+ Предложи новина
08.06.2020

Демографски проблеми, миграция и сегрегация закриват селските училища

  “През последните 3 години, откакто съм министър съм направил 8 отказа за закриване на училища по искане на общините, отчете министърът на образованието Красимир Вълчев по време на парламентарен контрол. “Предходните години почти не имало такива. За съжаление последните десетилетия се закриха множество училища, най-вече в резултат на процесите на вътрешна и външна миграция. Това, което беше направено също така последните години. Имаше национална програма, която подпомагаше и стимулираше до известна степен оптимизацията на училищна мрежа и закриването на училища. От 2018 г- няма такава програма.

 Другото, което направихме е да променим финансово-разпределителната формула в системата и вече финансирането на общините и училищата оттам не зависи само от броя на учениците. Имаме среща, които са за институции, имаме и средства за паралелка. По този начин бяха насочени допълнително между 60 и 70 млн. за финансиране на малките и отдалечени училища. Отделно предоставихме 30 млн. за училища и детски градини с концентрация на деца и ученици с уязвими групи”, посочи Вълчев. Отчетът беше продиктуван от въпрос на депутатът от левицата Явор Божанков по отношение на училището в Поликраище. Той посочи, че е направен финансов анализ на училището в Поликраище. “Училището е с 43 ученици, но с тенденция да останат 35, в зависимост от това колко се запишат в първи клас. Проблемът не е финансов, училището има и училищни земи – 280 дка, близо 14 хил. допълнителни приходи, 5 хил. лв. получава като училище с концентрация на деца от уязвими групи.

 Последните години бяха предоставени средства и за защитените училища”, каза още Вълчев. По думите му проблемът не е и демографски. “Защо не е, защото в селото има над 60 деца, които са на училищна възраст от първи до седми клас. Предстоящите да се запишат в първи клас са 10. В същото време в училището учат само три деца от селото. Другите всички деца са от съседните села, в които са закрити училищата. Решението да има малко ученици в това училище е на родителите, които са избрали децата им да учат в Горна Оряховица”, обясни Красимир Вълчев. Според него тук възниква въпросът защо тези деца учат в Горна Оряховица. “Тук основният проблем е така наречената вторична сегрегация. Вторичната сегрегация е, когато децата от ромски произход се увеличат над определен процент, започва изтегляне на останалите деца”, допълни още министърът на образованието. По думите му това може да бъде преодоляно, но не уточни как.

Източник: www.actualno.com

Оценка 4.89 от 27 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ