+ Предложи новина
25.10.2018

Без да са виждали машини с цифрово управление, гимназисти се учат да работят с тях

Без да са виждали машини с цифрово управление, гимназисти се учат да работят с тях

 Със 78 000 са намалели учениците, които са учили по програми за професионално образование през учебната 2016/2017 г. спрямо тези, които са се записали през 2001/2002 г. В началото на 21-ви век е имало 186 135 деца в професионалните гимназии и техникуми докато преди 2 г. те са били под 110 хиляди. Това съобщи шефът на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България Самуил Шейнин по време на дискусия, посветена на професионалното образование в Перник.

 За учебната 2017/2018 г. обаче, след промяната на държавната политика по отношение на приема на професионални паралелки броят на учениците, които са се записали в такива класове, е повече спрямо всички предходни години, обясни Шейнин.

 По данни от август тази година 245 паралелки в страната са закрити след третото класиране. От тях 190 са професионални, а останалите 55 – профилирани. Преди старта на учебната година се търсеха ученици, които да запълнят още 8378 места. Повече от 2/3 от тях – 5826, са за осмокласници в професионални гимназии, а останалите 2552 - за профилирани. Шейнин каза още, че ще предложат на Министерството на образованието към тези данни да се добави и информация за общия брой записали се ученици и общия брой на утвърдените паралелки. Друго предложение, което ще бъде обсъдено, е да се пресмята и процентно каква част от паралелките е запълнена.

 Участниците в срещата коментираха още, че работодателите трябва да имат основна роля за развитието на професионалното образование.

 „Бизнесът трябва да е по-активната страна по отношение на процеса на обучение и да поема ангажименти с конкретни напътствия и помощ“, коментира шефът на Регионалното управление “Образование“ в Благоевград Ивайло Златанов. Според него по този начин младите хора ще придобият необходимите знания и умения по професията, която работят.

 „Няма как без намеса на работодателите нещата да се случат. Бизнесът трябва да инвестира в изграждане на материална база в която учениците, отивайки да се обучават за определена професия, да бъдат мотивирани, разполагайки със съвременни машини и оборудване, каквито се използват в реална работна среда“, добави Златанов. Той даде за пример как в Благоевград утвърдили план-прием за обучение по специалност „Машини с цифрово и програмно управление“, но в професионалната гимназия нямало нито една такава машина. „Логичен е въпросът каква е мотивацията на учениците да се обучават по тази специалност, след като дори не са виждали подобна машина“, каза още Златанов.

Източник: www.monitor.bg

Оценка 4.93 от 27 гласували

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ