Много е трудно и сложно да се наложи санкция на ученик. Според училищния закон това се обосновава с Административно-процесуалния кодекс.
Трябва да има външна институция, която да е посредник между училищата и родителите при разрешаване на възникнали проблеми. Тази препоръка направи в предаването "(О)позиция" Асен Александров, директор на 51-во училище в столицата и председател на Сдружението на директорите. Според него училищният закон не работи в частта му за налагане на санкции на учениците и задължително трябва да се промени. Според Яна Алексиева от асоциация "Родители" пък законовите промени не са задължителни, по-скоро е нужна системна работа със семейството - елемент, който не е припознат засега от доста училища.
"От общо 1300 ученици миналата година сме наложили санкции на четирима, тази година също имаме 4-ма . Почти никакви санкции не налагаме", посочи Александров. По думите му редът за налагане на елементарни санкции като забележка за 6 неизвинени отсъствия, за това, че детето пуши в района на училището или има агресивна проява, е равносилен на правен акт, който се пише, за да арестуваш някого или да се наложи дисциплинарно уволнение. "Училището го третират като репресивен орган. Защо е този утежнен ред, защо санкции трябва да се налагат по Административно-процесуалния кодекс (АПК) ?! Ние сме нещо коренно различно от съда. Моля се на Бога да не влязат и оценките в АПК и накрая на годината родителите да съдят учителя по математика защо е написал четворки или петици", коментира Александров. "Представете си, че имате палаво дете. Част от родителите казват: "Вземете мерки", другата част казват: "Детето си е добре. Вие не вземате мерки". Затова искаме някаква външна институция, която без емоции, да ни помогне какво да се направи. Ние нямаме никаква помощ, нито от общината, нито от социалните служби", заяви той.
"И училището, и семейството често са самотни в отглеждането на детето. Вместо да говорим за наказания, е време да имаме препоръки. Когато един родител получи сигнал, че детето му има проблем, няма никаква услуга, която да му помогне", коментира и Яна Алексиева от асоциация "Родители". Тя заяви, че някои родители са в абсолютното си право да си притеснени от наложеното наказание на детето им, или може би защото не са видели предишни мерки от училището, свързани с подкрепа. По думите й 51-во училище може и да изчерпва всички възможни мерки за въздействие върху ученика преди да наложи наказание, но не всички учебни заведения спазват този ред - или има субективно разбиране, или всичко се прави проформа.
"Първият въпрос винаги е: "Кой е виновният?" И винаги е учителят. Представете си, че даваме всичко от себе си, аз твърдя, че ние правим това, но въпреки това да не се получава. Не е ли възможно да има някаква малка вина у родителя?", попита Александров. "Вие започнахте с вината. Няма вина", реагира Яна Алексиева. "Ние искаме да има една институция, която да ни каже, че се справяме добре", посочи директорът. "Но и семейството иска да чуе същото!", отговори Алексиева.
Източник: www.segabg.com