+ Предложи публикация
29.02.2016

Предметът Информатика в горен курс - няма предмет, няма проблем

  Наскоро дъвкаха отново новите учебници за 1 и 5 клас и кои ще са отпадналите произведения. Единият събеседник подхвърли, защо говорим само за история и литература, а не говорим за информатика, след като има голям глад на кадри? А на мен ми се иска да поговорим… Реват всички – изобразителното намаляло, автори отпадат, Балканджи Йово, Паисий, по други предмети също намаляват часове. А за това, че информатиката изчезва за непрофилирани дали новият ни министър знае? Дали не е време да го/я информираме? Как министерството отговаря на глада на кадри?

 Отговорът го имам от госпожа Кънчева (главен експерт в МОН) – нямало достатъчно квалифицирани учители, за да го преподават. Няма предмет, няма проблем. Обаче острата нужда от кадри си остава. На други колеги същата госпожа е отговорила, че бизнесът сам си създава кадрите. Че тогава професионалните гимназии също са ненужни. След като бизнеса не си произвежда кадрите, значи не са му нужни ли? Ясно ми е, че обучението на учители по информатика е скъп ресурс, който държавата не иска да си позволи/оставени сме на самообучение от години/, но не си ли вкарва автогол така? От друга страна, кое в крайна сметка ще е задължение на образованието и кое на бизнеса? Е ли информатиката приоритет на българското образование или както обичайно до сега – последна дупка на кавала. За какъв ч.п ни беше бизнес парк (или както там го бяха кръстили) като държавата няма да се погрижи да осигури нужните кадри за този сектор? Отговорът на министерството е, че въвеждат нов предмет в 3 и 4 клас компютърно моделиране. Първо той вероятно ще се преподава от учители в начален етап/не че нещо ама…/. И второ както в много отношения относно батакът от програми, не е ясно какво се случва с този предмет нагоре. Съдейки от “липсата на квалифицирани кадри” вероятно бъдещите компютърни специалисти ще се сдобият с дупка по информатика с период 5-7 клас включително, след което ще са длъжни да се запишат в МГ-та от 8-ми клас. Когато наш бивш ученик ни посети по повод инициативата “Бъдещето е код”, разви следната теза за развитието на човечеството: Във всеки един етап, за да си по-добър от другите трябва да имаш някакви подходящи за ерата умения в повече от другите. Първобитния човек е трябвало да се научи да си изработва оръдия, а после всички са можели, в един етап да си образован те е правело повече от другите, но после всички са били образовани, да знаеш езици е било умение над другите, но сега всички знаят езици, следващото което всички ще могат – ще е програмирането. Е, в България няма как да стане.

 И понеже преподавам в училище с профили езици и вероятно не се очаква там учениците да имат интерес към програмирането, бих искала да знам какъв процент от студентите в компютърните специалности в СУ са от езикови училища. По мои наблюдения е голям. Всички те са решили да поемат този път именно в годините между 8 и 12 клас, не учейки Word и Excel или компютърно моделиране. Бъдещата реформа няма да им позволи да направят подобен завой на съдбата си. Ще се спре възможността на голяма част от младите да изберат технологиите и програмирането като своя бъдеща професия. Отново тук ще кажат, че изборните часове ще са много, но в малките училища и населени места няма да са. Законите трябва да са подходяща шапка за всяка глава.

Автор: Мария Кирилова, учител, ЕГ "Гео Милев" гр. Добрич

Източник: www.kirilova.itdaskal.com

Оценка 4.82 от 39 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ