Всеки трети ученик е зубрил неясните за него уроци по време на онлайн обучението. Това са признали над 38% от децата, споделили какви стратегии за учене са прилагали в условията на обучение от разстояние в електронна среда при проучването на Института за изследвания в образованието.
В анкетата са участвали 16 480 ученици от 5-и до 12-и клас 17,1% от тях са посочили, че всеки път, когато не са разбирали материала по време на онлайн обучението, са го учели наизуст. 21,3% пък са признали, че често са прилагали същата работа. 3/5 от учениците са гледали да не пропуснат и най-малкия детайл. Близо 60% от тях са опитали да запомнят възможно най-много подробности, когато са учели.
Голяма част от учениците са прилагали и полезни стратегии при подготовката си. 42,2% от тях са опитвали да свържат нещата, които са учили по един предмет, с това от друг. Половината прогимназисти и гимназисти пък са си измисляли собствени примери, за да разберат това, което са изучавали. Близо 60% от тях са споделили, че когато са учили, са се опитвали да разберат по-добре материала, като са го свързвали с неща, които вече знаят. Почти същият процент пък са опитвали да разкажат със собствени думи новия материал. Стратегиите, които учениците прилагат, за да не изостават с уроците по време на онлайн обучението, влияят и на тяхната самооценка - как възприемат себе си и каква мотивация имат. „Учениците, които прилагат високоефективни стратегии за учене, позволяващи им да разберат и осмислят задълбочено изучаваното учебно съдържание и да го приложат в различни ситуации, имат висока самооценка на способностите си за учене“, пише в анализа на Института за изследвания в образованието. Като цяло самооценката на учениците за способностите за учене е сравнително ниска.
Едва 14% смятат, че се справят добре, докато около 40% имат ниска самооценка Разликите спрямо пола, говорим език в дома на ученика и възраст обаче са значителни. Повече от половината ромчета, включили са в анкетата, имат ниска самооценка. При учениците, за които българският език е майчин, процентът е 38. По отношения на класа пък се оказва, че петокласниците имат най-висока самооценка, а най-ниска е на десетокласниците. Образователният статус на родителите на ученика също се оказва ключов. „Колкото по-високо е образователното ниво на родителите, толкова по-висока е самооценката на учениците за способностите си да се справят с ученето.
Данните отново потвърждават извода за определящото влияние на семейната среда на ученика върху неговите умения и нагласи за учене, самооценка и мотивация“, пише още в анализа. Както "Монитор“ вече писа, ключово за успеха на децата на изпитите се оказва образованието на родителите им и социално-икономическият им статус. Така например на външното оценяване в седми клас резултатът на учениците от нискообразовани семейства е три пъти по-нисък отколкото на високообразованите.
Източник: www.Actualno.com