Учителка от Виена разказва за големите проблеми с учениците с мюсюлманско вероизповедание. Според нея те се интересуват много повече от религията отколкото от учебния процес. Училищните власти не потвърждават мнението на жената, която е член на профсъюзите на социалдемократите. В своето интервю учителката разказва за проблемите с мюсюлманските ученици и нарастващото влияние на исляма. „Много училища постепенно излизат извън контрол”, разказва Сузане Вийзингер, която от 25 години насам преподава във Виенския квартал Фаворитен. Проблемите в класните стаи според нея са почти нерешими.
Пред социологическата платформа Адендум, тя заявява, че са се натрупали твърде много неблагоприятни обстоятелства. В клас от 25 деца 21 подлежат на интеграция, не само езикова, но и културна. „Никой не е в състояние да се справи с тази задача”, казва тя и пита: ”Как да стане това?”
Сузане Вийзингер разказва за трудната интеграция на учениците. Музиката и танцът не се приемат от тях по религиозни причини. Споровете помежду им са също на религиозна тематика. „Заражда се нещо, което не е добро за обществото.” В разговорите и с родителите ставало дума почти само за мюсюлманската вяра. Зад екипа социолози на Адентум стои Фондацията с нестопанска цел Кво Вадис Веритас, основана през миналата година и подкрепяна от милиардера и директор на Ред Бул Дитрих Матешиц. В желанието си да създаде обществено достъпна социологическа платформа той е ангажирал опитни журналисти за редакцията си.
„Най-важното е да бъдеш добър мюсюлманин.” Педагожката Вийзингер е член на социалдемократическия учителски профсъюз и от 10 години насам преподава в средно училище с 300 ученика. Преди е успявала да се справи с учениците и да преподаде учебното съдържание. Днес мюсюлманските ученици изобщо не се интересуват от него.
„Мисля, че съществува твърде голяма пропаст между живота им вкъщи и този в училище и обществото. Пропаст, която вече не може да бъде преодоляна. За много от моите ученици шариатът е на първо място. Най-важното според тях е да бъдат добри мюсюлмани.”
Австрийската столица е като магнит за мигрантите от цялата страна. Ако в останалата част на страната една четвърт от учениците са с мигрантски произход, то във Виена всеки втори е мигрант. В основните училища във Виена, в които се учи до 9. клас, мигрантските деца са 70%. Във фокуса на общественото мнение стои община Фаворитен, където дялът на мигрантите е над 30%. В последно време кварталът привлече вниманието заради изказването на унгарски политик, който твърдеше, че пришълците там са променили изцяло облика на квартала. Улиците са мръсни, цари бедност, а престъпността се е увеличила. Това твърдеше близкият до Виктор Орбан политик Янош Лазар. През 2015 година в Германия 36% от учениците в западните провинции и в Берлин са били с мигрантски произход. Има разбира се и квартали като Нойкьолн, в които делът на мигрантите варира от 40 до 94%.
Директор на друго училище подкрепя изказването на учителката. Учителката Вийзингер работи в училище с голям брой мигранти, което е като гореща точка. Не е ясно, дали картината, която тя рисува, важи и за другите училища във Виена. Училищните власти във Виена са на мнение, че не е полезно отделни учители да разговарят с представители на медиите.
Според президента на училищните съвети Хайнрих Химер, също представител на социалдемократите, е невъзможно проблемите да се решават на парче. Той поставя под съмнение личните впечатления на учителката и това, доколко те важат за цялата училищна система.
Учителката разказва, че е била предупреждавана да не разговаря с пресата. Мнението и щяло да се възприеме като изразяване на дяснопопулистки позиции. Училищните власти са се опитали са осуетят интервюто. Тя обаче среща подкрепа от Кристиян Клар, който твърди, че в мюсюлманските семейства има големи проблеми.
Кристиян Клар е директор на друго училище във Виена и заради критичните си изказвания често е обвиняван в това, че подкрепя политиката на дясната партия в Австрия. Според него в класната стая се разиграва битка на всички възможни култури. „Произходът и религията са твърде важни за някои деца”, казва той. Той иска носенето на кърпи и бурки в училище да бъде забранено. Освен това призовава за по-твърди действия. Например наказания като оставане след часовете, ако някой замърсява училището. Освен това той пледира за отмяната на часовете по ислям в училище.
Автор: Корнелия Карин Хендрих
Източник: www.lentata.com