+ Предложи публикация
15.02.2020

Уважението - нито съществително, нито глагол

 „Педагог не се става, педагог се ражда!", гласи онази стара поговорка. Дали учителката от Пазарджик, накарала третокласници да наплюят съученика си, се е родила педагог, или не е имала други опции, не можем да знаем. Но можем да заключим, че възпитателните й методи са остарели. И докато много учители са застинали в миналото и остарелите си начини на преподаване, времената се променят, а безкомпромисността към преподавателското съсловие расте. И всичко това зарива авторитета им все по-дълбоко.

 През последните години наблюдаваме засилване на интереса към тази професия, но в нея все още не преобладават младите и модерни хора. Много от учителите, които преподават днес на нашите деца, са преподавали и на нас самите, а понякога дори и на нашите родители. Те идват от друго поколение, расло и възпитавано в един различен режим.

 Винаги е имало и вероятно винаги ще има деца, които поставят учителите на ръба на техните нерви и възможности да се справят с поведението им. „Черните овци" на класа не са новост. Всички помним съучениците, които ни пречеха да учим, които ни дърпаха, бутаха, биеха се по коридорите или се подиграваха на „зубрачите". Тогава учителите използваха показалките си, хващаха ни за ухото и ни водеха при директора.

 Но докато учителите останаха същите, времената се промениха. Днес методи на възпитание, основани на унижение и незачитане на правата на детето, се изключват като нещо немислимо, а боят се предполага, че отдавна е табу. С прекаленото вглеждане в правата на децата обаче загубихме баланса и забравихме за авторитета на възпитателя.

 Разрушаването на този авторитет е процес, който се случва от много години. Немалка част от днешните деца не познават уважението нито като съществително, нито като глагол. Не ги познаваха и деца от нашето поколение (80-те), но тогава не оспорвахме така свирепо всяко учителско решение. И ако преди уважението към тях беше презумпция във възпитанието, днес тази тема остава малко или много на заден план.

 Вързахме прекалено стегнато ръцете и устата на учителите - очакваме и изискваме от тях много на фона на твърде ниското доверие, което им даваме. Всяко учителско решение днес, не само когато то е грешно, става обект на шумни дискусии - дали по телевизиите, по детските площадки или по вайбър групи. Безкомпромисни сме в изискванията към преподавателите и вероятно имаме известно право - ние им плащане заплатите, а делегираните бюджети ги задължават да преглъщат много негативно отношение и от родители, и от деца.

 Докато броят ученици решава училищния бюджет, това ще бъде предпоставка срещу липсата на адекватни реакции на лошото и неуважително поведение. Под лупа ще бъде гледано преместването на всяко проблемно дете, а думата на възпитателя ще бъде заглушена от това, че той е превърнат в търговец, и от думата на онези, които поръчват музиката. Решат ли да секнат това отношение се надига вълна от недоволство, а жаждата за скандал само добавя още сол в раната на учителския авторитет.

 Учителката от Пазарджик не е единствената. Заради неадекватно учителско поведение преди време заговорихме за камери в детски градини, за да следим нон стоп как се държат с децата ни. Въпросът обаче е какво ще видим на камерите, когато отместим поглед от учителите към нашите собствени деца. Ако така яростно въставахме и към недъзите на системата, вместо само към конкретни казуси, нямаше да стигаме до клас, който плюе по съученика си, или учителка, която крещи по децата.

 По-шумно трябва да дискутираме какво ще доведе достатъчно млади и адекватни кадри в образованието, нужни, за да скъсят огромната дистанция между поколенията и различните им потребности. По-честно трябва да говорим за родителската абдикация от процеса на детското възпитание и образование. Повече внимание трябва да обърнем и на метода на финансиране в училище, който порочно предлага „покупката" на място на детето в училище.

 Да, учителката е сгрешила. Но и посланията, които отправяме, са опасни - децата остават с усещането за безнаказаност, родителите - с настройката за саморазправа, а учителите - с тежко чувство за безсилие.

Източник: www.webcafe.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Немски език в Германия
Частни уроци по Немски език София
Английски език онлайн
Уроци по Литература
Компютърна грамотност за абсолютно начинаещи
Школа по Ориенталски танци Пловдив
Френски език online
Онлайн Английски език
Индивидуални уроци по Латино танци
Курс Фризьор Пловдив
Уроци Плуване Пловдив
Курсове Маникюр Хасково
Да научим Английски
Обучение на Английски език
Частни уроци по Немски Велико Търново
Частни детски градини Люлин
Частни уроци по Руски език Бургас
Училища в София
Пилатес упражнения за гръб
Школа за Народни танци София
Езикови курсове по Немски език
Пълен курс по Английски език
Клуб по Спортни танци Варна
Испански език
Клуб по Спортни танци Сливен
Тренировки по Футбол за момичета
Езикови школи Пловдив
Курсове по Руски Варна
Курс по Немски език
Аржентинско Танго dance
Задачи по Английски език
Уроци по Италиански език София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ