+ Предложи публикация
16.08.2017

Училищните психолози с отворено писмо към председателя на СБУ Янка Такева

Отворено писмо до Янка Такева - председател на СБУ

ДО
Д.ИК.Н. ЯНКА ТАКЕВА,
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА СИНДИКАТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ

УВАЖАЕМА Д-Р ТАКЕВА,

 Ние, училищните психолози, се обръщаме към Вас по повод Ваше интервю за Агенция “Фокус” със заглавие “Янка Такева, СБУ: Психолозите в училищата приемат децата като пациенти и не можаха да се справят с агресията там”. Интервюто Ви е във връзка с учителските заплати и на един от въпросите за скрининг тестовете при тригодишните деца в детската градина Вие коментирате ролята на психолозите като изразявате негативно мнение за нашата работа в училище. Изказването Ви предизвика силна реакция на възмущение в нашата професионална общност, голяма част от която са членове на Съюза на българските учители и ни обедини в позиция категорично да не се съгласим с подобни твърдения. Ние сме готови дори да поискаме Вашата оставка в случай, че тези коментари останат без отзвук и не са посрещнати от министъра на образованието и науката с ясна позиция за ролята и мястото ни в промените, които се извършват в системата на образованието.

 Ние не приемаме като лидер на най-голямата синдикална организация на учителите да изразявате мнение срещу педагогически специалисти, чиято дейност очевидно не познавате. Няма и как да познавате нашата работа, тъй като тя не е регламентирана на национално ниво, защото липсва национална политика за психологическото обслужване в образованието. Вероятно не знаете, че поради този факт сме принудени всеки един от нас да изминава продължителен период на търсене на мястото си в училището. Това невинаги минава гладко, защото психичното здраве не е във фокуса на внимание на училищната институция. Трябва да признаем, че в системата се шири неразбиране за нашата работа, което отблъсква участниците в образователния процес, защото ги кара да мислят точно, както Вие се изразихте - че не са пациенти. Обръщаме Ви внимание, че не психолозите са автори на подобно убеждение, а то е част от стигмата за психичното и се дължи на ниската психично-здравна култура у нас като цяло. Ежедневно се сблъскваме с подобни предразсъдъци, които създават пречки пред възможността да бъдем полезни, да се срещаме и разговаряме с тези, които страдат или преживяват трудни моменти в хода на своето развитие, порастване и обучение. Смятаме също така, че би трябвало да сте наясно с тези и други въпроси, пред които сме изправени, за да можете да се изказвате компетентно и в защита на специалисти, които имат различна подготовка, пораждат различна гледна точка към детето. Помагащата ни функция в образованието ни поставя наравно с учителите и с другите наши колеги специалисти, заедно да допринасяме за изграждането на успешни личности, както и да създаваме взаимовръзки с родителите.

 В отговор на Вашето изказване искаме да поясним, че профилът и функционалните характеристики на училищните психолози и педагогическите съветници са описани в Наредба № 12 от 01.09.2016 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, както и в нашите длъжностни характеристики, с които е добре да се запознаете. Никъде в нормативните актове, касаещи дейността ни, не сме определяни като медицински специалисти и Етичният ни кодекс не позволява да приемаме деца, учители и родители като пациенти, което е добре да се разбира от Вас и да се прецизира в изказванията Ви.

 Дейността ни в училище е ключова за създаване и реализиране на училищни политики за подкрепа и ангажиране на деца и ученици, за превенция на проблеми с ученето, поведението и отношенията. Също така на нас се възлагат интервенции, които не са индивидуални или групови с учениците, а изискват отговор на цялата училищна общност в сътрудничество с родителите и с институциите и службите, имащи отношение към закрила на детето. Основен фокус на нашата работа е изграждането на позитивен психологически климат и улесняване изграждането на ефективни отношения между всички участници в училищната общност.

 Усилията ни са насочени и към превенция на психичното здраве на учениците, подпомагане и създаването на екипи в училищата и в детските градини, които работят за личностно развитие на децата и учениците, успешното им социализиране и адаптиране в училищна среда

 Подпомагаме училищното ръководство в създаването на политики за приобщаващо образование, т.е. условия на образователната среда, в които всяко дете да може да развива максимално уменията, способностите и талантите си. Опитваме се все по-активно да въвличаме родителите в целия образователно-възпитателен процес, защото това е начинът да изграждаме “мостове” на сътрудничество и добра комуникация в решаването на актуалните проблеми на младите хора. Ето защо не приемаме и изказването Ви, че не сме добре приети в образователните институции.

 Училището е ключова среда на взаимоотношенията между учениците. Едни от най-важните уроци за тях трябва да бъдат свързани с реалния живот, разбиране на правилата и културните норми. Децата търсят ролеви модели и намират голяма част от тях в училището сред своите връстници и сред учителите. Нашата основна задача е да консултираме децата, да правим всичко възможно за откриване на нови начини и места за тяхното себеизразяване и себеизява заедно с учителите. Затова ние сме първият техен помощник и партньор, особено когато е нарушено или трябва да се изгради доверието между училището и семейството на детето. Нашата работа в областта на приобщаващото образование тепърва трябва да бъде разгърната в целия й потенциал на въвеждане на подкрепа в обучението чрез анализиране на факторите, които затрудняват детето и на неговите силни страни и възможности. В областта на справянето с агресията и насилието в училище ние не трябва да сме самотен играч, който се бори с агресията. Психолозите и педагогическите съветници имаме нужда да бъдем част от училищния отговор и система от дейности и процедури, екипи, решения и планове, а не да правим отделни такива. В условията на новите промени и потребностите на днешните деца нашата работа започва да има нови измерения като част от палитрата разнообразни часове, срещи с децата, съвместни програми и проекти, услуги и помощ не само в системата на образованието, но и координирано с другите ангажирани системи. Затова има нужда от разясняване на очакванията към нас и задачите ни, отваряне широко вратата на нашето участие в анализите, планирането на училищните дейности и развиване на екипна мултидисциплинарна работа.

 Ние смятаме, че всеки ангажиран в системата с решаване на проблемите в нея трябва да бъде събуден и просветен по въпросите на психичното здраве, страданието и кризите в порастването на децата и в тази посока да се насърчава сътрудничеството между специалисти, учителите и родителите, а не да се отчуждава. Бихме искали да коментираме и скрининг теста при тригодишните деца в детската градина. По отношение на неговата научна пригодност Ви уверяваме, че той не само е създаден от научен екип, но и има висока стойност на прилагането му. Дори можем непресилено да твърдим, че е първата такава методика и инструмент, с който специалистите в образованието и учителите могат след съответно обучение свободно да осигуряват индивидуален подход и възможности за развитие на детето.

 Нашите притеснения са свързани с липсата на кадри и големия отлив особено при психолозите - за миналата учебна година от близо 1000 психолози и педагогически съветници в системата са останали около 700, като тенденцията е да намаляват. Във връзка със заплатите, както и пропуска да се регламентира кариерното развитие на психолозите и съветниците, също имаме какво да Ви кажем, защото сме единствените специалисти с неуреден норматив, несправедливо заплащане на труда и сме лишени на практика от професионално развитие. Затова бихме искали широк отзвук и застъпничество за нашите предложения, които изпращаме в работни групи в МОН и настояваме те да бъдат сериозно разгледани, обсъдени с нас и въведени в нормативната рамка.

 Г-жо Такева, ние смятаме, че социалното измерение и социалните проблеми в живота на децата трябва да бъдат признати и приети от образователната система по начин, по който да се осигурят ресурси, адекватно отношение, координиране на общи действия със здравната система, системата за закрила на детето, правоохранителната система, НПО сектора и други участници в защитата на децата. Педагогическият подход трябва да се свърже с психо-социалния със загриженост и внимание към децата, така че да отвори място за срещи и взимане на решение по различен начин от досегашния, а за това сме необходими ние - за да улесним появата на алтернатива при най-сложните ситуации на деца и да помогнем за въвеждане на подкрепата в обучението в училище в полза и интерес на всички участници.

С уважение,

Иван Пейчев - училищен психолог, НУ "Цани Гинчев", град Лясковец

Гергана Крумова - училищен психолог, 137 СУ "Ангел Кънчев" - град София

Анет Маринова - училищен психолог, 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри", град София

Елена Дражева - училищен психолог, 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри", град София

Подкрепящи писмото:

Магдалена Батева, психолог в СУ "Никола Й. Вапцаров", гр. Петрич

Аделина Иванова - психолог/пед.съветник, 10-то ОУ, гр. Перник

Елена Костадинова - психолог - ОУ "Васил Априлов", Русе

Надежда Пантелеева - училищен психолог в ОУ"Васил Априлов", гр. Бургас

Нели Велкова-Янкова - училищен психолог, 95 СУ "Проф. Иван Шишманов", София

Елизабета Вихрийска - психолог, 104 ОУ "З. Стоянов", София

Донка Славчева - психолог, СУ "Св. Паисий Хилендарски", гр. Златица

Краса Стойкова Гяурова - психолог, ОУ "Хр. Смирненски", с. Тулово, обл. Стара Загора

Слава Маринова - педагогически съветник/психолог, ОУ "Христо Смирненски", гр. Карнобат

Ивилина Вулова-Станчева - училищен психолог ПГЕЕ "Константин Фотинов", гр. Бургас

Калинка Мишинова, училищен психолог, ПГРЕ "Г. С. Раковски", Бургас

Капка Калибацева - пед. съветник, по образование психолог в НХГ, Благоевград

Силвия Ляпова, психолог, гр. Каварна

Вяра Дончева- психолог, РЦПППО, гр. Благоевград

Койна Ванишева - училищен психолог СУ "Иван Вазов", гр. Бургас 

Венета Колева - пед. съветник в ППМГ "Акад. Н. Обрешков", Бургас

Деана Митева - СУ "Климент Охридски ", град Аксаково 

Източник: www.ivanpeychev.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци по Френски език за начинаещи
Уроци по Математика Бургас Изгрев
Арабски танци
Тест по География и Икономика за 5 клас
Курсове за Масажисти
Частни детски градини София център
Професионални курсове Пловдив
Уроци по Брейк Break
Индивидуални уроци по Английски
Английски език тестове
Школа за Китара
Висша Математика 1 част
Частни уроци по Френски език София
Арабски танци
Как да уча Английски
Частна детска ясла София Лозенец
Курс по Английски Online
Балет реферати
Уроци по Немски език за начинаещи
Интензивен Курс по Френски
Латино урок
Уроци по Рисуване за начинаещи
Частни уроци по Биология Бургас
Примерна матура по География
Курсове по Немски в София
Курсове за шофьор
Немски език упражнения
Школа Балет Бургас
Урок по Литература
Курс Оперативно Счетоводство
Индивидуални уроци по Немски език Пловдив
Частен учител по Английски
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ