Гражданин - човек активен, критичен, с познания и позиция. Как да направим така, че децата да се превърнат в граждани?
"Сигурният отговор е: Като почнем да работим за това от най-ранна детска възраст. Едва ли някой вярва, че на 18-тия си рожден ден изведнъж младият човек "съзрява" за тази важна роля", казва Надя Шабани, програмен директор в Българския център за нестопанско право. По думите й това следва да е процес, който "трябва задължително да се случва в училище, да е част от общообразователния стандарт и да сме сигурни, че всички деца са включени в него".
Темата за гражданското образование днес отново е актуална и дискусионна покрай очаквания нов закон за училищното образование, който парламентарната комисия по образование и наука гледа в момента на второ четене. Гражданското образование формира определени знания и умения, които позволят на децата да вземат информирани решения, а в бъдеще - да могат успешно да защитават лична или обществена кауза. Нещо повече - учи ги да изслушват и уважават позицията на другия, да участват активно в обществения живот, да търсят решения по проблеми, които ги вълнуват, обобщава ползите Дани Колева, програмен директор в Национална мрежа за децата.
Мария Янкова, експерт Образование в "УНИЦЕФ България", също е убедена в предимствата на тези усилия. "Гражданското образование развива критично мислене, аналитични умения и нагласи. То помага на младия човек да се формира като свободна личност, която познава и отстоява своите права, свободи и отговорности", коментира Янкова.
"Когато в училище се изучават много и различни научни дисциплини като математика, история, химия и т.н., голяма част от фокуса в образованието се премества и човешките ценности убягват от учебната програма. А те са изначални", казва Ива Таралежкова, председател на управителния съвет на Форум "Гражданско участие", обединяващ над 120 активни неправителствени организации в цялата страна. Според Таралежкова този дефицит в образованието води до дълбока криза на ценностите в нашето общество. "Затова е важно гражданското образование в училище да заостри вниманието на децата от ранна възраст, при това по интерактивен интересен начин, който да развива критично мислене, аналитични умения и нагласи, за да ги ангажира и да ги накара да се чувстват съпричастни към случващото се в ежедневието", обобщава тя. И допълва, че за огромна част от организациите - членове на мрежата Форум "Гражданско общество", темата за въвеждане на гражданско образование в училище, е основна кауза, по която трябва да се проведе застъпническа кампания. Сред дискусионните въпроси е дали гражданското образование да бъде отделен учебен предмет или знанията да са вплетени в различни учебни дисциплини, както е сега. Сериозен спор се води и по съдържанието на това, което ще се преподава.
Източник: www.capital.bg