Аудиозапис на диктовката замества учителя, децата пренасят отговорите в друга бланка, ще има и камери, предвиждат новите правила на МОН. Регламентът за националното външно оценяване в четвърти клас тази година ще се доближи до начина, по който се провежда то в 7. и 12. клас. Според инструкциите на МОН текстът за диктовката няма да се чете от учител в класната стая, а ще е на аудиофайл. Друга промяна е, че децата ще пренасят отговорите си от бланката с въпросите в лист за отговори. Предвидено е и изискване за видеонаблюдение в стаите, където ще са тестовете за четвъртокласниците.
Тези правила за организация трябва да се спазят от училищата за изпита по български език на 27 май и по математика на 29 май. Тази пролет отпадат националните външни оценявания в 4. клас по другите два предмета - „Човекът и обществото” и „Човекът и природата”.
Новите изисквания към организацията предизвикаха вълнения в гилдията и се приемат противоречиво. От една страна начални учители реагират, че ако диктовката е на аудиофайл, някои деца може да не успеят да влязат в темпото на диктора. Те са против и пренасянето на отговори от една бланка на друга, което може да обърка четвъртокласниците и резултатите им да се окажат по-ниски заради несправяне с тази техническа част, а не поради по-малко знания. В последните години част от учителите и родителите роптаят изобщо срещу провеждане на национално външно оценяване в 4. клас с мотива, че излишно се стресират децата.
На другия полюс са учители и директори, според които приближаване до условията, в които се провеждат изпитите в 7. клас, ще даде възможност по-рано да се отиграят умения на учениците, които ще са важни после. Ако например сега не се справят с прехвърлянето на отговорите, това не би имало последствия, защото резултатът от НВО не е решаващ за децата при завършване на начален етап, на тестовете в 7. клас обаче броят на точките е определящ за това къде ще продължи ученикът образованието си. Диктовка с аудиофайл освен това ще постави всички при еднакви условия и ще игнорира човешкия елемент и възможността за подсказване - например учителят да натърти някоя дума, заостряйки вниманието върху нея, или да наблегне на някой звук, който може да доведе до грешно изписване.
Вече се набират желаещи за оценители на националните външни оценявания в 4. клас, тъй като намерението е тази година да се премине към електронна проверка, както е при тестовете по-нагоре. До момента учителите от школото на детето правеха проверката, а директорите отговаряха резултатите да се въведат в национална електронна платформа до 3 дни след провеждането на тестовете. Вероятно занапред и тестовете на четвъртокласниците ще се сканират и проверяването ще става електронно от национална комисия. Децата обаче остават в своите класни стаи и с квестори от своето школо.
„Разбирам, че всяко ново нещо се приема със съпротива, но не виждам голям проблем”, коментира Даниела Петкова, директор на ОУ „Граф Игнатиев” в Граф Игнатиево. Тя разказа, че практиката до момента е била учителят, който диктува, да прочете веднъж текста за цялостно възприемане, после на части с подходяща интонация, а после още веднъж целия - за да си направят децата проверка. Петкова изрази надежда, че и с диктор на аудиозапис ще бъде съобразена нуждата от такъв подход. Опитът й от провеждането на изпитите в 7. клас обаче показва, че понякога записът не се чува добре и има кънтене в класните стаи. Имало подобни трудни ситуации при пускане на текст на английски, когато не се чува отчетливо. Възпроизвеждането става, след като се изтегли изпратеният от МОН файл и на флашка се разнесе по стаите, където се пуска на лаптоп.
В ОУ „Граф Игнатиев” в Пловдив има и доста деца от малцинствата. За тях Даниела Петкова се опасява дали при диктовка с диктор ще успеят да се справят. За тях да напишат думи и срички е голям напредък, но дали този подход ще им даде възможност да го покажат, не е сигурна тя. За останалите няма съмнения, че разликата няма да е фатална. В четвърти клас се завършва етап от обучението в образователната система, затова е редно да има проверка на знанията, а и децата да свикват с тестване, каза директорът на СУ „Св. Паисий Хилендарски” в Пловдив Илия Къртев. Той няма опасения за качеството на звука при диктовка с аудиофайл. Имаме добра техника с усилватели и високоговорители, вложили сме 25 000 лв. в озвучаване на цялото училище, обясни Къртев. Според него е важно не толкова дали диктовката ще е с учителя в класната стаяq или с аудиофайл, колкото резултатите от НВО в 4. клас да не се използват за нерегламентиран подбор при прием в 5. клас. Държавният прием на този етап е допустим само в Математическата гимназия, подчерта Къртев.
Източник: www.marica.bg