Деца от малцинствата се учат да свирят на пиано в ДГ „Щастливо детство” в Пловдив, предстои учителката по музика там да започне безплатни уроци и по блок флейта. Първите три хлапета по на 5 и 6 г. вече са записани, разглеждат черните и белите клавиши, слушат Моцарт и Вивалди. Градината има електронен инструмент, сега ще купува и класическо пиано.
Огромен пробив е, че събудихме интереса на семейства от Столипиново към такива занимания, доволна е директорката Евгения Попиванова, която сподели успешни практики в Седмицата за образователна интеграция на деца от малцинствата. С пълното съзнание, че малчуганите едва ли ще станат пианисти, за екипа е най-важно да им покаже, че съществуват и различни от познатите им неща. Насищаме средата ненатрапчиво с класическа музика, която да звучи например по време на занимание за есента, посочи Попиванова. Миналата година по този начин между детските песни деликатно били вмъкнати и изпълнения на гайда.
Още при постъпването им в градината директорката прави анкета сред родителите за очакванията им. Масово казват, че искат децата да научат български и да бъдат подготвени за училище. За да стане това, екипът работи еднакво усърдно и с хлапетата, и със семействата. Възрастните посещават беседи срещу подпис. В импровизираното училище за родители се говори първо за силната музика и къде се изхвърля боклукът. На лекториите идват полицаи от Шесто РУП да дадат разяснения за етажната собственост, а педагозите се опитват да научат родителите да си казват „Добър ден”, вместо да влизат в крамоли. На тези срещи някои жени от Столипиново за първи път чуват, че е неприемливо мъжете да ги бият. Разясняват им правата, вече има и два случая насилници да бъдат изведени от дома.
След като положат тази основа, от детската градина започват да надграждат. За вчерашната демонстрация на майките във всички групи предварително е било раздадено стихотворението „Аз съм българче” - да го четат на хлапетата. Който не може даже да срича, има задача да издири по-грамотен съсед или да ангажира баткото и каката, които ходят на училище. Има и родителска библиотека, от която се дават книги на семействата със същата цел - у дома да звучи българска реч. Това е закон и в детското заведение. Ако някой възроптае, че го спират да говори майчиния език, директорката вади силен коз - анкетите от началото на учебната година, в които родителите са пожелали децата им да бъдат научени на български.
Така полека се мъчи да превърне семействата в съмишленици. Най-важното е да се спечели доверието им, казва Попиванова. За да стане това, обгрижва родителите и с лектории за полово предавани болести с гостуващи специалисти от РЗИ. На място идват и специализанти по дентална медицина, които да преглеждат зъбите на хлапетата. Който има нужда, му се поставя безплатна фотополимерна пломба. На майките се дава пълният зъбен статус на хлапето.
Друг жест към родителите е да се следват изискванията на тяхната култура - за децата се готви без свинско. Уважаваме традициите им, а в замяна искаме от тях усилие да се говори на български и присъствие на външните изяви, издава формулата Попиванова. Опитът я е убедил, че помощник-учител от етноса само спъва интеграцията, защото децата веднага започват да му говорят на майчиния език. Затова този педагог в градината умишлено е от българската общност.
„Нашите деца говорят два езика”, хвали ги директорката. И ако някой по време на занятие каже по погрешка на турски алма, вместо ябълка, не го мъмри. По-важното е, че хлапето е направило логическите връзки, които се изискват в ситуацията. От тази учебна година градината е базова за обучението по математика и студенти участват в заниманията, в които децата се учат да разпознават геометрични фигури, да групират предмети по признаци и да ги броят. Даже показали входно ниво близко до нормалното за възрастта, въпреки опасенията на екипа дали ще покрият стандарта. Професор от ПУ вчера разясни, че билингвите мислят на два езика и поради това са с повишени когнитивни способности. Вече са в ход и допълнителните занимания по български език, които въведе новият закон. А следващата седмица директорката събира на чай и кафе родителите да си поговорят за агресията. Няма как да очакват детето им да не бъде удряно, ако то посяга, казва Попиванова. В стремежа да поддържа сговор често уважава и настояването на враждуващи родове децата им да не са в една група.
Източник: www.marica.bg