Асоциация на езиковите центрове в България изпрати протестно писмо до премиера, министрите на образованието и здравеопазването, областните и общинските кризисни щабове и директорите на РЗИ. В него се настоява да се даде възможност на децата да продължат да посещават езиковите курсове, за да се подготвят за кандидатстване.
"Искаме да ни помогнете с отговора на един простичък въпрос, задаван ни всеки ден от хиляди деца, на които им предстои един от най-важните моменти в живота – кандидатстване в избрания от тях университет в България и Европа, по специалността, която вероятно ще бъде тяхната бъдеща житейска съдба. Въпросът е „Защо не ни позволявате да учим и да се подготвим добре за най-важния изпит за нас?“ Какво да отговорим на над 10 000 деца, на техните родители и близки? - гласи писмото. - Ние, езиковите центрове в България, сме поели ангажимент към тях още преди 10 г., когато те са престъпили прага на класните ни стаи за пръв път".
Протестното писмо отправя риторичен въпрос дали нистина образованието е прироритет за властта. Авторите сами дават отговор: "Съдейки по взетите решения от последната седмица, явно не е. Приоритет са ресторанти, молове, фитнеси и т.н. Не беше ли аргументът, учителите да бъдат ваксинирани едни от първите, именно този
– за да може да се провежда нормален учебен процес. За да няма тежки последствия за цяло едно поколение български деца. Оставаме с усещането, че се затваря не това, което е потенциално най-опасно за хората в настоящата криза, а това, което е най-лесно да се затвори. Да се затворят тези, които са най-тихи, възпитани и има най-малък риск да протестират, или да излязат на улицата. А от друга страна, да се покаже, че се вземат мерки"-
От асоциацията настояват за споделена отговорност пред децата, като се вземат предвид и изследвания на здравни институции по света. Цитират Лондонския имперски колеж, според чието проучване около 75% от случаите на коронавирусна инфекция се предизвикват от хора в активна възраст, между 20 и 49 г. При деца на възраст 10-19 г. процентът на разпространение е едва 10.3, а при най-малките – до 9 г., е едва 3,7%. Според Тексаската медицинска скала, училищата не попадат сред високорисковите зони. "Други попадат, но те явно са по-гласовити и агресивни в исканията си", се казва още в писмото.
Авторите призовават да се помисли и за психическото здраве на децата след почти целогодишно онлайн обучение и липса на нормална социална среда. Данните в световен мащаб за психическите травми и депресивни състояния сред младите са плашещи, подчертават недоволните.
Те настояват езиковите центрове да отворят с първото предстоящо разхлабване на мерките. А където в страната е разрешено обучението на деца от 1.-4. клас, да се позволи и обучението им и в езиковите школи, както беше доскоро. Аргументите са, че групите в езиковите центрове са малки, занятията са само два пъти седмично, няма междучасия, бюфети, училищни дворове, няма смесване и засичане на потоци и групи. Спазват се противоепидемични мерки, а голяма част от учителите вече са ваксинирани.
Източник: www.marica.bg