+ Предложи публикация
30.10.2019

Всеки пети учител признава, че му липсва опит, за да овладее дисциплината в клас

 Всеки трети (32%) български учител е признал, че губи прекалено много време в час заради ученици, които прекъсват работата му. Макар че значителна част (85%) твърдят, че могат да контролират подобно поведение в класната стая, всеки пети (22%) заявява, че спешно се нуждае от професионално усъвършенстване на това умение.

 Никой (0%) не преподава в училища с поне 10% ученици с имигрантски произход, докато световната тенденция за преместване на милиони хора е поставила в такава ситуация средно 17% от колегите им в други 47 държави. От директорите 98% все пак казват, че според подчинените им учители децата и младежите трябва да учат за това, че хората с различни култури имат много общи неща помежду си.

 Това са част от заключенията за България на едно от най-мащабните и авторитетни световни проучвания сред учителите и директорите на училища за 2018 г. То е дело на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и е известно като TALIS (съкращение от Teaching and Learning International Survey). Тази година сред акцентите в него са степента на използване на информационни технологии в обучението, както и подготвеността и способността на учителите да се справят с класове, в които има деца имигранти или такива, за които майчиният език не е основният, говорен в страната.

 Това е третото издание на TALIS и обхваща около 260 000 учители и училищни ръководители в около 15 000 първоначални, основни и средни училища в 48 държави. То отчита не само подготвеността на преподавателите, но и средата, в която работят в обществени и частни училища. В началото на 2020 г. ще бъде публикуван вторият том от проучването за 2018 г. ще е посветен на ръководителите в училище - какъв престиж имат, какви са кариерните им възможности, отговорностите и самостоятелността им.

Обучени ли са да наложат ред в часа

 Що се отнася до овладяването на дисциплината в клас, половината (50%) от българските учители казват, че подготовка за това е включена в обучението им, а 46% - че се смятат за добре или много добре подготвени за справяне с поведението на учениците (и двата показателя са под средното за проучването). На въпрос дали при някое от последните обучения този въпрос е бил включен в програмата с "да" отговарят 57%, което е над средния показател на ОИСР.

 Българските учители са сред тези, които са оценили по-многобройните класове като пречка да преподават. Авторите на доклада обясняват, че това наистина изисква повече време за раздаване на задачи, въвеждане на ред в часа или проблем с различното равнище, на което са отделните деца. Но също така, ако учителят смята, че учениците му са "лесни за обучение", размерът няма значение - за преподаване се отделя повече време, учителят е уверен в резултатите и прибягва по-често до разнообразни когнитивни практики, включително като делегира на част от учениците да поемат водеща роля в някои занимания.

 В доклада на организацията се посочва, че почти навсякъде в анкетираните държави са регистрирали, че се отделя значително повече време учителите да бъдат подготвяни за предметите, които преподават, педагогически правила, методи и стандарти, както и какво да правят в класната стая, отколкото да знаят как първо да въдворят дисциплина, за да приложат това, на което са научени. В България спешно нуждаещите се от допълнителна квалификация по този проблем са доста над средното в проучването - 14%.

 Нужда от обучение как да работят със "специални" деца

Българските учители изтъкват нуждата от това специалисти и опитни хора да ги обучат основно за три неща: модерни умения за работа с компютърни и комуникационни технологии, работа в мултикултурна и многоезична среда и особено как да преподават на деца със специални нужди. Средно 8% от учителите в страната работят в класове с поне 10% деца, за които е установено, че се нуждаят от по-специфичен подход заради психически, ментални или емоционални проблеми, докато средното за анкетираните страни е много повече - 27%. Сериозна е и разликата за директорите, които съобщават, че качественият инструктаж за работа с такива деца страда от недостиг на квалифицирани специалисти за това - 18% в България срещу 32% средно в доклада.

Обучение, но не и как да управляват

 Българските учители са сред световните лидери като дял (90%) на обучените в педагогически умения, но от фокуса на курсовете, изглежда, убягват не само изброените проблеми, но и изграждането на умения да бъдат лидери и ръководители сред колегите си. Не за всички в следването в университета е включено обучение да бъдат администратори - 14% от анкетираните директори са казали, че в първоначалната им програма не е имало подобен курс. По-притеснителен би трябвало да е отговорът на друг показател - дали директорите изобщо някога са получавали формално обучение как да ръководят. С "не" са отговорили 29% от директорите на български училища. Едва 32% са минали през някакъв курс за директор на училище (при 54% среден показател в проучването), а 20% са били обучени за административни умения (отново 54% средно в проучването), преди да заемат поста.

 Почти две трети (62%) от учителите в България казват, че не са получавали въвеждащи инструкции в сегашното си училище, и едва 18% посочват, че в момента имат някой, който да ги съветва и напътства в работата. Тези данни разкриват очевиден дефицит в това, на което са обучавани учители и директори, тъй като 96-100% от тях казват, че са били на някаква квалификация през последните 12 месеца.

 Това е особено важно за младите преподаватели, тъй като според ОИСР по принцип те са също толкова натоварени като работещите от 5 години, но им се налага да отделят повече време за подготовка на уроците и овладяване на класната стая и реално преподават по-малко. Отсъствието на инструктаж означава, че на нов учител му е по-трудно и изисква време да се запознае с професионалните стандарти и конкретната реалност, да се адаптира към нея и да се включи в екипа на колегите си. А това се отразява и на качеството на работата им.

Феминизирани и застаряващи

 ОИСР за пореден път регистрира силната феминизация на професията в България - учителките са 80%, а сред директорите жени са 73%. Отново изрично се предупреждава за високата средна възраст на учителите в страната - 51% са над 50-годишни, а 16% сред директорите са над 60-годишни. Това е и едно от основните обяснения защо българските учители са със средно 22 години стаж в професията, а директорите - с 13 години (и двата показателя са над средния за проучването). Средната възраст на българския учител е 49 години - над средните 44 години в проучването TALIS, в което учителите над 50 години са средно 34%. Това означава, че в следващите десетина години България ще трябва да подмени около половината от учителския състав, казват авторите на проучването.

Ето още данни от проучването за България:

- 72% от учителите казват, че това е първият им избор за кариера

- 92% от учителите отговарят, че са избрали професията заради възможността да влияят на развитието на децата и да вършат дело за обществено благо

- 96% от учителите казват, че обикновено отношенията им с учениците са добри

- 26% от директорите съобщават за редовни случаи на тормоз или изнудване между учениците (при средни 14% в проучването)

- 68% от учителите казват, че често им се налага да укротяват едни и същи проблемни ученици (средно 65% в проучването)

- 93% посочват, че често обясняват връзката на новия и стария материал (средно 84% в проучването)

- 52% често оставят учениците сами да изберат как да разрешат сложна задача

- 84% от времето в час българските учители отделят за преподаване (средно 78% в проучването)

- 25% от учителите често позволяват на учениците да оценяват собствения си напредък (средно 41% в проучването)

- 71% са доволни от ефекта, който професионалните обучения имат над работата им в училище (средно 82% в проучването).

Оценка 4.91 от 22 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Курсове по Английски език София Младост
Оперативен Счетоводител
Частни детски градини София
Английски език за 6 клас
Стандартни танци
Курс по Немски Бургас
Частни уроци по Английски
Курс Йога курсове
Школа за Модерни танци Пловдив
Частни уроци по Руски език
Джаз Балет Пловдив
Английски език уроци
Йога за отслабване
Уроци по Латино танци в София
Езикови курсове Пловдив
Психология курсове
Латино парти Варна
Балетна школа Пловдив
Курсове Италиански
Зумба Латино
Уроци по Плуване за възрастни София
Уроци по Немски език Варна
Италиански за начинаещи онлайн
Частна детска ясла София Бъкстон
Курс по Испански език Варна
Тренировки по Бокс Пловдив
Тренировки по Футбол
Народни танци за деца Пловдив
Народни танци Пловдив Кючук Париж
Народни танци София начинаещи
Модерен Балет в Пловдив
Начална Компютърна грамотност
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ