децата са пренасочили интересите си към западните езици и природо-математическите дисциплини, и са загърбили майчиния си език. Отделно от това училищните директори създавали изкуствени проблеми и бариери с изискването за специални заявления, но те еднолично решавали дали да има такова обучение.

 Налице е дефицит на преподаватели, учебниците по турски са от 1999 г. и са остарели, в региона с най-многобройно турскоезично население – Кърджали, майчиния си език в училище изучават по-малко от 2 500 деца, а и вече може да се каже, че в българската образователна система турският е мъртъв, така самосъзнанието и чувството за идентичност остават на заден план, се подчертава още в репортажа. Анкара често критикува България за майчиния език и за липсата на турска телевизия.

Източник: www.actualno.com

Оценка 4.93 от 27 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Сугестопедични уроци по Английски език
Бокс тренировки Бургас
Урок по Математика за 3 клас
Английски за начинаещи онлайн
Индивидуални уроци по Компютърна грамотност
Школа по Математика
Курсове по Английски в София
Курсове по Графичен Варна
Курсове по Български за чужденци
Народни танци Студентски град
Пилатес за деца
Гръцки език Пловдив
Училища Испански език
Учител по Математика София
Курсове Английски онлайн
Уроци Китара
Курсове по Математика Варна
Начални уроци по Английски
Частни детски градини Банишора
Уроци за ученици Математика
Курсове за готвачи
Матура за 7 клас по Химия
Йога курсове Русе
Курс Немски език Пловдив
Частни уроци по Литература Варна
Начална школа по Пиано
Математика обучение онлайн
Курс Италиански
Футболни клубове
Готварски Курсове София
Рисуване за деца
Аз мога повече Немски език
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ