+ Предложи публикация
02.01.2020

Училищен психолог: Днешните деца са емоционално бездомни

  Днешните деца са такива, каквито са били и предишните от гледна точка на потребностите – привързаност, обич, признание. И днес, както и преди, те имат нужда и от подходящо емоционално придружаване. Това каза в интервю, училищният психолог Аделина Иванова, която коментира какви са днешните деца и предизвикателствата, с които родителите трябва да се справят по пътя на възпитанието и обучението им. Според психолога не само родителите изпитват затруднения с децата си, а и те с тях.

  Повод за срещата ни са зачестяващите случаи на агресия сред децата и впечатлението, което остават в околните, а именно, че са мързеливи и неграмотни. Иванова подчертава, че съществен проблем в развитието на децата оказва средата, в която растат. По думите й много деца се отглеждат само от един родител; други са т.нар. „мигранти“ - често сменят страната на пребиваване, а трети биват отглеждани от баба и дядо. „Със сигурност бабите и дядовците правят каквото могат, но големият човек е родителят и именно, той трябва да учи детето си на граници, защото те трудно могат да ги удържат.

 Много хора казват да оставим децата на свобода, но те не знаят какво да правят с нея. Те се чувстват като в хаос, който няма кой да им подреди. Именно това е задачата на родителите - да го подредят и да зададат ритъма“, обяснява Иванова. Психологът коментира, че голяма част от децата нямат на кого да споделят това, което ги вълнува и притеснява, защото родителите им са заети и нямат време да ги изслушат. Вследствие на това подрастващите се чувстват емоционално непридружени, емоционално изоставени и емоционално бездомни.

 „Много често родителите смятат, че след като базовите потребности на детето са подсигурени, а именно, то е нахранено и облечено, след това училището ще продължи да дава другото – грижа и образование. Това обаче не е така. Когато едно бебе се роди, къде го водим? У дома, нали? Не в училище. Училището е партньор, не заместител на родителската грижа“, подчертава Иванова. Според нея невъзможността на детето да споделя с родителите си и чувството за самота е в основата на развалянето на успеха в училище.

 „Децата не могат да разпознават и управляват емоциите си и често са жертва на хора, които също не могат да го правят, макар и да са големи. Академичната интелигентност понякога е провалена от липсата на емоционална. За децата е много важно да знаят дали наученото в училище могат да го приложат в други условия. Затова е необходимо учителите да обединяват няколко научни сфери и да създадат нов продукт, който да е интересен за децата, а не скучен и безинтересен, какъвто е зазубрянето на определен материал“, посочва недъга на образователната система Иванова. Тя казва, че в годините на обучение децата са изключително претоварени както в училище, така и с извънкласни дейности. Специалистът посочва, че ефективното възприемане на нова информация и учене е възможно до 17 часа. А след този час мозъкът им трябва да почива. Ако все пак детето посещава някакви дейности, след училище те трябва да бъдат не повече от 2-3 седмично. „Децата редовно идват претоварени и недоспали в училище. Когато това се превърне в хроничен проблем познавателната сфера като памет, мислене и внимание започват да куцат, децата започват да не могат да учат. Това несправяне не е заради липсата на ресурс, а защото той е разпилян, а не е дозиран. Когато родителите имат свръхамбиции детето да може всичко и да стане гений, те отглеждат един невротик и едно непълноценно дете в личностен аспект“, казва още тя. Попитана как се отразяват прекомерните хвалби и забележки върху детската психика, тя е категорична, че не трябва да се залита в крайности и е по-правилно да окуражаваме детето си, а не да го хвалим.

 „Много често се смята, че детето трябва да бъде хвалено за всеки един резултат и се очаква, че това ще повиши самооценката му. То ще я повиши, но тя ще е в такава степен, че ще бъде неадекватна. По принцип хвалбата е насочена към постигнатия резултат, а окуражаването е нещо различно. Когато хвалиш детето, то го разчита като: „Аз съм добър, само ако направя нещо, не защото съм просто аз“. Затова е добре да го окуражаваме. Това е процес, който трябва да съпътства развитието на детето. Ако го лашкаме в двете крайности – от това колко си добър, до - не ставаш за нищо, то образува в себе си вътрешен конфликт“, обяснява тя и добавя, че когато пък твърде много го критикуваме, детето става агресивно или развива автоагресия. Според нея е много важно да се дава шанс на детето да се поправи и да му бъде посочен изход от дадена ситуация, а не да бъде нахокано и поставено в улица без изход, както и да му се вменява вина.

  „Когато едно дете се потиска или не му се дава възможност да се изяви, то няма възможност да отреагира емоцията си. Детето трупа гняв и формира чувство за малоценност. Такива деца много често стават жертва на емоционално насилие. Неглижирането също е опасно“, обяснява психологът и подчертава, че твърде послушните деца я притесняват. „Не е нормално едно дете да бъде в ступор, да не е емоционално, да не каже нещо неправилно. Това не си го позволяват с възрастни, които знаят, че ще се разгневят, ако то има изисквания и им пречи. Тези деца не споделят, когато трябва да са по-откровени“, разкрива Иванова и пояснява, че за да се развива правилно психиката на детето е необходимо ежедневно, методично и търпеливо придружаване и следене на потребностите му. Аделина Иванова препоръчва също така да даваме шанс децата да правят свой избор, защото това ги кара да се чувстват значими, а ги учи и да носят отговорност за направените избори.

 „Когато едно дете не може да избира то започва да обвинява другите за несгодите и неуспехите си. А когато може да прави избор, то е по-уверено. Няма лош избор. Липсата на избор е липса на движение, а животът не търпи статични състояние и наказва за това“, подчертава специалистът. Психологът посочва, че често родителите, с цел да си осигурят спокойствие, казват на децата си да не общуват с някого, с когото в момента не се разбират, било то в училище или в детската градина. „Това е грешка! Идеята не е детето да се отдели от този, с който не се разбира в момента. Отглеждането на дете е работа и не трябва да гледаме на нас да ни е удобно, а да мислим за правилното възпитание на наследника ни“, предупреждава Иванова и подчертава, че такъв тип съвети ще създаде проблем на детето в бъдеще време и ще му отреди позицията на аутсайдер или самотник в колектива. Иванова посочва още, че днешният партньор на детето е техниката и все по-малко човекът. „Общуването вече не минава през партньорство с родителите. Децата са като залепени за технологиите. Тук е ролята на родителите да се опитат да ги откъснат от тази зависимост и да променят начина им на общуване и да ги научат да общуват“, призовава психологът. Тя поясни, че много деца имат пороци и даде пример с децата, които се дрогират, като обясни, че по този начин общуването им с групата, в която са попаднали, минава през субстанция. А мотивът да прибегнат до този избор често е породен от желанието им да се впишат в групата и страха да не останат сами.

Източник: www.actualno.com

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци Пиано деца
Шри Шри Йога
Английски за българи
Латино клуб София
Подготовка матура по БЕЛ
Уроци по Рисуване за деца София
Курсове по Фотография
Web Дизайн обучение Онлайн
Курс Фризьорство Пловдив
Зумба танци Пловдив
Текстове по Английски
Урок по История
Уроци по Български София
Латино танци София начинаещи
Как да науча бързо Английски
Разговорен курс по Английски
Английски език курсове
Подготовка за матура по География
Уроци по Немски език София
Частни уроци Английски
Курсове Народни София
Индивидуални уроци по Фотография
Народни танци в Стара Загора
Учител по Математика Варна
Курсове Маникюр Стара Загора
Езикови школи Варна
Дискусия Счетоводство
Уроци по Немски език за начинаещи
Лесно изучаване на Английски език
Частна детска ясла София Гоце Делчев
Частни уроци по Математика София Дружба
Медитация Йога
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ