+ Предложи статия
09.07.2020

Честваме 170-годишнината от рождението на Иван Вазов

С редица събития се отбелязват днес 170 години от рождението на Иван Вазов - Патриарха на българската литература. 

В София пред Народния театър, който носи неговото име, бeше представена Юбилейната изложба „Българийо, аз всичко тебе дадох…“, където в 28 документални пана са проследени основни моменти от житейската и творческа биография на писателя. Пред медиите директорът на театъра Мариус Донкин сподели, че вчера донесли при него, като надежда за съхранение и като възможности това да го показват на целия български народ, първото издание в България на „Под игото“- от 1890 г. В 18:00 ч. на Голяма сцена в театъра ще започне тържествена церемония, на която ще бъдат обявени номинираните и лауреатът на новоучредената награда за духовен принос на името на Иван Вазов. 

 Честванията продължиха като оттук тръгна шествие към къщата на Иван Вазов на ъгъла на ул. „Раковски” и „Иван Вазов”. Там 11-годишната Калина Божинова – дъщеря на актрисата Параскева Джукелова, и 13-годишният Симеон Ангелов – син на актьора Даниел Ангелов, представиха от балкон с изглед към театъра емблематичните му стихотворения „Аз съм българче” и „Молитва”. След това шествието продължи към паметника на Вазов. 

 Кметът Йорданка Фандъкова припомни в словото си, че София още помни онзи 27 ноември през 1919 г. „когато в Париж е подписан Ньойския договор и от България са откъснати Западните покрайнини и Беломорска Тракия. Тогава спонтанно, без организация, софиянци се събират пред дома на Вазов. Събират се, за да чуят от него думи на утеха и кураж". 

 Тази сутрин на площад "Иван Вазов" в родния град на поета Сопот бе връчена и Вазовата награда за литература. Нейният 50-и лауреат е поетът Борис Христов. Авторът на "Вечерен тромпет" е роден през 1945 г. в село Крапец, Пернишко. Завършва гимназия в Перник, после българска филология във Великотърновския университет. Работи известно време като учител и като журналист. Прави общ дебют с още двама творци в сборника „Трима млади поети“ (1975), а самостоятелен дебют – с „Вечерен тромпет“ (1977). Президентът Жельо Желев отправя покана към Борис Христов да стане вицепрезидент, но поетът категорично отказва. Носител е на редица литературни отличия, но през 2010 г. с писмо до Министерския съвет отказва да получи присъдения му орден „Св. св. Кирил и Методий“ – I ст.

 Шествие в чест на народния поет имаше тази сутрин и в Пловдив. По повод годишнината на писателя излезе и сборник с 30 негови разказа по сюжети от столичния живот. В честванията се включи също и Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" с изложбата "Певец на две епохи" - подбрани издания на Вазови творби и оригинални документи, пазени във фондовете й; а в Столичната библиотека е подредена документалната експозиция "Из бележника на поета".

 Иван Вазов (1850-1921) е роден в семейството на заможния сопотски търговец Минчо Вазов. „Борът” е първото му публикувано стихотворение, отпечатано през 1870 г. в „Периодическо списание”. Макар Събка Вазова - майка му, да подкрепя писателската кариера на сина си, баща му е решен да го направи търговец. Затова и същата година е изпратен при чичо си в Румъния. Една вечер Вазов бяга в Браила и няколко месеца живее сред хъшовете в кръчмата на Нено Тодоров. Именно в Браила се запознава и с Христо Ботев и създава повестта „Немили-недраги".

 През 1871 г. се завръща в България и се отдава на образователното дело - учителства в Свиленград, за кратко работи и като преводач. През 1876 г. Вазов се установява в Румъния като секретар на Българското централно благотворително общество в Букурещ. Там подготвя първите си стихосбирки - „Пряпорец и гусла" и „Тъгите на България". Следват още значими творби, увековечени в стихосбирките "Избавление" (1878), "Гусла" (1881), "Италия" (1884), "Поля и гори" (1884), "Сливница" (1885).

 За кратко (от 7 март 1879 до септември 1880 г.) е назначен за председател на Окръжния съд в Берковица. От октомври 1880-а Вазов живее в столицата на Източна Румелия - град Пловдив, където развива широка обществена дейност, проявява се като радетел за подобряване положението на българите в Османската империя. В Пловдив става главен редактор на списание „Наука", а заедно с Константин Величков основават списание „Зора". Между 1886 и 1889 г. Вазов живее в Одеса, където създава шедьовъра на българската литература - романа „Под игото". След завръщането си в родината Патриархът се установява в София, където живее до края на дните си.

Ето и откъс от новата книга на проф. Светозар Игов "Патриархът", излязла по случай годишнината (изд. "Жанет 45")

НАЦИОНАЛЕН КЛАСИК

 Едва ли много българи са си задавали въпроса „Що е класик?“, който от Сент Бьов до Т. С. Елиът, а и в наши дни вълнува критическата мисъл и е може би главният ѝ въпрос. Но и без да са се питали това, всички единодушно ще посочат Иван Вазов като класик на българската литература. Той, разбира се, не е нито единственият, нито първият ѝ класик, но е писателят, който в най-голяма степен въплъщава представата за български класик. Ботев е наистина нещо по-високо, но именно защото той е изключението, геният, понятието „класик“, което всъщност значи „първокласен“, образец, пò приляга на Вазов. Вазов е нещо по-близко и интимно, с него можем да се мерим, той може да бъде образец. Ботев е недостижимият, той стои над образците.

За тази представа особено допринасят Вазовото творческо дълголетие и продуктивност. От днешна гледна точка седемдесетте и една години, които преживява Вазов, може би не са кой знае какво възрастово постижение, но в страна като България, където мнозинството от творците умираха млади, достигнатата от него възраст бе наистина сама по себе си постижение. За българските литературни мерки тази възраст бе библейска и „патриарх“ е наистина другото му популярно прозвище.

 Но не ще да е само дълголетието, което създава тази представа, защото още няма тридесет години, когато го „съхраняват“ като „поет на нацията“, а петдесетинагодишен го наричат „Дядо Вазов“ – и то не само навъдилите се вече негови противници, за да осмеят „овехтялостта“ на неговото творчество, а целият народ, за когото Вазов беше станал синоним на „литература“, писателят, влязъл в читанките, оня, от когото учи словото си цял един народ. Имало е наистина нещо достолепно и величествено, което е излъчвала неговата фигура, когато с гарсонетка на глава и бастун в ръка се е разхождал по софийските улици, за което разказват в спомените си много възхитени юноши, които сетне ще станат писатели, а някои от тях – и негови врагове. Някакво величествено и сдържано достойнство, гордо и дори самоуверено съзнание излъчва личността му, струи от всеки негов ред.

 Още твърде млад има почти олимпийско съзнание за мисията си в литературната съдба на България. Той е изпитвал трогателно-детинско, умилително-възторжено отношение към България. Но ако неговото чувство към отечеството е синовно, чувството му към народа е бащинско – Вазов се е чувствал не само негов верен син, но пастир и учител, летописец и наставник. Той е наистина pater familias, патриарх, богът отец на българската литература. Вазов е великолепен художник – пластик и изобразител, но той е много повече учител и проповедник на своя народ, съвсем не в смисъл на някакъв досаден морализатор. Със своето творчество той утвърждава основната система от национални нравствени и исторически ценности. И нещо повече – утвърди самата литература. 

...Макар че не можем да го наречем „луда глава“ в смисъла, в който наричаме Ботев и „немили-недрагите“, които сториха българската революция, Вазов също посвоему е бил „луда глава“, житейски неразумник. Кой хабеше нощем хартията и свещите, за да дращи стихове, вместо да стане тежък търговец? Кой не използва шанса да се изкара поборник, след като бе другарувал с Ботев? Кой заряза и съдийската кариера, и министерското кресло, и депутатския имунитет, за да следва неясното все още за мнозинството българи призвание „писател“? Едва от него българите научиха що е писател – нито Ботев, нито Каравелов, нито Славейков присъстваха в съзнанието на народа най-напред и само като писатели. Вазов беше само писател. А да преживееш в байганювска и фердинандовска България, където поетите стояха под ранга на придворните коняри и камериери, да преживееш в тази страна, понесъл трънения венец само на званието „поет“ – това само по себе си беше подвиг. Преди него служеха на своя народ – понякога дори гениално – и със словото. Вазов показа, че на народа може да се служи само със словото. Ако в това „само“ не влизаше една пълна житейска всеотдайност в името на словото.

Ако Ботев е най-високият връх в историята на българския дух, Вазов е най-пространният масив в географията на българското слово. Неговото творчество и до днес остава най-голямото индивидуално дело на българската литература, събрано в 22 обемисти тома, то поразява със своята жанрова широта и многообразие. Вазов твори и в трите рода – лирика, епос и драма; създава оди и елегии, сонети и балади, диалози и пейзажни стихове, поеми, кратки лирически апострофи и „въздишки“, разкази, повести и романи, битови комедии и исторически трагедии, пътеписи и очерци, пише публицистични и критически статии, рецензии, сатири, памфлети. При това не просто твори в една или друга жанрова област, а в много случаи създава или утвърждава нови жанрове, за да даде сам с индивидуалното си дело жанровите граници (или безграничност) и множество образци на българската литература.

....Макар че той е праначалото на новата българска литература, макар че у него има нещо първично, органично и стихийно, ,,гениална наивност и непостижима свежест“ (Ал. Балабанов), Вазов в същото време е и един синтез на класическата европейска култура. Макар да е Омир на своя народ, той вече е усвоил духовния опит на една повече от двухилядолетна европейска цивилизация – познава Древна Гърция и Рим, Ренесанса и Просвещението, романтизма и реализма; по особен начин въплъщава един европейски духовен синтез и го внася в българската култура. Така по някакво щастие на съдбата Вазов по един магически начин съчета историческата младост на един роден за нов исторически живот и слово народ с изразната и духовна зрелост на европейската цивилизация, на която този народ принадлежеше вече цяло хилядолетие след Кирил и Методий. Така у Вазов се синтезират историческият наивитет, националната органичност с една вековна европейска духовна мъдрост и зрелост. В това отношение Вазов въплъщава онова разбиране за класика като „средище“, което Т. С. Елиът дефинира чрез Вергилий.

И понеже го нарекох ,,български Омир“, искам да подчертая още една важна – и класическа в изворния смисъл – особеност на неговата национална органичност. Неговата любов към отечеството (,,както едва ли някой ще го обича някога“ според Ив. Д. Шишманов) е толкова всепоглъщаща, така огромна, изпълнена с такава ненаситна страст, че на пръв поглед поставя под съмнение Вазовия хуманизъм, като не говорим за това, че в такива моменти Вазов създава и някои от не най-добрите си като художество творби. Но именно той сам най-добре е знаел това и не че не е могъл да го преодолее, но и му се отдава напълно осъзнато. Когато анкетьорът му – и пръв, и най-голям негов изследовател, Иван Д. Шишманов – го запитва за това, Вазов с някакво хладно достойнство отговаря: ,,C’est plus fort que moi“ (Това е по-силно от мен - фр). Самият факт, че осъзнава второкачествеността на това си вдъхновение, свидетелства, че Вазов е притежавал и критериите за една висша хуманност и художественост. И ако в своята любов към България наистина ставаше и заслепен, което понякога има и отрицателни измерения – именно в тази си „слепота“ ставаше и всевидящ, и прозорлив. Не е случайно това, че един от най-значимите му художествени образи – дядо Йоцо – е сляп. Но дядо Йоцо виждаше своята България, беше зрящ с едно по-силно от зрението сетиво – със сърцето си. Вазов по нещо – и това е омировското у него – твърде напомняше своя герой. Той трябваше да бъде сляп за някои неща на видимата действителност, за да вижда по-добре висшата ѝ същност, за да бъде докрай верен на своя мит и идеал – БЪЛГАРИЯ! И понеже не зная как още теоретически да определя „що е класик“, искам да кажа – за българската литература отговорът на този въпрос е всъщност отговорът на въпроса „Що е Иван Вазов?“.

Източник: www.sega.bg

Оценка 4.83 от 35 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Английски език за 2 клас тестове
Частни детски градини Хиподрума
Треньорска школа по Футбол
Курсове Немски Бургас
Уроци по Цигулка Варна
Как да научим Немски език
Уроци по Пиано online
Курсове по Немски Пловдив
Урок по Японски за начинаещи
Йога в центъра на София
Уроци по Английски език
Компютърна грамотност Пловдив
Частни уроци по Литература Шумен
Индивидуални уроци по Латино танци
Как да науча Немски
Домашно по Математика за 6 клас
Езикова школа Немски София
Урок по Английски за деца
Уроци по Плуване за възрастни София
Уроци по Биология и Химия Пловдив
Народни танци за начинаещи София
Балет деца Варна
Хип Хоп танци youtube
Частни уроци Немски език Варна
Частни уроци по Математика Бургас
Тренировки по Баскетбол Варна
Курс по Английски език за начинаещи
Как да науча Немски език
Немски език online
Латино клуб София
Частни детски градини Красна поляна
Балет реферати
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ