+ Предложи новина
15.04.2016

Догодина Пловдив ще има еко училище, построено по фън шуй

Догодина Пловдив ще има еко училище, построено по фън шуй

  Еко училище ще отвори край Пловдив догодина - със сграда по фън шуй, паневритмия преди часовете, отглеждани от децата биодинамични градини с билки, плодове и зеленчуци, работилнички по грънчарство и дърводелство вместо обикновените извънкласни форми. Обучението ще покрива всички държавни изисквания и ще следва учебните планове от подготвителна група до 7. клас, но методите на преподаване ще се базират на сугестопедията на проф. д-р Георги Лозанов и слънчевата педагогика на Учителя Петър Дънов. Основните принципи ще са обучение и възпитание в духовност, любов и свобода. Мария Паева се заела с амбициозната цел да вдигне школо от нов тип, когато дошло време да търси училище за сина си. „Когато се огледаш наоколо, виждаш, че всичко е стандартно. А аз търсех нещо, което да обхване цялостното изграждане на личността, защото образованието не е само наливане на знания, а много повече”, обяснява създателката на училището. Философията на екипа му ще бъде да развива едновременно детето в три посоки - тяло, дух и интелект. Това ще стане с подбрани учители, чрез изграждане на хармонична среда и чрез живот на учениците в природата, подрежда формулата Паева. Кръстник на школото е синът , който още на 4-годишна възраст предложил името „Слънчев лъч”. Докато се избистри философията и се направи проектът, момчето станало на 10 и вече е третокласник в стандартно школо. Идеята обаче набира скорост и размах - от февруари вече се строи сградата за новото учебно заведение.

Средата - зелени класни стаи с двор за биоземеделие

 Бъдещето екоучилище ще се простира върху терен от 5 декара, като само 800 кв. м ще бъдат заети от триетажната сграда. Всичко останало ще бъде двор. Именно липсата на такова пространство отказало Мария Паева от първоначалното намерение да наеме сграда под наем. „Не искам помещения, които трябва да се преустройват, и бетон и асфалт под прозорците”, обяснява тя. Да се строи от нула е по-скъпо и инвестицията ще стигне близо 2,5 млн. лева. Жената обаче вече е теглила първите кредити и ще изгради зданието по принципите на фън шуй. Преди арх. Елена Апостолова да проектира помещенията, Паева изчела купища литература и за тъй наречената Васту архитектура. Според вселенските закони и по нейните правила са били изградени всички мегаполиси в миналото. В съгласие с това, например, сградата няма да е „усукана”, а ще е ориентирана по посоките на света. Входовете ще са от северната и източната страна. Класните стаи са проектирани по златното сечение. Движението в зданието ще става по часовниковата стрелка. Къде да бъде водата е решено според повелите на фън шуй. Във всяка класна стая ще има кухненско боксче, тъй като децата сами ще си приготвят някои дребни неща.

 В двора също ще има външни зелени класни стаи. Когато времето позволява, часовете ще се провеждат под открито небе. Учениците сами ще се грижат за това пространство. Ще садят цветя, билки, плодни дръвчета и зеленчуци. От школото вече са се свързали с Димитър Стоянов, който е направил първата ферма за биодинамично земеделие. Децата в еко училището също ще се съобразяват с неговите правила. Целта е да се замислят над единството от вселенски закони, обяснява Паева. В такова земеделие всички дейности се съобразяват с фазите на луната и разположението на съзвездията. Кореноплодните растения, например, се садят под знака на земните зодии.

 Всички стари познания, които имат светът и българският земеделец, децата също ще усвояват в нашето училище, разказва Мария Паева. Те обожават да са свързани с природата, да садят и поливат. Това ги облагородява и ги учи на ценности, които са вече забравени. А най-важното е да обичаш земята си, допълва тя. Това трябва да залегне във всяка педагогика и във всяко образование, категорична е създателката на еко школото. В него децата ще правят и други нови за тях неща - ще компостират, ще рециклират и ще учат изцяло по законите на природосъобразния начин на живот. Светът отдавна е тръгнал натам, време е ние също да го направим, казва Паева. Вече се е свързала и с международна организация „Еко скулс”, която е готова да помага. С екопродукцията, която хлапетата сами произвеждат в лехите, ще си готвят и сами, тъй като това също сплотява. Искаме да създадем една общност от учители, деца и родители, които да изградят нов тип образование, казва Паева. Планира в двора да има дори малко езеро с растения, които ще почистват водата по естествен начин. Целта е децата да наблюдават природата, защото в нея има всичко, казва майката.

Обучението - по Дънов, Лозанов и Монтесори

 Макар училището да изглежда по-скоро като комуна от съмишленици, то ще отговаря изцяло на изискванията на МОН. Учебните планове също ще се следват без отклонение, но ще са различни методите, по които се преподава. Децата трябва да свикнат да работят в екип, в среда на подкрепа, доверие и любов, обяснява Мария Паева. В този смисъл подсказването няма да се наказва, а ще се приема като взаимопомощ. В един клас ще има по 12 деца. Максималният капацитет на учебните помещения е 16 човека. Има много учители, които биха се разгърнали в такава среда, убедена е създателката на концепцията. Методите ще следват принципите на слънчевата педагогика - учението на Петър Дънов за това какво трябва да представлява образованието. Ще се залага на връзката на детето с природата, здравословното хранене, учители-вдъхновители, свободата на учениците. Ако всичко се приложи дословно, децата не бива да учат повече от 2 часа сутрин и още толкова след обяд. Това обаче няма как да се постигне, като същевременно се покриват държавните образователни изисквания. Затова часовете ще са като в другите училища. Сутрин обаче преди занятията вместо тъй наречената ведрина от миналото или днешната сутрешна гимнастика, учебният ден ще започва с паневритмия. Целта на танца е да се постигне единение между духа и тялото в хармония с природата. Ще бъде застъпена и йога. Уроците постепенно ще бъдат разработени според сугестопедията. Това е метод на преподаване, създаден от проф. Д-р Георги Лозанов. При него няма класическа лекционна форма, а преподавателят провокира учениците с определена игрова ситуация. Всеки си избира роля в игровата рамка, разгръща се сюжет и по този начин чрез развиване на действието се усвояват нови знания и понятия, като се упражняват вече научените. Широко е застъпена също класическата музика и се използват образци от световното изкуство. Вече има готовност в еко училището чрез сугестопедия да се преподават английски, руски и немски. Този подход ще превърне и сложните формули в забавна математика.

След часовете - плъстене и грънчарство

 Извънкласните форми също ще са нестандартни. Ще има работилнички за плъстене на вълна, тъкане и керамика. Вече са осигурени пещ и грънчарско колело. Децата ще правят даже първи стъпки в дърводелството. Нашето консуматорско мислене постепенно трябва да бъде изместено от идеята, че много неща можем да си направим сами, обяснява Паева. В школото ще бъде застъпено и изкуството - фотография, кино, литература, български обичаи и традиции. Предвижда се да има и обучение по музикален инструмент. С всичко това искаме да развием емоционално и физически здрави деца, обобщава авторката на концепцията. Вярва на Дънов, че всичко може да се постигне с любов. Ако не се интересуваме от това, което преподаваме и преживяваме, няма как да вдъхновим децата също да го преживеят, казва тя. Затова ще събира екип от преподаватели, които имат учителска квалификация, но са също творци и вдъхновители. „А с новите деца трябва да дойдат и новите родители - всички еволюираме и вече е дошло време да се основе такова училище - убедена е Паева. Ще започнем да учим децата от живот в природата и изграждане на ценности до навлизането им във високотехнологичния напредък на времето и съчетавайки двете, ще подпомогнем развитието на бъдещите хора от новия свят”.

 Мария Паева досега не е била свързана пряко с образованието. Самата тя е завършила биотехнологии в УХТ и фотография и в София. В момента завършва и онлайн дистанционно обучение по Монтесори в Индия. Този тип педагогика също ще се ползва в екоучилището. На едно дете числата 100 или 1000 му звучат много отвлечено, написани в тетрадката. Но ако има възможност да пипне толкова мъниста, а после да вади и добавя, усвоява много лесно, обяснява тя. Така материалът води детето, което накрая да получи винаги верния отговор.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове по Френски
Немски език начинаещи
Уроци по БЕЛ Пловдив
Школи по танци София
Курсове по Немски за деца
Частни детски градини Лозенец София
Курс Италиански език
Немски език за деца онлайн
Тест по Немски a1
Немския език
Индивидуални курсове по Английски
Уроци по Турски език Пловдив
Народни танци Младост
Частни уроци по Испански език обяви София
Изучаване на Английски език за начинаещи
Брейк танци в залата
Частна детска ясла София Мусагеница
Езикови курсове Немски
Курс Фризьорство Пловдив
Урок по Английски език за 1 клас
Езикови курсове Немски
Курсове по it
Латиноамерикански танци Стара Загора
Уроци по Музика за 4 клас
История за любовта
Уроци по Салса онлайн за начинаещи
Бизнес Английски онлайн безплатно
Отслабване с Йога
Уроци по Плуване София
Курсове по Английски Онлайн
Курс Счетоводство Варна
Индивидуални уроци по Испански
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ