Доклад на UNICEF от тази година разглежда живота и благосъстоянието на децата от богатите страни в света и предлага статистическа картина на тяхното здраве, умения и щастие. Основен извод е, че дори проблемите като бедност и замърсяване на околната среда да не са първостепенни и да не застрашават психическото благосъстояние на децата, физическото им здраве и възможностите им за развиване на умения, резултатите са далеч от желаните. Дори държавите с добри социални, икономически и екологични условия са далеч от постигането на целите, определени в Програмата за устойчиво развитие до 2030 г.
Данните от 41 държави от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Европейския съюз (ЕС) разказват своя собствена история - от шансовете на децата за оцеляване, растеж и защита, до това дали те се учат, дали се чувстват изслушани, дали техните родители имат ресурсите, за да дадат на децата си най-добрия шанс за здраво и щастливо детство. Този доклад разкрива опита на децата на фона на политиките на тяхната страна и социалния, образователния, икономическия и екологичния контекст. Нека видим някои любопитни факти от доклада.
Според условната класация холандските деца могат да бъдат наречени "най-щастливи" по показатели образование, материално благосъстояние, поведение и потенциални рискове. Тяхното щастие се дължи на неконкурентна училищна култура с нисък стрес и добър баланс между професионалния и личния живот на родителите, наред с други причини.
В челната тройка са и децата на Норвегия по фактори като материално благосъстояние, здраве и безопасност, образование, поведение и рискове, жилищни условия и заобикаляща среда. Е, климатичните условия са сурови, но това пък налага взаимна подкрепа и обуславя култура на обединение и помощ на другите.
Исландия, очаквано, се класира на първо място по здраве и обществена безопасност, но на 19-о - по образование. Държавата е сред тези с най-висок БВП в света. Исландците четат много книги и имат висок проценти на жени, работещи извън дома. Имат силно чувство за общност при отглеждането на деца. Финландия е на 2-о място по заобикаляща среда и на 12-о по образование за деца. Данъчната им система елиминира във висока степен различията между богатите и бедните. А услугите за най-малките, включително образование, извънучилищни грижи и здравеопазване, са добре финансирани от държавата.
Швеция се класира на 2-о място по здравеопазване за деца, на 3-о по безопасност на заобикалящата среда, но на 17-о по образование. Според експертите, щастието на шведските деца се дължи на доброто финансиране на училищата, здравеопазването и културата, подкрепяща младите. Германия е на 6-о място по образование, но на 16-о по жилищни условия и околна среда.
На Люксембург е дадено първото място по добра образователна среда, но пък 24-а позиция по фактор детско здравеопазване и 15-о по безопасност на заобикалящия децата свят. Швейцария, най-богатата държава в Европа и една от най-богатите в света, се класира едва на 26-о място по здравни условия, на 8-о - по показатели образование и безопасност и на 22-о - по заобикаляща среда. Белгия е на 10-о място по показател образование, на 19-о - по сигурност и на 33-о по фактор здравни условия.
Ирландия е на 6-о място по жилищни условия, на 9-о по заобикаляща среда и на 14-о - по образование. Наблюдатели припомнят, че страната отчита спад в тютюнопушенето сред младите, засилен интерес към физическите упражнения, както и добри отношения между деца и родители. Дания е на 4-о място по показател жилищни условия, но едва на 12-о по детско здравеопазване. Интересна комбинация. Това, което очевидно прави датските деца толкова щастливи, е, че техните родители са доста добре финансово поставени и че прекарват много време на открито. Връзката родители-деца също е основана на взаимно уважение и почит. Словения е 11-а по образование, 15-а по здравни условия и 26-а по стабилност на заобикалящия децата свят. Децата на Словения са щастливи и спокойни, защото живеят в атмосфера на култура на доверие. Словенците обикновено са добре образовани и израстват в красива държава. Раждаемостта им също намалява, така че може би децата получават допълнително внимание навсякъде, където отидат, пише в обзора на доклада на UNICEF в сайта mom.com.
Франция е ниско в класацията почти по всички показатели, по които UNICEF определя щастието на децата в богатите страни. (18-о място по образование и 39-о - по детско здравеопазване). Френските деца се възпитават да не бъдат придирчиви, да се справят сами и да имат свободи (в рамките на разумното). Те също са възпитавани да бъдат учтиви. Всичко това би могло да допринесе за тяхното усещане за щастие. Чешката република се класира на 36-о място по фактор здраве, 28-о - по безопасност на заобикалящата среда и на 22-о - по образование. Страната се е придвижила нагоре в класацията за "щастливо детство" от предишните доклади, вероятно поради сравнително ниските разходи за живот, лекотата на интегриране на семейния и професионалния живот и солидните възможности за работа.
Португалия е 7-а при фактор обучение и 27-а - по здравеопазване. Общо доброто качество на живот в Португалия може да е от решаващо значение за класацията за детско щастие, което се увеличава поради големите възможности за отдих и достъпни здравни грижи. Обединеното кралство се класира на 10-о място по показател заобикаляща среда и на 24-о - по образование. Класирането на тази пребогата държава в средата на списъка дали е причина за безпокойство? Защо децата във Великобритания не са по-щастливи? Някои казват, че изместването на фокуса на обществото от децата и семейството - върху богатството и работата е отнело част от детските усмивки и е отслабило удовлетворението от живота у младите.
Канада е на 29-о място по показател здраве, но на 5-о - по заобикаляща среда и на 23-о - по рискове и безопасност на малките. Според някои няблюдатели по-ниското усещане за щастие иде от финансовото неравенство и липсата на чувство за принадлежност. Австрия пада ниско по показател здравеопазване за деца - 33-а позиция, но пък по благосъстояние е 10-а. Само един от пет австрийци е щастлив, сочи друго статистическо проучване и това вероятно дава представа и за живота на малките австрийчета. Данните на изследването показват, че "най-нещастните" хора обикновено живеят в по-големите градове и не са доволни от урбанизацията, липсата на качествени здравни грижи и липсата на подкрепа за семействата с деца или възрастни хора.
Испания се класира на 31-а позиция по възможности за детско обучение и на 25-а - по условия за детско здравеопазване, сравнително добро - 12-о място - заема по защитеност на заобикалящата среда . Но по образование на младите е на 26-о. Не е ясно защо испанците не са класирани по-високо в скалата за щастие, но вероятно има нещо общо с икономиката, с невисокия рейтинг на образователната система и разпадащите се традиции в брака и семейството. САЩ са поставени на 30-о място по образование и на 28-о по детско здравеопазване. 6-а позиция е дадена на САЩ по защитетоност на заобикалящата децата среда. В списъка с 41-държави фигурира и България - на 39-о място по образование, и на 37-о по детско здравеопазване. На 32-о място сме по защитеност на заобикалящата децата среда.
Тенденции
Според UNICEF доброто психическо благополучие, психичното здраве и позитвната настроеност са ключови аспекти на високото качество на живот. Въпреки това, поразително голям брой деца в богатите страни нямат добро психическо благосъстояние, сочат социологическите проучвания. В 12 от 41 държави по-малко от 75 на сто от децата на 15 години имат висока удовлетвореност от живота. Няма надеждни, сравними данни за психичното здраве на децата в този набор от богати държави, но самоубийството е едно от често срещаните причини за смърт при юношите от 15 до 19 години. Здравните показатели също очертават проблемни области:
На много от децата до 15-годишна възраст им липсват основни академични и социални умения:
Защо децата в богатите държави не са толкова щастливи, колкото се очаква да бъдат? Децата се учат на добри взаимоотношения като гледат такива у дома си, поясняват психолозите. Съответно при лоши взаимоотношения в семейството децата изпадат в деструктивни нагласи. Децата с подкрепящи семейства имат по-добро психическо благосъстояние. Много деца споделят в анкетите, че им липсват възможности при вземането на решения у дома и в училище.
Източник: www.spisanie8.bg