+ Предложи публикация
12.03.2016

Усещането за неприкосновеност не е пакетирано в учебниците за последния клас

  Една моя статия (Безсмъртие в дванадесети клас) се завъртя бясно в социалната мрежа през последните дни. Очевидно, на поглед от края на учебната година, проблемът терзае много мои колеги. Поводът е повече от банален – „доизживяването“ на преброените учебни дни от зрелостниците. Поръчани само като слънчеви и безметежни. Ясно е, че текстът е актуален, защото приблизително по това време ежегодно се развихрят идентични страсти на нацупено ученическо очакване и сърдито учителско заканване. Нямам намерение да дискутирам смисъла от съществуването на дванадесети клас в сегашния му формат и развращаващия морал на академичната кампания за „изпити, докато те приемем“. Дванадесети клас е реален и се администрира по същите правила като предходните. А университетите са автономни в еквилибристиката по финансовото зареждане с нови студенти.

 Всеки, който е имал участта (добра или лоша) бъде мой ученик в гимназията, ме познава като диалогичен човек. В един от коментарите под публикацията за безсмъртните, колега беше написала, че времето похарчено за публикацията може да бъде значително по-ефективно използвано за откровен разговор с въпросните дванадесетокласници. Никога не пиша и не наказвам преди да съм опитал човешко убеждаване. Пролетта на зрелостната година е като ново представление на стара пиеса – сюжетът е познат и омръзнал, само актьорите са нови. А и тези, дето режисираме спектаклите сме си същите, само че сме понатрупали рутина. Та през последните седмици се занимавам с дейност, която много колеги биха възприели са досадна и рушаща спокойствие. Занимавам се връщането на дванадесетокласници в училище. Очевидно е, че в този клас не може да научи никого на нищо. Кандидатстудентското и матуритетното обучение се осъществява в паралелната система на извънучилищната подготовка. Но защо, ако не можем да ги научим, трябва да се откажем и да ги възпитаваме? Всъщност към каква ценностна култура приобщаваме, когато сме безразлични към правилата? Системните отсъствия от училища са в конфликт с правилника и са регламентирани като основание за крайния успех на всеки ученик. Нима това е правило до единадесети клас и изключение в дванадесети? Струва ми се извратено точно училището да възпитава, че уважението към правилата има почивни години. Още по-извратено ми се струва училището да мери с еднаква строгост или доброта хитреците и съвестните. Защото така, за съжаление, отглежда тарикати и будали.

 Ученическото усещане за неприкосновеност не е пакетирано в учебниците за последния клас. То е екстра, подарена от нас учителите в отказа да обучаваме и възпитаваме. В класната стая. Реакцията на учениците не е незряла, както я квалифицира друг коментар. Тя е придобита от учителското безразличие. Разбира се, че ако по 6 или 7 предмета в дванадесети клас не реагират на твоите системни отсъствия или пълна незаинтересованост по време на редките присъствия, ще гледаш враждебно на всеки, който реагира различно. Нормалното за ученика не е в изключенията, то е в обичайното отношение. Затова вчера младеж, който завърнах на училище посрещна с искрено неразбиране моето изискване да работи в час. Непонятно е когато си търпян по важните предмети, да те юркат по някаква си периферна география. Затова младежът каза чистосърдечно, че се предполага да имам по-важни нещо от това да се занимавам с него, както той има по-важни неща от това да се занимава с моята география. Нямам съмнение, че има по-важни ангажименти, но имам подозрение, че не съществува друг начин да приключиш този клас от този да проявиш поне минимален интерес към учебното съдържание и класова практика. Или може би се лъжа. Нима е скандално да получиш годишна двойка след пълно безхаберие в матуритетната година, но съвсем не е скандално да имаш оформена оценка с няколко присъствия в класовите занятия? Тук съвсем не споря, дали има смисъл от дванадесетия клас. Той ще съществува в стария формат още няколко години, а в новия до следващата реформа. А моето призвание е да бъда учител, който ако не може да „налее“ достатъчно наука, поне да „съгради няколко тухлички“ възпитание. Тъй че, когато ги изпращаме тези наши възпитаници, да бъдат съвестни хора с уважително разбиране за правила, ред и справедливост. Дали успявам в моите пролетни усилия да завръщам безсмъртни ученици? Странно, но нямам случай да не успея. Още по-странен е фактът, че рядко ми се сърдят за дързостта да им наруша слънчевото безгрижие. Сигурно, защото виждат, че справедливостта е разпределена по равно и тежи еднакво над главата на всеки.

Автор: Иво Райнов, учител 

Гимназия с преподаване на чужди езици „Екзарх Йосиф I“ гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Балет и театър
Урок по Английски език за 1 клас
Тренировки по Бокс
Компютърни курсове Варна
Уроци по Рисуване за начинаещи
Онлайн Руски език
Курсове по Шведски език
Учител на Английски
Йога
Уроци по Английски език за начинаещи
Online курсове по Холандски
Тренировки по Футбол за деца в Левски
Курс Бизнес Руски
Частна детска градина София Бъкстон
Бокс тренировки видео
Уроци по Плуване Варна за възрастни
Курсове по Рисуване Русе
Курсове Компютърна грамотност София
Латино клуб София
Езикови школи София цени
Уроци по Английски
Курсове Благоевград
Курс Английски за начинаещи
Курсове Народни танци
Български език матура
Уроци по Математика за 1 клас
Частна детска ясла София Мусагеница
Думи на Английски език
Народни танци за деца в Младост
Частни уроци по Руски език Варна
Балетни школи за деца в София
Уроци по Латино танци в София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ