+ Предложи публикация
30.10.2017

Учител от Шумен е тазгодишният носител на наградата „Даскал Ботьо Петков“

 Ако си заслужил двойка, Йоргов ще ти я напише. Ако говориш в час, ще те смъмри и най-вероятно повече няма да нарушаваш реда. Строг е, имаме респект, но е справедлив и човечен. Прав е, ако не спазваме дисциплина, нищо няма да научим. Може да звучи странно, но това разказват 17-годишни момчета и момичета от 11 клас на СУ „Сава Доброплодни“ в Шумен.

 В някои школа редът е труден, а при големите ученици почти невъзможен. В шуменското училище по изкуствата обаче, си обичат учителя по история Георги Йоргов, който не завърта лесно отлични оценки. От няколко дни са в еуфория – вече е сигурно, че на 1 ноември, Деня на будителите, престижната награда „Даскал Ботьо Петков“ идва точно в тяхното училище. И както малките ученици се изразяват, ще я получи „един господин, който много хубаво разказва“. Определението е на петокласник и става ясно, че не е случайно, защото Йоргов спазва максимата – „Урокът трябва да се изиграе. Като влезеш в час, трябва да бъдеш актьор. С глас, жест, мимики, трябва да прецениш кога да спреш, да направиш интелектуална пауза… Трябва да запалиш децата по това, което говориш“. Вече 40 г. играе на любимата „сцена“ в класната стая.

 И той като повечето български учители първо се е шлифовал далеч от големия град. Когато завършил история във Великотърновския университет, го разпределили в средното училище в община Каолиново. Само след година, едва на 25 г., станал най-младият директор на основното училище в село Пристое. След три с конкурс вече преподавал История на България във Военното училище в Шумен. Като асистент водел и лекции, и упражнения на курсантите. Повече от половината му стаж обаче, е в училището по изкуствата „Сава Доброплодни“, където учи на история таланти. „Ето, дори и в този момент, над нас тропат хоро, танцуват и се чува“, усмихва се Йоргов, докато разговаряме в училищната библиотека. Тази година преподава само на големи – 9, 10, 11 и 12-ти клас. Замества при малките, ако се наложи.

 И понеже има опит във времето преди демокрацията и след, логично любопитен e въпросът има ли разлика в поколенията? „Да, сегашните деца имат много повече информация. Преди трябваше да ходят по библиотеки, сега всичко го има в интернет и любознателните ученици бързо вадят много факти. Чели са и питат. Има класове, които ме държат 5 минути от междучасието и задават въпроси“, разказва педагогът. Затова учителят не може да се придържа само към учебника. „Винаги се стремя в часовете да актуализирам историческия материал, да го сравня с днешната обстановка. Често са възможни паралели със съвремието, а така поднесеното се възприема по-лесно“, обяснява Йоргов. Но държи на принципа – историческата коректност трябва да съществува, без да се съобразява с политическата конюнктура, трябва да се преподава истинската история.

 А колкото до дисциплината в час – при него няма разлика преди 1989 г. и сега. Редът е въпрос на учителя, който е възпитал взаимно уважение между преподавател и деца. Затова по-младите му колеги казват, че с класовете, на които той е преподавал история, много лесно се работи. Освен на история обаче, Йоргов казва, че първо учи децата как най-лесно да усвояват учебния материал. „Винаги, като почвам випуск, отделям първите няколко часа за пояснения – какво прави ученикът в час, вкъщи, видовете изпитвания, къде могат да се допуснат грешки, как се оценява тест, устен отговор“, споделя опита си Йоргов. После алгоритъмът на учене може да се ползва по всички предмети и дава възможност за 25 минути да се научи всеки урок. Разбира се, в клас трябва да внимаваш и да усвоиш около 60-70%.

 При по-големите Йоргов вкарва и академичен стил и така подготвя децата за университета. Още в училище неговите ученици умеят да си водят записки. Затова като го срещнат студенти, му признават: „Добре че бяхте вие и г-жа Полихронова. Можем да си водим записки, разбираме какво ни питат професорите. Аз нищо не съм направил, само съм дал методиката“. А най-голямото му признание е като го срещнат на главната улица в Шумен и му се хвърлят на врата. Мъже, завършили преди 10-15 г. Успели хора. Сред тях има и преподаватели по история. Макар че е мъж, и цветя обича да получава, но през 2014 г. той бил инициатор за първия учебен ден да няма букети, а парите за тях да отидат за наводнени бедстващи в Мизия. И децата се вслушали, събрали над 2000 лв., после инициативата станала национална.

 Учителят по история е и сред инициаторите Шумен да има паметник на Васил Левски. „Хубав е и е на мястото си, устояхме на нападките“, отдъхва си сега. Помни, че през 2015 г. помогнали и негови ученици, които направили компютърна възстановка как ще изглежда бюстът на 3-4 позиции в града и така доказали, че настоящото място е най-добро. „Който иска да си изчисти съвестта, да отиде и да сложи едно цвете на паметника на Левски. И затова ни е необходим“, съветва историкът. И без да си пада по излишното патриотарство е категоричен, че историята прави граждани, и това е неговата цел, и на колегите му. От няколко години заедно с преподавателките Светла Тодорова и Марияна Георгиева реализират проект „Заедно живеем, учим, успяваме“ за интеграция на различните етноси в училището и имат невероятни постижения по краезнание и патриотично възпитание. Между децата няма делене, има дискусии, съвместни презентации, екскурзии до исторически дестинации, разказват разпалено преподавателите. Преди 10 г., когато влязла за първи път в най-голямото шуменско школо, младата Тодорова аха да се откаже стъписана. Помни как Йоргов я потупал по рамото, развел я из цялото училище и усетила подкрепата, сега за нищо не би заменила преподаването. Още мнозина са благодарни на педагога с опит, който днес съветва всеки прекрачил прага на българско училище: „Ако мястото ти е тук, работи, но ако почувстваш, че не си за училище, не мъчи себе си и децата“.

 Когато номинирали Йоргов за наградата, всичките му колеги били единодушни, че достойно ще носи отличието. Последвало и одобрение от Консултативния съвет на директорите в средното образование, от Регионалния просветен инспекторат и комисия. Така 20-ата юбилейна награда, връчвана от Общонародна фондация „Христо Ботев“ идва в Шумен навръх празника. Българските учители имат нужда от внимание, поощрение, заслужават това признание, казва председателят на фондацията Боян Ботйов.

Източник: www.trud.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Обучение по Компютърна грамотност
Салса танци София
Частни уроци по Математика Хасково
Годишно счетоводно приключване
Спортни танци за деца Бургас
Компютърна грамотност Варна
Онлайн уроци по Английски език за начинаещи
Онлайн тестове по Английски
Школа по Народни танци
Уроци по Математика Обеля
Swing танци клуб
Как да науча Английски
Английски език онлайн
Руски език уроци онлайн
Народни танци в детската градина
Курс Йога за начинаещи
Народни танци за деца Бургас
Летни курсове по Немски
Специализирани компютърни курсове София
Курсове Excel
Уроци по Немски език София Младост
Клуб по Спортни танци Плевен
Немски език Бургас
Курсове по Плуване
Немски център Варна
История на авиацията
Частни уроци по Английски в Овча Купел
Йога за начинаещи
Компютърна грамотност за абсолютно начинаещи
Китара уроци
Езикови курсове Варна Немски език
Суинг танци София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ