15 865 ученици от Пловдивска област вече са с електронни досиета, по които работят екипи от различни институции. Това са деца в ученическа възраст, които задължително трябва да са в клас, но не са записани в учебните заведения и подготвителните групи в детските градини. През миналото лято на държавно ниво бе създаден механизъм всеки от случаите да бъде проверен, като за връщането на детето в клас работят междуинституционални екипи от учители, социални работници, общинари и се разчита на съдействие от полицията.
Според междинния отчет на Областната управа в Пловдив, към началото на февруари вече е обработена и дигитализирана информация за 15 865 ученици. Именно Регионалното управление по образование в Пловдив предложи и разработи ноу-хау на софтуер, който позволява цялата тази информация да се въвежда в електронен профил на детето и до нея да имат достъп всички експерти, за да може лесно да се ползват данните и всяка институция да действа в периметъра на правомощията си.
Към днешна дата справката за актуалния статус на издирваните деца показва, че 201 са върнати в клас, в чужбина са 6409. Въпреки обходите по адреси, все още няма информация за 736 ученици. За други 1550 усилията на специалистите не са дали резултат и те остават необхванати. За 4870 от издирваните ученици информацията в базата данни на ГРАО се е оказала недостатъчна и са искани справки от масивите на МВР за постоянен и настоящ адрес. При 63 деца е отишъл на крака представител на Детска педагогическа стая. 53 от децата са със заболявания и се нуждаят от специална подкрепа, затова са насочени към съответните звена и дневни центрове.
Експертите пряко са посъветвали 159 деца кое е най-добро за тях, поднасяйки информацията по достъпен за възрастта им начин. В 52 от случаите е извършено и консултиране за възможно отпускане на социална помощ от държавата. Семействата в етномахалите масово изтъкват бедността като причина да не пращат децата, но единици не са информирани и не са се възползвали от различни видове подпомагане, което им се полага. Само на две първолачета постфактум е дадена еднократната помощ, която се полага в началото на учебната година. Прави впечатление също, че на фона на типичния за махалите проблем децата от малцинствата да не са редовни в клас, заради повече от 5 отсъствия, са спрени детските само на 7 семейства, а на още едно - и месечните помощи. За 25 деца екипите са се възползвали от новата опция, влязла в сила от тази година - да предложат на „Социално подпомагане” социалните помощи за детето да се дават в натура, а не в пари. На децата, които са върнати в клас, е осигурено допълнително обучение по български език и по други предмети. На 16 са определени персонални наставници измежду учителите и по-големите деца в школото. 10 пък са насочени към усвояване на професия.
Приложените мерки за задържане в училище включват още осигурен транспорт, безплатна закуска и учебници. Родители на деца, за които има риск отново да отпаднат, са включени в клубове и училища за родители. Вече са проведени и 38 изнесени родителски срещи в гетата вместо в сградата на учебното заведение.
Източник: www.marica.bg