+ Предложи публикация
11.05.2016

Quis custodiet ipsos custodes?.. Или „кой ще пази пазачите?”

  До 18 май, деня за матурите по български език и литература след 7. и 12. клас, остават по-малко от две седмици. Медиите предложиха обилна информация как МОН се готви да пребори „преписването" по време на предстоящите национални изпити в училище. Дума не стана обаче дали новият екип планира да повиши степента на обществено доверие в комисиите за проверка и оценка на писмените работи на учениците от националното външно оценяване след 7. клас (НВО) и от държавните зрелостни изпити след 12. клас (ДЗИ). Важно е, защото хлопването на вратичките към небрежното, неграмотното проверяване и користното оценяване на учениците е точно толкова важно, колкото задънването на каналите за изтичане на информация за изпитните задачи и за „приятелска" помощ при решаването им по време на изпити.

Каква е практика до днес?

 Комисиите за проверка и оценка на "малките" матури след 7. клас са регионални. Формират се и се оглавяват от експертите „предметници" в регионалните инспекторати на МОН. Тези експерти отговарят за нормативното организиране и провеждане на проверяването и оценяването, както и за срочното нормативно документиране на резултатите от изпитите. После организират огледа от деца и родители на проверените и оценени писмени работи. Всички правоспособни учители по съответния предмет имат право да се включат в регионалните комисии. Трябва да заявят желанието си писмено. Експертът предметник в РИ на МОН решава кои учители ще включи, ако желаещите са повече. Обемът на комисията зависи от регионалния випуск през съответната година. Няма регламент, но се планират титуляри и резерви, винаги може да се случи нещо неочаквано. Няма норма и за броя писмени работи, които всеки учител следва да прегледа и оцени. Практиката показва, че проверителите работят с различна скорост и имат различен капацитет. Обикновено балансът се постига естествено, следва се графикът, определен от министерството, и работата се свършва навреме, като резултатите се документират в нормативни протоколи.

Какви несъвършенства разпознавам в тази практика и как може да се преодолеят, ако има воля за по-качествено проверяване, по-сигурно и по-точно оценяване на ученическите постижения и за овладяване на възможно користно поведение?

 Не е безпроблемно, че комисиите за проверка и оценка се формират от експертите предметници и са отворени за всеки правоспособен учител. Учителите са пряко зависими от своя експерт "предметник". Работодатели са им директорите на училищата, но експертите проверяват и оценяват дали учителите спазват държавните нормативи. Експертът по български език - учителите по български език, експертът по математика - учителите по математика и т.н. Бележките и препоръките от протокола на експерта са задължителни и за проверения учител, и за неговия директор. Тази зависимост предпоставя възможност за користен натиск върху учителите проверители. Той може да бъде упражнен както чрез включване/невключване в комисия, така и за оценка на писмена работа.

Как може да се преодолее този недостатък на нормата?

 Лесно е. Достатъчно е да се направят две незначителни промени. Комисиите за проверка и оценка на писмени работи от "малките" и "големите" матури трябва да се формират и ръководят от организационни експерти. Те имат знания и умения за изпълнение на такива задачи. Консултирането по казуси, възникнали по време на проверката, да се организира чрез конферентна връзка в затворена онлайн група за проверителите по съответния предмет от цялата страна. Това ще даде възможност както за уеднаквяване на практиката в различните региони на страната, така и за мъдро балансиране на различни гледни точки в непрекъснат диалогов режим между съизмерими по компетентност професионалисти. Възможно е да се заложи и на всекидневни уебинари с включване на хабилитирани лица. Подобна организация ще донесе повече спокойствие за родители и деца, доколкото професионалните споровете няма да се водят през медии.

Защо е добре да има допълнително изискване към правоспособните учители, пожелали включване в комисии за проверка и оценка на матурите?

 Външното оценяване след 7. клас има две функции: да провери равнището на знанията и уменията и да подреди конкурентите за различните профилирани и професионални училища, т.е. то е и конкурс. За жури на конкурс се канят опитни специалисти. Те имат знанията, уменията и капацитета да бъдат точни и авторитетни оценители. Не може учител по български език , който пише Ц с ТС и то регулярно, да стане член на такава комисия. Той, първо, трябва да се дообразова, второ, да докаже, че е коригирал пропуските в подготовката си на специалист, и едва тогава да му доверят оценителство в национални проверки или държавни изпити. Въпросът как подобен „специалист" е получил диплома, не е предмет на този текст.

Кой и как да направи подбора на учителите проверители?

 Работата на всеки учител се оценява и документира в протоколи от проверки на експерта предметник. Той оценява доколко е нормативно и качествено изпълнението на учебната програма от всеки учител. Всяко училище архивира тези протоколи и може да предостави заверени копия. Така към обществената оценка на ученици и родители за работата на учителя ще се добавят нормативни документи, нужни на организационния експерт. Той ще бъде задължен да не включва в комисия чираци и калфи. Отговорността за състава на комисията ще се подели между експерта предметник, документирал своята оценка за работата на учителите в протоколи от нормативни инспекторски проверки; директора, предоставил заверени копия от тези протоколи, и организационния експерт, който въз основа на учителските желания и експертната оценка, потвърдена и от директора като официална и нормативна, ще прецени кои са майсторите с капацитет за отговорността на „член на жури".

Как да се избегне користното ударничество на отделни проверители?

 И това е лесно. Достатъчно е да се определи разумен лимит за брой проверени писмени работи и арбитрите да контролират отговорното отбелязване на ученическите грешки. Разпознаването е лесно - проверителите работят с различни цветове: червен за първия и зелен за втория. Арбитърът ползва черно. Какво се случва в националните комисии за проверка и оценка на писмените работи от матурите след 12. клас, да споделят тези, които са работили в такива. Дали новият екип на МОН ще разпознае и овладее посочените несъвършенства, зависи от компетентността, желанието и волята за професионална коректност и почтеност на отговорните администратори и от активната позиция на тези родители, за които е важно знанията и уменията на децата им да се оценят професионално, точно и почтено, а не неграмотно и тенденциозно. Време има! Трябват желание и воля за лесни крачки към по-високо качество и повече сигурност днес, за да продължим по-качествено и още по-сигурно утре.

Източник: www.webcafe.bg

Оценка 4.85 от 33 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Индийски танци уроци
Уроци по Плуване за деца
Пилатес упражнения за гръб
Уроци по Руски език Варна
Индивидуални уроци по Испански София
Пилатес в Пловдив
Балет за деца Велико Търново
Уроци по Салса за начинаещи София
Подготовка за матура по Английски език online
Онлайн Английски език
Испански танци
Курсове за Фризьор Бургас
Йога хранене
Латино танци за деца
Народни танци за начинаещи София център
Уча се Английски език
Тест по География и Икономика за 5 клас
Курсове по Норвежки език
Курсове по Руски Варна
Курсове по Турски език София
Урок по Български език
Английски за начинаещи деца
Плуване уроци
Курсове Английски Варна
Английски уроци аудио
Матура Английски език
Уроци по Пиано за деца София
Уроци по Английски език София
Народни танци София център
Частна детска ясла София Лозенец
Английски език Люлин
Латиноамерикански танци за деца
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ