+ Предложи публикация
02.05.2018

Само две-три са желаните училища в София за първи клас

 Молбите за кандидатстване в 1-и клас в София за най-търсените училища са 2 и 3 пъти повече от обявените места за прием. Това сочат данните едва в средата на кампанията по приемане на заявления за учебната 2018/2019 г. Тя стартира на 16 април и ще приключи на 16 май. Първото класиране трябва да е готово на 21-22 май.

 Родителите всъщност подават молби на 2-3 места. Випускът в София е по-малък от миналогодишния с около 500 - 12 000 деца. И миналата година всички първокласници бяха обхванати, няма опасност някой да остане без място, увериха от министерството на образованието. За страната випускът е около 60 000. Основен критерий тази година е принципът на уседналост. Класирането върви по групи. Първо са децата с постоянен или настоящ адрес в близост до училището, който не е променян за последните 3 и повече години.

 В търсеното 51-о средно училище “Елисавета Багряна” ще бъдат приети 96 първокласници в 4 паралелки, както е по традиция от 5-6 години. Досега подадените молби са повече от 200, половината обаче са от т.нар. четвърта група, което означава, че не са от района, обясни директорът Асен Александров. Тези, които отговарят на принципа на уседналост, са приблизително колкото местата.

 Около 380 са молбите досега за столичното 18-о училище “Уилям Гладстон”. Там приемът ще стане в 7 паралелки с 22 места. На ден идват между 45 и 60 родители, каза директорката Величка Стойчева. През последните 3 години между 595 и 680 са били кандидатите.

 В 32-о училище “Св. Климент Охридски” ще приемат 6 паралелки с по 22-ма първокласници. Досега молбите са между 450 и 500. В началото родителите са по-активни, към края на кампанията е по-слабо, коментира директорката Нели Костова. Според нея малка част от кандидатите отговарят на критерия за уседналост.

 В 134-о средно училище “Димчо Дебелянов” (известно като еврейското - б.а.) ще приемат 3 паралeлки с по 28 първокласници, което е над норматива. Там комисията ще приключи работата си на 4 май. Няма да се отвори прием по допълнителни критерии, защото местата ще бъдат запълнени от заложените от училището. В 134-о училище не приемат по териториален признак. С разрешение на МОН се приемат деца от цяла София. С приоритет са децата, които ползват конституционното си право да изучават майчиния си език - иврит. Те са от предучилищните подготвителни групи на училището.

 Проф. Божидар Ангелов, декан на Факултета по начална и предучилищна педагогика на СУ твърди, че учебното време в детската градина е повече, отколкото в 1-и клас. Предполагам, че ще има реакции срещу тестовете за училищна готовност. Ако се погледне обаче Законът за предучилищното и училищното образование, там ясно е казано, че резултатите на децата трябва да се проследяват. Това може да се прави с помощта на т.нар. познавателни книги, разработени в системата по отделните направления.

 Министерството е добавило в наредбата “чрез стандартизиран тест за определяне на готовността на детето за постъпване в училище”. В момента в нашата практика има достатъчно стандартизирани тестове, като на първо място бих споменал тези на колегите, които са работили под ръководството на покойния бивш заместник-министър и декан на факултета ни проф. Георги Бижков. Това е тест за училищна готовност, който върши прекрасна работа. Не се предлага някакъв конкретен или национален тест, защото се търси избягването на външното оценяване. Дава се право на учителите да изберат начина, по който да уточнят или да отразят готовността за училището по отношение на основните постиженията на децата - във физическо, познавателно, езиково, социално и емоционално развитие. Това няма да предизвика някакви проблеми, от теста не зависи дали децата ще отидат в 1-и клас.

 През цялото пребиваване на детето в детската градина се води детско портфолио, негово лично дело. С тези данни детето постъпва в 1-и клас, но не чрез тях. Учителят в началния етап трябва да има поглед за отделното дете, нищо повече. Това не е нещо фатално, макар че предполагам, че ще възникнат подозрения кой ще го прави, кой го е направил - както винаги. Странно според мен е друго - че учебното време в детските градини се увеличава на 36 седмици. А в 1-и клас те са 32. Ако детето започва на 15 септември в детската градина и свършва на 31 май, ще излезе, че учебното време е повече, отколкото в 1-и клас.

  • Покажи чашата, в която няма паста за зъби?
  • На коя люлка има най-много деца?
  • Кое момиче има повече балони от момчето?
  • Посочи на коя картинка реката е най-плитка и детето може да премине на другия бряг?

 Това са част от въпросите, които учителите могат да използват при теста за училищна готовност в частта, която показва елементарни понятия за езиково развитие. Тестът за училищна готовност в детската градина не служи за поставяне на оценка на децата или за вход в 1-и клас. Тестът е записан в проект за поправка в наредбата за предучилищното образование. Фина моторика показват някои задачи, в които например се изисква да се прерисуват фигурки на празното място до всяка. Има задачи за количествени представи като: колко са гимнастичките на картинката; коя е формата, в която е изпечен сладкишът.

 Участват предимно преподаватели от факултетите по начална и предучилищна педагогика. Учителите могат да изберат който и да е стандартизиран тест за готовността за училище. Министърът няма ангажименти да утвърждава или да одобрява такъв тест, важно е единствено да е стандартизиран, за да има съизмеримост на резултатите, обясниха още от МОН.

 От столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” пък ни предоставиха примерен тест. Създаден е от психологическия съветник Мария Михайлова. (Виж картинките горе.)“Тестът, който правим в началото на учебната година, в никакъв случай не цели оценка на знания, той само ни ориентира. С негова помощ разбираме какво е нивото на детето и има ли нужда от индивидуална работа с него”, обясни началната учителка Емилия Паламаркова. За да бъдат максимално полезни на децата, учителите пускат нещо като анкета до родителите. В нея те отговарят колко деца има в семейството, на каква възраст са, какви умения и желания имат самите родители. В анкетата те могат да споделят нещо, което е важно класният ръководител да знае за детето им - дали е затворено, дали е имало проблеми с комуникацията в детската градина и т.н.

Източник: www.24chasa.bg

Оценка 4.96 от 23 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ