+ Предложи публикация
10.06.2020

За ус­пял учи­тел се счита то­зи, кой­то е на­пус­нал учи­тел­ска­та професия

  • Са­мо мис­ле­щи­ят чо­век е сво­бо­до­лю­бив, каз­ва пре­по­да­ва­те­лят Сла­во­мир То­мов
  • Бъл­гар­ски­те уче­ни­ци скъ­са­ха с ху­ма­ни­тар­но­то об­ра­зо­ва­ние

На все­ки зре­лос­тен из­пит се за­поч­ва с ох­ка­не и вай­ка­не за те­ма­та, ко­я­то се е пад­на­ла на ма­ту­ра­та по ли­те­ра­ту­ра. За то­ва как се от­на­сят уче­ни­ци­те към "Чор­ба от гре­хо­ве­те на отец Ни­ко­дим", как­то и към са­мия ни език, пре­по­да­ва­телят по ли­те­ра­ту­ра Сла­во­мир То­мов в мо­мен­та е учи­тел в школа "Соф­ро­ний". То­й е ав­тор на ня­кол­ко учеб­ни по­ма­га­ла по бъл­гар­ски език и ли­те­ра­ту­ра. 

  • Не е ред­но ли­те­ра­тур­ни­те про­из­ве­де­ния да се учат са­мо на от­къ­си
  • Ще има мно­го бе­ли лис­та на из­пи­та
  • Мой ко­ле­га каз­ва на де­ца­та: "Уче­те бъл­гар­ски, за да вле­зе­те в Ан­глийс­ка­та, а пос­ле да емиг­ри­ра­те"
  • Пре­би­ва­ва­не­то ми в сред­но­то учи­ли­ще ме на­ка­ра да сва­ля лет­ва­та. Но все пак има и дол­на гра­ни­ца

- Гос­по­дин То­мов, бе­ше ли по си­ли­те на аби­ту­ри­ен­ти­те раз­ка­зът на Елин Пе­лин, кой­то се пад­на на ма­ту­ра­та по ли­те­ра­ту­ра?

- За­ви­си по си­ли­те на кои аби­ту­ри­ен­ти. Има аби­ту­ри­ен­ти в лом­ски­те се­ла, в ня­кои ге­та в сто­ли­ца­та. Кол­ко­то и да не ис­кам да вли­зам в та­зи те­ма, ние има­ме жес­то­ки мал­цин­стве­ни проб­ле­ми. Има ня­кои учи­ли­ща, в ко­и­то съм­не­ния, тер­за­ния, ек­зис­тен­ци­ал­ни ком­плек­си са заб­ра­не­ни ду­ми и, ес­тес­тве­но, уче­ни­ци­те ня­ма как­во да ин­тер­пре­ти­рат от то­зи тек­ст. Но за мо­и­те уче­ни­ци, ко­и­то са от Ан­глийс­ка­та, от Нем­ска­та, от Тър­гов­ско-бан­ко­ва­та гим­на­зия и от ня­кои не чак тол­ко­ва прес­тиж­ни учи­ли­ща, та­зи те­ма е мно­го доб­ре фор­му­ли­ра­на, мно­го същ­нос­тна, с фи­ло­соф­ски ак­цен­ти. Не­ка не заб­ра­вя­ме, че те учат фи­ло­со­фия от де­ве­ти клас, та­ка че не мо­жем да ка­жем, че фи­ло­соф­ска­та проб­ле­ма­ти­ка би би­ла ди­ле­ма за ня­ко­го.

 Друг е въп­ро­сът да­ли те въ­об­ще мо­гат да ин­тер­пре­ти­рат тек­сто­ве. В го­ля­ма­та си част те не уме­ят да ин­тер­пре­ти­рат ни­то ли­те­ра­тур­но­то про­из­ве­де­ние, ни­то све­та. За­то­ва ще има мно­го бе­ли лис­та на из­пи­та, мно­го пре­раз­ка­зи, и то нес­ко­по­са­ни. Спом­ням си око­ло 1998 г. как про­ве­ря­вах на ста­ри­те ма­ту­ри, къ­де­то се да­ва­ха по три те­ми - пър­ва­та обик­но­ве­но бе об­зор вър­ху не­чие твор­чес­тво, а тре­та­та за­дъл­жи­тел­но бе ин­тер­пре­та­ция на раз­каз. Про­ве­ря­вах ра­бо­та­та на ед­но мом­че в съ­сед­но­то про­фе­си­о­нал­но учи­ли­ще, ко­е­то то­га­ва се на­ри­ча­ше СПТУ. При тре­та­та те­ма то прос­то бе пре­пи­са­ло раз­ка­за на Йов­ков "Ин­дже". За­що­то те­ма­та бе "Ана­лиз на "Ин­дже", без да има пос­та­ве­на те­ма. Мом­че­то бе­ше ре­ши­ло, че ана­лиз е да пре­пи­шеш раз­ка­за без пра­во­пис­ни греш­ки. На то­ва аз, все още млад и нор­ма­лен учи­тел, на­пи­сах двой­ка. А не­го­ва­та пре­по­да­ва­тел­ка ме ви­ка и ме пи­та: "Тол­ко­ва ли не мо­жах­те да се ар­гу­мен­ти­ра­те да му на­пи­ше­те ед­на трой­ка, той е доб­ро мом­че". Аз й от­го­во­рих, че на Йов­ков трой­ка не мо­га да пи­ша. Той е пре­пи­сал Йов­ков, а кой съм аз, че да пи­ша трой­ки на Йов­ков?

- Уче­ни­ци­те раз­би­рат ли те­зи тек­сто­ве? Скуч­на ли им е кла­си­ка­та?

- Въп­ро­сът е не да­ли им е скуч­на, а по­нят­на ли им е. Мо­е­то по­ко­ле­ние го­во­ре­ше на език, бли­зък до кла­си­ка­та. И ние на 18-19 го­ди­ни не сме се въл­ну­ва­ли от Вап­ца­ро­ва­та "Вя­ра", или от ди­ле­ми­те на Яво­ров, или пък от то­ва как на­ро­дът ста­ва ве­лик чрез опи­я­не­ни­е­то си в "Под иго­то". Но то­зи език - на Бо­тев, Ва­зов, Вап­ца­ров, Яво­ров, ни бе­ше по-по­ня­тен. То­зи език, как­то каз­ва Ро­лан Барт, "ни го­во­ре­ше". Доб­ре, че не е жив Ро­лан Барт, за да дой­де тук и да ви­ди как на­ши­те два­най­се­ток­лас­ни­ци ези­кът на бъл­гар­ска­та ли­те­ра­ту­ра ве­че "не им го­во­ри". Как­во ста­на с тях е въп­рос на на­уч­но из­след­ва­не, ко­е­то ни­кой не е нап­ра­вил.

 По та­зи те­ма тряб­ва да пи­шат со­ци­о­ло­зи, кул­ту­ро­ло­зи, об­ра­зо­ва­тел­ни ек­спер­ти, но съм мал­ко скеп­ти­чен да­ли има та­ки­ва. Но всич­ки те би тряб­ва­ло да се про­из­не­сат по те­ма­та за­що бъл­гар­ски­те уче­ни­ци скъ­са­ха с ху­ма­ни­тар­но­то об­ра­зо­ва­ние, свър­за­но с бъл­гар­ския език. С ин­фор­ма­ци­он­ни­те тех­но­ло­гии не са скъ­са­ли - до­ри и се­га мо­и­те уче­ни­ци ми по­ма­гат да из­пол­звам плат­фор­ми­те, тъй ка­то та­зи го­ди­на то­ва се на­ло­жи. Да, те са ком­пю­тър­но гра­мот­ни, те са си­гур­но и ико­но­ми­чес­ки по-гра­мот­ни от нас, зна­ят ве­ро­ят­но по­ве­че и чуж­ди ези­ци. Но в об­лас­тта на бъл­гар­ския език, на ис­то­ри­я­та, на фи­ло­со­фи­я­та, на на­ри­ча­ни­те ед­но вре­ме "ин­тер­дис­цип­ли­нар­ни ху­ма­ни­тар­ни прак­ти­ки", те изос­та­ват от то­ва, ко­е­то тряб­ва да бъ­де. Аз не при­ла­гам ви­сок кри­те­рий - пре­би­ва­ва­не­то ми в сред­но­то учи­ли­ще ме е на­у­чи­ло, че тряб­ва да сва­ля лет­ва­та. Сва­лил съм кри­те­рия, но и то­ва има кри­тич­на точ­ка - от­тук на­та­тък не мо­же да се от­стъп­ва. На­зад е са­мо сте­на, а до сте­на­та ни­кой не ис­ка да бъ­де.

 И ако се вър­нем на въп­ро­са, за­то­ва те не уме­ят да ин­тер­пре­ти­рат ка­то ця­ло све­та в ли­те­ра­ту­ра­та. И се съз­да­ва бо­лез­не­на зо­на на нес­лу­че­ния ди­а­лог. А по но­ви­те прог­ра­ми те учат и ли­те­ра­ту­ра­та по нов на­чин, изу­ча­ват са­мо от­къ­си, за­що­то все­ки след­ващ об­ра­зо­ва­те­лен екип оле­ко­тя­ва прог­ра­ми­те. Не мо­жеш да учиш гла­ва от ро­ман, не мо­жеш да учиш част от по­е­ма и да твър­диш, че поз­на­ваш про­из­ве­де­ни­е­то. Тряб­ва твор­чес­тво­то на един ав­тор, епо­ха­та, кон­тек­сти­те да се изу­ча­ват. Ли­те­ра­тур­но­то об­ра­зо­ва­ние се раз­би­ва и то­ва го пра­вят по-гра­мот­ни хо­ра от мен, за­що­то ня­кой им е ка­зал да го пра­вят та­ка. Не об­ви­ня­вам кон­кре­тен ми­нис­тър, за­що­то в пос­лед­ни­те го­ди­ни ми­нис­три­те на об­ра­зо­ва­ни­е­то нап­ра­ви­ха мно­го за из­ди­га­не­то на прес­ти­жа на учи­те­ли­те. Мо­же да е ди­рек­ти­ва от Брюк­сел. Зна­е­те ли кое е най-го­ля­мо­то ли­це­ме­рие в бъл­гар­ско­то об­ра­зо­ва­ние в пос­лед­ни­те го­ди­ни - че пред­ме­тът "Бъл­гар­ски език и ли­те­ра­ту­ра" е на пър­во мяс­то. И в ма­ту­ри­те, и в днев­ни­ци­те. Най-ва­жен за изу­ча­ва­не в Бъл­га­рия в мо­мен­та е ан­глий­ски­ят език, още ли не го зна­ем? Все­ки ро­ди­тел у нас раз­би­ра под доб­ро об­ра­зо­ва­ние де­те­то му да учи ан­глий­ски. Не знам ро­ди­тел, кой­то под то­ва по­ня­тие да раз­би­ра де­те­то му да учи бъл­гар­ски език и бъл­гар­ска ли­те­ра­ту­ра. Мой ко­ле­га по то­зи по­вод каз­ва­ше: "Уче­те бъл­гар­ски език, за да мо­же да вле­зе­те в Ан­глийс­ка­та гим­на­зия и пос­ле да на­у­чи­те доб­ре ан­глий­ски, за да емиг­ри­ра­те".

- А не смя­та­те ли, че за то­зи на­чин на въз­при­я­тие на обу­че­ни­е­то по бъл­гар­ски при­чи­на е и про­фе­си­о­на­лиз­мът на бъл­гар­ски­те учи­те­ли?

- Аз мно­го ува­жа­вам ко­ле­ги­те си, но как ня­ма да се сва­ли про­фе­си­о­на­лиз­мът, след ка­то в оп­ре­де­лен пе­ри­од учи­тел­ска­та про­фе­сия ста­на неп­рес­тиж­на? И кой­то мо­же­ше да из­бя­га от учи­тел­ска­та про­фе­сия, се смя­та­ше за най-ус­пял. За ус­пял жур­на­лист мо­же­ше да се счи­та та­къв, кой­то е нап­ра­вил ин­тер­вю с ня­кой не­дос­тъ­пен по­ли­тик. За ус­пял фут­бо­лист - кой­то е вка­рал гол на "Ре­ал" - Мад­рид. А за ус­пял учи­тел - то­зи, кой­то е на­пус­нал учи­тел­ска­та про­фе­сия. Ня­ма да заб­ра­вя мои ко­ле­ги, ко­и­то ми каз­ва­ха в дър­жав­но­то учи­ли­ще, ко­га­то бях на 20 и ня­кол­ко го­ди­ни - "Бя­гай, до­ка­то е вре­ме. Ка­то ста­неш на 40, ня­ма да мо­жеш". Сми­съ­лът в оне­зи го­ди­ни бе да из­бя­гаш от та­зи сис­те­ма и ни­кой не пи­та­ше кой ще ос­та­не. Все­ки бе­ше заб­ра­вил, че та­зи сис­те­ма е мно­го важ­на. Не бих ис­кал да съм лас­ка­те­лен към се­гаш­но­то пра­ви­тел­ство, но то все пак нап­ра­ви ед­но ху­ба­во не­що - мал­ко пов­диг­на ав­то­ри­те­та на та­зи про­фе­сия. Ама тръг­на от мно­го  нис­ко ни­во, та­ка че не е нап­ра­ви­ло кой знае как­во.

- Има­те пред­вид па­ри­те?

- Не са­мо. Ние се се­тих­ме, че без об­ра­зо­ва­ние не мо­же. Но от на­ше­то на­чал­но при­се­ща­не до мо­мен­та, в кой­то ще бъ­дем убе­де­ни, че об­ра­зо­ва­ни­е­то е из­клю­чи­тел­но важ­но, тряб­ва да ми­нат мно­го го­ди­ни. И не знам да­ли ще ми­нат та­ка, как­то аз си ги пред­ста­вям, за­що­то то­ва е тру­ден и мъ­чи­те­лен про­цес.

За то­зи пе­ри­од ние из­клю­чи­тел­но за­не­ма­рих­ме и про­фе­си­о­нал­но­то си об­ра­зо­ва­ние. Но ли­те­ра­тур­но­то об­ра­зо­ва­ние не се случ­ва, за­що­то ве­че се нег­ли­жи­ра оче­вид­но и от дър­жа­ва­та, и от но­ви­те прог­ра­ми, и от ек­спер­ти­те. За­що Брюк­сел ще ни каз­ва как да пре­по­да­ва­ме соб­стве­на­та си ли­те­ра­ту­ра? Брюк­сел мо­же да ни каз­ва как се пре­по­да­ва ма­те­ма­ти­ка или ико­но­ми­ка. Но Брюк­сел да ни каз­ва как­ви стан­дар­ти да за­да­ва­ме в на­ше­то ли­те­ра­тур­но об­ра­зо­ва­ние - то­ва е аб­сурд. До­ри и рус­на­ци­те не го пра­ве­ха, ко­га­то бях­ме част от съ­вет­ска­та им­пе­рия.

- А как въз­при­е­ма­те  по­ня­ти­е­то "ком­пе­тен­тнос­ти", ко­е­то е във вся­ка вто­ра ду­ма от прог­ра­ми­те?

- Ком­пе­тен­тност в по­ле­то на бъл­гар­ския език е то­ва - да мо­жеш все­ки тек­ст да го офор­миш доб­ре. Да се из­ра­зя­ваш на бъл­гар­ски език. За­що­то Жан-Фран­соа Ли­о­тар е ка­зал, че с нах­лу­ва­не­то на тех­но­ло­ги­и­те има ед­на ог­ром­на опас­ност - ези­кът да обед­нее, да ста­нем по-нег­ра­мот­ни, а ме­ди­и­те без­ми­лос­тно да ма­ни­пу­ли­рат на­ше­то мне­ние. То­ест има но­во "овар­ва­ря­ва­не". Има Фейс­бук език, кой­то за мен е бе­ден. Ня­кой мо­же да ка­же, че съм рет­рог­ра­ден, но от 30 го­ди­ни мо­я­та ра­бо­та е да съз­да­вам усе­ща­не­то, че ко­га­то имаш бо­гат език, си бо­гат.

 Ние има­ме език от де­ве­ти век, а не за­чи­та­ме сво­я­та кул­тур­на уни­кал­ност. За­що, как­то каз­ва­ше един пре­ди­шен об­ра­зо­ва­те­лен ми­нис­тър, е по-важ­но да мо­же да пра­ви пре­зен­та­ции и да из­кар­ва па­ри, от­кол­ко­то да е про­чел Бал­зак, Иван Ва­зов, Ди­ми­тър Ди­мов. Ли­те­ра­тур­но­то об­ра­зо­ва­ние е са­мот­но за­ни­ма­ние, за­що­то уче­ни­ци­те не вяр­ват в то­ва, че тек­стът тряб­ва да се про­че­те. Вяр­ват, че тряб­ва да се ви­ди в Уи­ки­пе­дия, а там се виж­дат по­вър­хнос­тни не­ща, или скан­дал­ни, или жъл­ти. Да не го­во­рим, че се виж­дат и не­вер­ни не­ща. За­ни­ма­ни­я­та по ли­те­ра­ту­ра за­поч­ват от ни­во про­че­тен тек­ст.

 Кой аби­ту­ри­ент ще про­че­те це­лия "Тю­тюн"? Ве­че има из­да­тел­ства, ко­и­то пуб­ли­ку­ват ре­зю­ме­та на ро­ма­ни. Та­ка ли­те­ра­ту­ра не се учи. И мно­го от въп­ро­си­те на ма­ту­ра­та се свеж­дат до то­ва - да свър­жеш ав­тор, про­из­ве­де­ние и ге­рой. Как­во ка­то зна­еш кой е на­пи­сал "През чу­ма­во­то"? А важ­но­то е да зна­еш как­во е на­пи­са­но­то, как е въз­при­е­ма­но по оно­ва вре­ме, как се е раз­ви­ло през го­ди­ни­те. За­що­то ли­те­ра­ту­ра­та, как­то каз­ва и проф. Ва­ле­ри Сте­фа­нов, е спо­соб­нос­тта да ин­тер­пре­ти­раш све­та око­ло се­бе си. И да не си под­влас­тен на то­ва, ко­е­то ти на­саж­дат или на то­ва, с ко­е­то те ма­ни­пу­ли­рат. Ли­те­ра­тур­но­то об­ра­зо­ва­ние съз­да­ва сво­бо­до­лю­би­ви хо­ра. Ге­ор­ги Гос­по­ди­нов каз­ва, че че­тя­щи­ят чо­век е кра­сив, а аз бих ка­зал, че мис­ле­щи­ят чо­век е сво­бо­до­лю­бив. Аз до­ри не се рад­вам, ко­га­то мой уче­ник из­кар­ва пе­ти­ца на ма­ту­ра­та - шес­ти­ца­та е го­ре-до­лу знак, че си сред­но гра­мо­тен. Кри­те­ри­и­те при ма­ту­ра­та са та­ки­ва, че тряб­ва да каз­ват "го­ре-до­лу об­на­деж­да­ващ - 6", "по­но­сим - 5", а на­до­лу да не го­во­рим.

Източник: www.standartnews.com

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове по Excel
Тренировки по Волейбол за деца
Индивидуално обучение по Английски
Зумба танци
Български за чужденци онлайн
Курс по Италиански онлайн
Хип Хоп танци София център
Бокс тренировки за жени
Дистанционно обучение по Английски език
Курс по Фотография Варна
Английски език онлайн
Английски език нива на обучение
Пилатес в Плевен
Йога центровеит курсове за начинаещи
Курс по Английски език Бургас
Уроци по Английски Пловдив
Спортни танци Стара Загора
Училище за Фризьори
Народни танци Пловдив жк Тракия
Индивидуални тренировки по Футбол
Курсове по Испански в София
Балет за деца видео
Уроци по Английски език
Немски език упражнения
Интензивен Курс Английски
Курсове по Испански в София
Индивидуални уроци по Китара
Български език за 7 клас
Френски за начинаещи
Курс Английски София
Уроци по Гръцки език Стара Загора
Немски език Бургас
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ