Не всички деца, които работят, са експлоатирани. Но по дефиниция детският труд е работа, която се върши от деца, които са твърде малки, или която вреди на здравето им, забавя техното развитие или им пречи да ходят да училище. През последното десетилетие той е намалял с близо една трета, отчасти благодарение на глобалната осведоменост.
Годишно се консумират три милиона тона шоколад, от които половината в Европа. Зад красивите опаковки и изящно украсените бонбони се крие една тъмна страна на тази индустрия. Често добивът на какао е свързан с робски труд и най-вече с трафика и експлоатацията на деца в плантациите. През 2010 г. излиза документалният филм „Тъмната страна на шоколада“, който разкрива шокиращи кадри от използването на детски труд при добива на какао. Няколко журналисти година преди това изчезват в търсене на истината. Големите корпорации, изкупуващи ценната суровина, не искат да се разчува за споменатите практики.
По-голямата част от какаото се произвежда в Африка и Южна Америка - основно Кот д'Ивоар (почти 50 процента от вноса на какаова маса) и Гана (30 процента от вноса на какаова маса). Големите компании вносители отричат съществуването на трафик и използването на детски труд в плантациите, но в документалния филм можем да видим кадри, свидетелстващи за това. Мениджърите на компаниите отговарят, че трафикът е невъзможен, защото най-големите вносители на какао и производителни на шоколад подписват през 2001 година декларация за строг контрол над процеса на производство на какао в плантациите.
Въпреки това трафик съществува, както и жестокости към децата, събиращи какаовите зърна. В Мали, която е една от най-бедните страни в света, ежедневно се избират и транспортират деца към Кот д'Ивоар. Граничната гара Зегуа служи за основна точка за разпределяне на децата към различните региони. От този пункт всяка година са прехвърляни през границата между 130 и 190 деца, идващи предимно от селските бедни райони. Повечето от тях са на възраст между 9 и 14 години. Разследването на какаовата индустрия може да е много опасно. Няколко журналисти изчезват безследно в Гана, Мали и Кот д'Ивоар. През 2006 г. изчезва френско-канадският журналист Ги-Андре Кийфър, който разкрива в своето разследване участието на правителствата на тези държави в трафика на деца. Солидни суми биват превеждани от компаниите, производителки на шоколад, към определени правителствени представители. След като децата биват транспортирани до плантацията се настаняват в мизерни условия, без лекарска помощ, в почти пълна изолация от останалия свят. Всеки ден те събират какаовите шушулки, после ги обелват и сушат на слънце. За тази работа не им се заплаща, освен понякога с храна. Децата са изложени постоянно на пестициди, някои от които напълно забранени в САЩ и Европа. Техните ефекти са проявяват след 20-30 години и обикновено са пагубни.
След като са изсушени зърната се изкупуват от посредници на несправедливо ниска цена – 1 евро за килограм. Те от своя страна ги продават на националните износители, които измиват и пакетират продукцията. Продават килограм зърна на цена от 2,5 евро за килограм. Фермерите получават 1 евро, а крайният производител на шоколад произвежда около 40 блокчета от него на цена от 25 до 90 евро, в зависимост от компанията. Според официални данни от обединената организация на шоколадовите производители, те допринасят за прекратяването на този трафик, харчейки над 6 милиона евро годишно за програми против трафика на деца и незаконния труд в плантациите. За сравнение за 2010 година, когато е заснеман филмът „Тъмната страна на шоколада“ само Нестле има над 12 милиарда оборот за годината само от производството и продажбата на шоколад. Представители на всички компании отказват да дадат интервю за филма или да коментират документалните кадри, доказващи наличието на детски труд в плантациите. Въпреки това излизат с общо писмо, в което посочват, че не носят пряка отговорност и нямат контрол над процеса на производство, защото по-голямата част от плантациите не са тяхна собственост. Това е нелепо при положение, че само Нестле присъства в Кот д'Ивоар от над 50 години и респективно е сериозен икономико-политически фактор в страната.
Памукът за бельото на водещата компания Victoria's Secret се произвежда по привидно надеждната програма за "честна търговия" (fair trade) в крайно бедната Буркина Фасо - държава от Западна Африка, която граничи си с Гана. Там детският труд е широко разпространен. По данни на министерството на труда в САЩ, памукът се произвежда чрез детски или принудителен труд повече от всяка друга стока, с изключение на златото. Наскоро Буркина Фасо се нареди на 181-о място от 187 държави в класацията на ООН по Индекса на човешкото развитие.
Екип от журналисти прекарва повече от шест седмици в държавата, интервюирайки работещи деца и техните семейства, съседи и съселяни. Те откриват, че детският труд е често срещано явление и обикновено на малките деца се забранява да ходят на училище и ги принуждават да работят като роби. Те копаят с голи ръце бразди и помагат при събирането на реколтата. Ако се бавят прекалено много, фермерът ги бие с клон от дърво. По неофициални данни през 2010 г. Victoria's Secret е реализирала печалби на стойност $5.9 млрд. И през 2011 година марката не изневери на показността, организирайки традиционния си спектакъл, който струва $12 млн. По време на шоуто през ноември 2011 г. в Ню Йорк 38 модела смениха на подиума 69 облекла, а за зрелището бяха необходими 31 чифта крила.
Това, което можем да направим ние е следващия път, когато купуваме шоколад или си купуваме бельо да се замислим от къде идва и какво коства на едно дете този шоколад, за да стигне до нас или до вашето дете, което да му се радва. За щастие съществуват кооперативи от малки ферми в тези отдалечени държави, които продават своята продукция по интернет или в определени био магазини. Ценообразуването е справедливо, деца не се допускат в плантациите. Купувайки според принципа на феъртрейд, ние подпомагаме тези кооперативи и поемаме отговорността, която големите компании производители отказват.
Източник: www.dobrichonline.com www.webcafe.bg
*Данните са взаимствани от сп. National Geographic