+ Предложи публикация
08.06.2020

Русалиите - между човешкия свят и отвъдното

  Сред най-вълнуващите и тайнствени ритуали по нашите земи, който носи плодородие, лекува и гони зли демони са русалските игри. Те се изпълняват в Северна България през т. нар. Русалска неделя, Русалска седмица или Самодивска неделя – седмицата, която започва от празника Св. Дух, точно 51 дни след Великден, когато душите на мъртвите, „пуснати“ на Великден, се прибират. Вярва се, че това е времето на самодивите и русалийките (наричани още русалки, русале, русанки и русалии), които идват в човешкия свят по Спасовден, празнуват и се веселят с песни и хорà.

 Според народните представи те са невидими, двойствени същества – понякога са нечисти вредоносни сили, друг път лекуват хората. В Северна България е разпространено поверие, че русалийките, които били душите на млади починали девойки, най-вече удавници, като бели пеперуди прелитали отвъд Дунава. Вярва се, че през Русалската седмица душите на умрелите обитават свободно по земята, че тогава няма граница между небето и земята, че небето се е отворило или че Св. Богородица се е смилила над душите на починалите и ги е пуснала от „пъклото“. Затова и периодът се счита от народа за особено опасен.

 За да се предпазят от тях, хората окичват вратите и прозорците на къщите и носят в дрехите си пелин, чесън, орехова шума и всякакви „самодивски“ билки: лайка, босилек и най-вече росен. През цялата седмица, особено на „опасните дни“, не се работи нито вкъщи, нито на полето, за да не падат гръмотевици и градушки и да не унищожават реколтата. Затова през тази седмица хората спазват различни забрани: да не работят, да не спят през деня и особено да не ходят сами из горите и полята. Ако случайно попаднат на русалийки, ако нагазят в техните извори, трапези или хорища, ще бъдат наказани със страшната русалска болест. Болните от нея получават припадъци, полудяват, залиняват и често умират. Но русалската и самодивска болест и всички други „незнайни“ и нелечими болести, можели да се изцерят с ритуален танц, който се изпълнява от мъжки дружини, наричани русалии и калушари. Вярва се, че те техните русалски игри прогонват болестите от къщите и осигуряват богата реколта.

 Всяка дружина избирала свой водач – ватафин, който познавал добре свойствата на чародейните билки, знаел заклинанията и баянията при лекуване на русалската болест. Водачът избирал мъжете за дружината си, които трябвало да бъдат здрави, издръжливи, честни, пъргави и добри играчи и да могат да пазят тайна. Качества, които са им нужни, за да могат да се справят с изпълнението на лечителския ритуал, който не е по силите на всеки. За да бъдат посветени, русалиите първо се обучават, после постят определено време, полагат клетва и минават през специална церемония, която им дава право да упражняват „занаята”. Обикновено ватафлъкът се предава от баща на син в няколко определени семейства и неговите тайни се крият старателно от външни очи.

 През Русалската седмица, русалците или русалиите са непрекъснато заедно, те не нощуват в домовете си, не говорят с никого, не се кръстят и вода не газят. Всички тези забрани са знаци за особеното, гранично състояние, в което се намират – между човешкия свят и отвъдното. Именно в тази „гранична зона” те могат да се срещнат със съществата, предизвикали болестта и да ги победят, за да излекуват пострадалия.

 Макар да са с обичайното си всекидневно облекло, мъжете носят някои атрибути: държат специални шарени тояги, в които са скрити самодивски билки, калпаците им са окичени с билки, а по краката и тоягите им има метални махмузи и звънчета, отмерващи всяко тяхно движение. Имат и знаме от бял ленен плат: в краищата му се зашиват пак магически билки и се осветява със специален ритуал. В него е силата, която омайва, омагьосва, лекува или уморява човек. Знамето никой не може да го пипа, носи го само ватафинът. Други важни атрибути за лечението са гърне с вода и билки и паница с оцет, чесън, които се носят от водача. Както и при други ритуали, музиката има важна роля, за да се осъществи контактът с „отвъдния” свят. Русалиите винаги се придружават от свирач на гъдулка, цигулка, кавал, гайда или свирка.

 Калушарите изпълняват няколко функции. От една страна, те обикалят селата и играят за здраве и плодородие, по подобие на кукерите или лазарките. От друга страна се борят с демонични същества – ако в някой човек се е заселил зъл дух, наричан още калуш, или го е „ударила“ русалка, те ги прогонват и лекуват човека. Най-забележителни обаче са лечителските ритуали, които мъжете - русалии изпълняват. Когато се извършва ритуалът за лечение, болният ляга на земята върху черга, а до него се поставя гърнето с билките. Русалиите започват да танцуват в кръг около него, а ватафинът със знамето и паницата в ръце остава извън кръга и ръководи останалите. Отначало темпото е по-бавно, после се забързва и играта на мъжете става по-буйна.

 Според разказите на самите участници, те изпадат в особено състояние, близко до транса и хипнозата – захласване. По знак на водача си калушарите вдигат болния заедно с чергата и го раздрусват, после го прескачат, а ватафинът го разтрива с оцета от паницата, дава му да пие от нея и го ръси с вода от гърнето. Тогава музикантите засвирват специалната русалска мелодия, която е кулминацията на ритуала. Ватафинът удря с тоягата си гърнето и то се пръсва на парчета, като напръсква присъстващите с чудодейната вода. В този миг болният трябва да скочи на крака и да побегне – смята се, че вече е оздравял. Побягват и русалиите, с изключение на един или двама, които припадат, сякаш болестта се е пренесла върху тях. Останалите се връщат и се заемат бързо да ги свестят, защото се смята, че ако се забавят, припадналите изстиват и умират. В края на Русалската седмица, калушарите отиват на църковно причастие и изпълняват специални обредни, за да се върнат в предишния си социален статус.

 Днес местата, на които тези обичаи са запазени, са малко. Но загадъчните русалийки са останали в поетичния свят на народното творчество, на тях са посветени много предания, легенди, поверия и песни. На събори някои самодейни състави от Северна България показват възстановки на обичая и до днес той може да бъде видян в с. Златия, с. Хърлец, с. Лиляче и др. Той продължава да предизвиква вълнението и любопитството на публиката със своята мистичност, която и учените все още не могат да разбулят.

Автор: Снежина Стойнова

Редакция на текста: Михаела Будимирова Виденова – Институт по етнология и фолклористика с етнографски музей – БАН.

Източник: www.cherga.bg

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци по Френски език online
Частна детска ясла София Изток
Тренировки по Футбол за деца Пловдив
Латино танци София
Курсове по Excel
Пилатес за гърба
Курсове по Графичен Варна
Народни танци видео
Уроци за матура по География
Курс Счетоводство на предприятието
Кик Бокс тренировки за начинаещи
Частни уроци по Немски език Хасково
Курсове Английски език Варна
Курс Английски София
Уроци по Руски език Варна
Частна детска ясла София Красна поляна
Уроци по Български език Пловдив
Разговорни Курсове по Английски
Уроци по Турски език Хасково
Сугестопедия Английски език
Руски език за деца
Online обучение по Английски
Гърция История
Уроци по аржентинско Танго
Подготовка за матура по БЕЛ
Немски център Варна
Курсове по Английски език в София
Танцови школи в София
Курсове по Турски език София
Салса уроци видео
Йога в Стара Загора
Индивидуални уроци по Класическа Китара
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ