+ Предложи публикация
08.06.2017

Талантът работи, а геният твори - Роберт Шуман

 Роберт Шуман е немски композитор и пианист, един от най-видните представители на Романтизма от първата половина на XIX век, както и популярен музикален критик. Интелектуалец, но също така и естет, неговата музика отразява дълбоката личностна същност на Романтизма. Интроспективен и често капризен, неговата ранна музика е опит да скъса с традициите на Класицизма. Недобре разбран по своето време, много голяма част от неговата музика днес се счита за дръзко оригинална като хармония, ритъм и форма. Той стои начело на редицата от немски романтици. 

 Книгоиздателят Фридрих Август Шуман отрано насърчава многоликите таланти и умения на своя син – от дете Роберт пише стихове, пиеси, изучава латински и древногръцки, свири на пиано и композира. Голямо място в духовния живот на младия Шуман заема и интересът му към литературата – като ученик той се запознава с творчеството на Гьоте, Шилер, а по-късно и с Жан Пол, който става негов кумир.

 След смъртта на баща си и самоубийството на своята сестра, животът на младия Шуман влиза в коловоза на тежките депресии и самоубийствени мисли, които в края на живота му го довеждат до истинска лудост. Въпреки настояването на майка му да учи право, Шуман е наясно, че изкуството е неговият живот. Следвайки мечтата си да стане пианист, в Лайпциг той учи при прочутия педагог проф. Фридрих Вик, с чиято талантлива дъщеря Клара впоследствие ще свърже живота си. Годините прекарани в Лайпциг от 1830 г. до 1844 г. са най-плодотворни в творчеството на Шуман. Работейки часове наред той уврежда дясната си ръка и това го лишава от идеята му да поеме пътя на виртуозен изпълнител. Тогава насочва цялата си енергия, знания и талант към композирането и музикалната критика.  "Пеперуди" (1829 г - 1831 г), "Симфонични етюди" (1834 г.), "Карнавал", "Фантазия", "Фантастични пиеси" и много други произведения за пиано, отварят нова страница в историята на музикалното изкуство и го превръщат в един от най-знаменитите композитори на романтизма. През 1834 г. Шуман основава "Ново списание за музика". Главната му цел е да издигне западналата роля на изкуството.

 През октомври 1838 г. композиторът отива във Виена, но в началото на април през следващата година се връща в Лайпциг. Става доктор по философия в Лайпцигския университет. През този период Шуман се влюбва в дъщерята на своя учител, Клара Вик, която също е талантлива пианистка и композиторка. Когато ѝ прави предложение за женитба, нейният баща е категорично против, тъй като въпреки огромния талант на Роберт, той вижда в него липсата на душевно равновесие. Въпреки това на 12 септември 1840 г. двамата влюбени се женят. Първите години от съвместния им живот са много щастливи и се оказват изключително плодотворни за младия композитор. Впоследствие им се раждат осем деца.

 Шумановите анализи върху музиката на Бах, Бетовен, Моцарт, Шуберт поразяват със своята дълбока преценка за съдържанието на произведенията. Върху музиката на късния Шуман слага отпечатък и неговото тежко психично заболяване. Много произведения от този период са създадени по време на борбата между творческия дух и болестта. През 1848-1849 г. той завършва единствената си опера "Геновева", създава едно от най-бележитите си произведения - увертюрата и музиката към драматичната поема "Манфред" от Байрон и композира най-добрата от трите части на музиката към Гьотевия "Фауст".

Може би само геният разбира гения докрай.

Във всички времена е имало лоши композитори и глупаци, които са ги хвалили.

Не мисли, че старата музика е остаряла. Подобно на прекрасните и истински думи, прекрасната и истинска музика никога не ще остарее.

Нищо не е по-лесно от композирането! Трябва само да си спомниш една мелодия, която никой досега не е слушал.

Около веригата на правилата винаги трябва да бъде усукана сребърната нишка на фантазията.

Талантът работи, а геният твори.

Законите на морала са закони на изкуството.

Развитието на слуха - това е най-важното. Изучавай колкото може по-рано основните закони на хармонията.

Опитвай се от най-ранна възраст да разпознаваш тоналностите и отделните звуци. Камбаната, стъклото, кукувицата - вслушвай се какви звуци издават те.

Свири ритмично. Изпълнението на някои виртуози прилича на походката на пиян човек. Не взимай пример от тях.

Не се бой от думите: теория, генерал-бас, контрапункт и др. Те приветливо ще дойдат при теб на среща и ще ти бъдат приятели, ако ти направиш същото спрямо тях.

Никога не свири небрежно на инструмента! Винаги със свежо чувство до края и никога не оставай наполовина работата си.

Длъжен си да развиваш себе си дотолкова, че да разбираш музиката като я четеш с очи.

Когато свириш, не се безпокой за това кой те слуша. Свири винаги, сякаш те слуша майстор на изкуството.

Със сладкиши и бонбони нито едно дете не може да израсне като здрав човек. Духовната храна, както и телесната трябва да бъде проста и здрава. Великите майстори достатъчно добре са се погрижили за тази храна - използвайте я.

Техниката е ценна само там, където служи за високи цели.

Не помагай за разпространяването на лоши произведения; обратно, длъжен си с всички сили да възпрепятстваш това.

Не свири лоши произведения, нито ги слушай.

Никога не се увличай от блясъка. Старай се музиката да създава такова впечатление, каквото е имал предвид авторът.

Ако всички искат да бъдат "първа цигулка", не може да се сформира оркестър. Уважавай всеки музикант на неговото си място.

Обичай своя инструмент, но в своето тщеславие не го считай за най-добър и единствен. Помни и за съществуването на певци; не забравяй, че най-висшето изразяване на музиката е чрез оркестъра и хора.

Когато пораснеш, общувай повече с партитури, отколкото с виртуози.

Почивай от своите музикални занимания с четене на поезия. Повече бъди сред природата.

Светът е велик. Бъди скромен. Не си измислил нищо, което не е било измислено преди теб. А ако си го открил, приеми го като дар от Бога и го сподели с другите.

Вслушвай се внимателно в народните песни; те са съкровищница на прекрасни мелодии - ще ти разкажат за характера на различни народи.

Внимателно наблюдавай живота, запознай се с други изкуства и науки.

Изкуството не е предназначено за трупане на богатство. Бъди съвършен творец, останалото ще дойде от само себе си.

Източник: www.webstage.bg

Оценка 4.89 от 27 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ