Как децата ще учат от 15 септември, ако пандемията продължава? Интересни правила за новата учебна година разкри в интервю пред вестник "Телеграф" Асен Александров, председател на Сдружението на директорите на училища. Той е директор на 51-о училище в София.
"Първо, ще разделим класовете на две групи. Това важи за всички с изключение на първокласниците. Ще бъдат между 13 -15 деца, като те могат да бъдат разделени по азбучен ред. Едните са една седмица в клас, другите дистанционно. После се обръщат. Пак ще има камера, свързана с компютъра. Учителят ще е пред екрана, но камерата трябва да бъде насочена към дъската, за да може детето да вижда преподавателя и да слуша какво говори. Ако има въпроси, ги задава. После си пише домашните и се подготвя за следващия урок", каза Александров пред колежката Райна Харалампиева.
"Досега ние прилагахме кабинетна система за големите. Сега трябва сменим схемата, защото засега идеята е ако някое дете от паралелка се зарази, само тя да бъде карантинирана, не всички. Учениците ще седят в стаята, а учителите ще се местят. Трябва и да направим график за излизане след всеки час на въздух, за да можем да отваряме прозорци, за да проветряваме и да дезинфекцираме. Може да има блокове - например ученикът да седи 70 минути в клас, после да излиза за 15 минути навън, в които се проветрява класната стая. Ще направим отделни графици за отделните класове".
Директорът препоръча децата да носят храна от дома и да не използват стол или лавка. Новости се очакват и при междучасията. "Те няма да са по едно и също време за всички. Могат да излизат 3-4 паралелки от 9 до 9.15, други - от 9.15 до 9. 30 и т.н., за да има достатъчно място да играят.
Всяка паралелки може да си има своя част в двора. За моето училище съм го измислил. Имаме в парка 6-7 индивидуални зони и по едно и също време ще излизат най-много 6-7 класа. Предизвикателството е големината на часовете и междучасията. Тя ще бъде доста различна от досегашната.
Блок часове от 60 -70 минути. Това, че ще имат 10 минути по-малко учебен час, не е толкова важно. Важно е децата да могат да излязат навън. Пример: при два часа история, блокът е 90 минути – 75 са за работа, 15 са навън. Всяко училище обаче си прави своя организация.
Часовете по физическо могат да бъдат два часа. Ако децата обаче влязат в салона два часа, ще стане белята. Затова тези два часа да отидат наблизо в парка и да поиграят. Ако се съблекат и влязат два класа в един салон и край – язък за мерките", коментира той.
Александров е на мнение, че в коридорите и в лавката децата трябва да са с маски, а в класните стаи - без. Най-деликатно е при първокласниците, които са само с присъствени учебни занимания. "В моето училище има четири първи класа. Разделям ги на две групи и стават 8 групи. Тези 8 групи са в училище само присъствено. Учителите от занималнята поемат единия поток, а класните ръководители другия. При този вариант обаче няма да има занималня следобеда. Докато сме в извънредна епидемична обстановка, разбира се. Когато класовете станат цели, ще я върнем", каза още Александров.
Източник: www.standartnews.com