Ученици, които са оставени да повтарят годината, масово се отказаха от извънредната възможност, която им бе дадена – да се явят на трета поправка и да минат в горен клас. Тази година МОН позволи допълнителна трета поправителна сесия за ученици от 5. до 12. клас, които имат двойки за годината и не са успели да ги поправят на двете сесии – ако са по не повече от два предмета. Допълнителнят шанс се дава заради месеците на дистанционно обучение, което доведе до най-високи дефицити при учениците, които и иначе бяха с най-ниски резултати. Указанието към директорите бе да проведат трети поправителен изпит до 12 октомври.„ Интересът към него обаче е нищожен.
Дадената възможност е шанс основно в училища с деца от малцинствата и в професионалните гимназии. Обикновено там има най-много повтарячи, като е имало години, в които Пловдив е бил с най-много второгодници в цялата страна – около 200 в областта.
В СУ „Найден Геров“ в момента има около 10 ученици от прогимназиален и гимназиален курс, които повтарят годината. Нито един от тях не пожела да се яви на трета поправка, казва директорката Диана Гавазова. От школото водили усилени разговори, преди да насрочат дати за изпитите. Те са основно по български език и литература. Учениците се препъват в тази дисциплина, защото майчиният им език и ромски или турски. И най-вече поради липса на мотивация за учене. И втората поправка през лятото била по български, но повечето ученици с двойка за годината били скъсани на нея. Постоянно имаме срещи с родителите, но много рядко те дават резултат, казва Гавазова.
С изоставащите училището работи и по програма „Подкрепа за успех“, по която има допълнителни занимания и консултации. Въпреки това остават деца, които нямат никакво желание да положат усилие. Има случаи дори да повтарят един клас три пъти – до навършване на 16 г. Това е задължителната възраст за обучение в нашата система на образованието. След това тийнейджърите отпадат.
Общата тенденция в махалата обаче върви към добро – все по-дълго децата остават в училище, все повече завършват основно и средно образование. Аз съм в системата от 20 г. и виждам, че напоследък има даже много амбицирани родители от ромската и турската общност, казва Гавазова. Има обаче и деца, по отношение на които никакви усилия не дават резултат.
В Професионалната гимназия по машиностроене в Пловдив повтарящите годината в момента са двама от общо 140 ученици. Единият има двойка по география и трябвало да е в 11. клас, но останал в 10. Другият пък е с двойка по производствена практика в специалност „Подемно-транспортна техника“ и досега не могъл да я поправи. И за двете момчета българският език не е майчин. Демотивирани са заради нагласата в семейството, натрупали и са и много отсъствия, казва директорът Кирил Саксанов. Професионалната гимназия ги е включила в проект „Подкрепа за успех“ и е организирала трета поправка. Ако изкарат тройки, ще бъдат преместени в по-горен клас, макар да са започнали учебната година в същия, в който са били и миналата година.
Източник: www.marica.bg