Ученици от Пловдивска област са с нула точки от теста по математика на националното външно оценяване в 7. клас при максимален сбор 100. "Предполагам, че буквално не са прочели условието, защото не знаят български, непознаването на езика много ни пречи и се отразява и на математиката. Даже тотото в този случай не е помогнало", коментира Зара Данаилова, старши експерт по математика в Регионалния инспекторат по образованието в Пловдив и председател на комисията по предмета. От 4888 деца 1700 са с двойка по математика, което е 35% при 28 на сто слаби оценки миналото лято. Среден 3 някак са успели да изкарат 1128 (23%). Тази година има лек ръст на четворките - 1328 (27%). За много добър са решили задачите 634 седмокласници (13%), а за шестица знаят само 94 (2%).
Учениците се препъват не само в практическото прилагане на формули и теореми. "Изключително са ги затруднили задачи, в които условието е по-дълго, което означава, че е проблем четенето с разбиране на математически текст", каза Данаилова. Мнозина изобщо не са схванали какво се иска. Експертът по математика даде пример със задача, в която отговорите трябвало да се нанесат в таблица и всеки ред изисквал определено действие. Крайните резултати трябвало да се систематизират в 3 реда. Дeцата масово предали графите празни. Справят се добре само със задачи, които се решават в една стъпка, като директно се прилага теорема, но това са само първите задания от първия модул. Окапват, щом трябва да свържат няколко знания в последователни действия. В последните две задачи от втория модул пък не могат да изложат аргументирано решението си.
Промяната на теста по български в посока превес на задачи за четене с разбиране е причина да има повече седмокласници с двойки тази година, коментира експертът по български език в просветния инспекторат Георги Делов. За първи път 16 от въпросите бяха върху първия текст и таблицата към него.967 деца са със слаба оценка, което значи всеки пети. Тройка имат 584 (12%), четворка - 1362 (28%), много добър - 1761 (36%), отличните оценки са 273 (6%). Няма проблеми при задачите с избираем отговор и там, където дадена формулировка трябва да се открие в текста. Трудностите започват, щом трябва да се напише, дори и кратък израз. Делов даде за пример задача, в която учениците трябваше да посочат признаци на хляба, показващи ритуалния му характер. Деца не успели да извлекат и интерпретират тези данни, а преписвали дословно дълги откъси. Задачата за редактиране издава, че не знаят пунктуация и членуване.
Разказът на Михаил Вешим се е харесал и е сполучливо преразказан, но някои са предали съдържанието твърде сбито. Проблем е глаголното време - вместо сегашно историческо е използвано минало. Няма и оформяне с отделни абзаци.
Източник: www.marica.bg