+ Предложи публикация
29.10.2017

Старите хора

Един жесток цар изкарал закон да бъдат погубени всички стари хора.
– Каква полза от тях – казал той, – нито орат, нито жънат, нито дърва секат. Само ядат хляб и се пречкат вкъщи. По-добре ще живеем без тях.
Запретнали се царските палачи. Всичките стари хора минали под нож. Останал само един старец – баща на болярин. Дожаляло на болярина да вземе главата на стария си баща, затуй го укрил на тайно място и го хранел скришом, без да знае никой. Жестокият цар имал луд чер кон: ритал, хапел, скачал, хвърлял ездачите. Никой не можел да се приближи до него и да го укроти. В столицата живеела една лукава знахарка. Царят заповядал да я повикат в двореца и почнал да я разпитва как може да укроти лудия кон.
– Как ли? – отговорила знахарката. – Заповядай, господарю, на твоите боляри да усучат въже от пясък. Вържеш ли коня с въже от пясък, той ще стане кротък като овчица.
Царят се почесал по тила и повикал болярите си.
– Хей, боляри – викнал им той, – слушайте какво ще ви заповядам! Още утре да ми донесете едно въже от пясък. Ако дойдете в двореца без пясъчно въже, главите ви ще взема!

Прибрали се болярите с наведени глави. Никому не идвало наум как може да се усуче въже от пясък. Между болярите бил и оня, който пощадил живота на баща си. Като се прибрал вкъщи омърлушен, старецът го попитал:
– Защо си кахърен синко?                      
Боляринът му разправил какво иска царят.                                 Родопски овчар, художник Петър Морозов
– Туй ли е то всичко? Не бой се. Утре, като идете в двореца и царят рече: "Къде е въжето?" – ти му отговори: "Царю, готови сме да усучем въже от пясък, но не знаем какво трябва да бъде – дебело, тънко, жълто или червено, дай ни по-напред мостра."

На другия ден, като чул умния отговор, царят преклонил глава и казал:
– Прави сте, трябва да ви дам мостра, но няма откъде да я взема.
И царят простил живота на всички. Същото лято настанала голяма суша. Всичко живо изгоряло – и трева, и плод. Пресъхнали реките и кладенците. Житниците се опразнили. Не останало жито дори за семе. Уплашили се хората да не измрат от глад. Загрижил се и царят. Повикал пак болярите и им заповядал:
– Каквото щете правете и струвайте, но утре, като дойдете, искам да ми кажете откъде да намерим жито за посев, инак главите ви ще взема.
Тръгнали си болярите сломени – не е лесна работа да се намери жито. Скритият старец видял, че синът му се връща и този път омърлушен, и попитал какво се е случило.
– Сега, тате – рекъл боляринът, – и ти не можеш ми помогна.
– Защо?
– Защото царят иска семе за посев, а никъде в страната няма жито.
– Не бой се, синко. Утре, когато се явите пред царя, ти му кажи да заповяда на селяните да разровят всички мравуняци на царството. В мравуняците има много жито, събирано зрънце по зрънце от мравките.

И наистина, щом селяните излезли по кърищата и разкопали мравуняците – намерили във всеки мравуняк по една торбичка едро зърно. Царят останал много учуден от находището и се обърнал към болярина, дето криел баща си. Попитал го:
– Кажи ми, кой ти даде този мъдър съвет?
– Не смея да кажа, господарю, защото ще ме погубиш.
– Няма косъм да падне от главата ти, кажи!
Тогава боляринът признал, че е укрил баща си и той го е научил какво да каже за пясъчното въже и де има скрито жито. Скоро излязъл нов закон: никой да не закача старите хора, а когато вървят по улиците – всеки да им сторва път.

Българска народна приказка

Стари къщи в Тетевен, художник Петър Морозов

 Петър Морозов e роден на 22.01.1880 г. в Русе. Завършил живопис в Рисувалното училище София (1905 г.) при Ив. Мърквичка, Я. Вешин, Ив. Ангелов. Специализира (1905 г. и 1915 г.) графика в Академията на изящните изкуства в Париж при Юберт и в Художественото индустриално училище в София и частно при Й. Питер (1911-1915 г). Започва като живописец, но постепенно се отдава все повече на графиката.

 Той има огромен принос за развитието на графиката в България, специално в областа на цветната акватинта, чиито първи стъпки прави. Създал е стотици акватинти, офорти, акварелни и пастелни рисунки, живописни платна , в които пресъздава автентичния образ на старинни български манастири, църкви, къщи, мостове. Творбите му имат висока стойност, защото представят вековната българска култура по света - организира над 40 самостоятелни изложби в Европа и Америка. Творчеството му се отличава с декоратизъм и родолюбие. Създава реалистични творби във всички жанрове: историческа композиция, портрет, битови и обредни сцени.​​​​​​​

Оценка 4.87 от 31 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци по География
Психология курс
Езикови школи София Немски език
Интензивен курс по Английски език intermediate
Частна детска градина София Оборище
Народни танци Пловдив Кършияка
Курсове по Български
Школа за Народни танци Младост
Урок по Испански
Примерни тестове по География за кандидат студенти
Ансамбъл София
Модерен Балет София уроци
Народни танци Пловдив Кючук Париж
Курс по Италиански език Бургас
Online тест по Английски
Пилатес за мъже
Езиков курс по Немски език
Курсове Английски език
Курс Руски език
Swing танци София
Школа по Английски за деца
Балетна школа София Класически Балет
Школа по Пиано за начинаещи
Курсове по Икономика
Курс по Английски
Английски език Люлин
Тренировки по Футбол в София
Уроци по Биология 8 клас
Школи по Народни танци София Студентски град
Курс по Йога за начинаещи
Курсове по Арабски
Уроци по Йога
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ