+ Предложи публикация
20.09.2018

Пилотна Монтесори паралелка стартира в пловдивско общинско училище

 17 първолачета ще влязоха в класната си стая по пантофи. Имат масички, но ще учат и на килима на пода. Заедно с буквара в училище вече ги чакат материали, които учителките им са правили сами - например мъниста с изписани букви, с които хлапетата ще нижат азбуката. За разлика от връстниците в другите училища всеки ще напредва със свое темпо и повече задължителната програма ще се напасва към него, отколкото той към нея. Заедно с четенето и смятането децата ще направят първи стъпки в грижата за общата среда - ще метат и бършат прах в клас. Ще си донесат порцеланова чашка за следобеден чай, който ще си приготвят в кухненски кът в коридора. Всеки ще си има и персонален дневник вместо общ на класа.

 Така изглежда първата Монтесори паралелка в училище, която е пилотна не само за Пловдив, а и единствена в общинските училища в цялата страна. Смелата стъпка прави иновативното СУ „Св. св. Кирил и Методий”.

 Системата на Монтесори от 20 г. е застъпена в училищата в Европа, но в нашето школо тепърва престои прощъпалник. Затова у нас няма многообразие от нужните помагала. След като били на обмен в Холандия и Германия, учителките Албена Фиданска и Мирела Черняева се заели през отпуската да ги направят сами. В къта по родна реч вече са подготвени пликчетата с мъниста от "Бижуленд", върху които началните учителки са изписали буквите. Стъкмили са картончета с картинки и ламинирани листчета с думи. За да се приведат методите на Монтесори в действие, задължително условие са специфични материали и специална среда.

 Монтесори класната стая е с маси и столове от естествено дърво, които лесно се прегрупират. Кръгло килимче обособява общо пространство в средата, но всеки има и персонално, което може да развие и за миг да си направи свое работно място на пода. Всички са по пантофи като у дома, дори учителките. В класната стая са обособени задължителни кътове със стелажи по определен стандарт - така че всяко дете да може да взима и да връща определен вид материал. Основен елемент на методиката е хлапето да напредва чрез работа с това голямо разнообразие от помагала, като учи чрез личния си опит.

 В къта за родна реч то може да усвоява буквите, като ги нареди в гривна от мъниста. Може да ги усети със сетивата, прокарвайки пръст върху тъй наречената пясъчна буква. Или пък да пише А и Б с пръст в тепсия с грис. Заедно с алтернативните материали се ползват и стандартните буквари.

 В къта по математика са и класическото сметало, и нанизи от тъй наречените златни перли. С тях се усвоява десетичната система. Има също плочки с числата, а също и негативна и позитивна „змия”. Те пък служат за смятане. Тъй като се разчита много да се ползват сензорните възприятия, има и такъв специален кът. Там освен да усетят цвят и допир, хлапетата могат да ползват и „тренажор” от плат за закопчаване и откопчаване на копчета.

 В космически кът ще изучават човека и природата, химия и физика. Той и природо-научна сбирка ще бъдат отделени в съседна класна стая-музей. Трета пък ще стане царство на изкуствата с истинско пиано за часовете по музика.

 „Монтесори ни изважда от ограниченията на стандартната система, където се дава една и съща задача и едно дете може да се справи за 10 минути, а друго за 40, но в края на часа всички трябва да са усвоили едно и също, обяснява Албена Фиданова. - Тук това може да се случи следващия ден или след месец - всеки се движи със своя скорост според способностите си”.

Един ден по Монтесори

 Учебният ден започва в 8.30 ч., следобед до 16.30 има занимания по интереси, а при работещите до късно родители учителките пращат децата в 18 вечерта. В началото на заниманието двете преподавателки задават тема. Първолаците в 4 групи имат свобода сами да я изследват, като изберат помагала от цялото разнообразие в съответния кът. Учителките водят Дневник за наблюдение, в който отбелязват през какво е „минало” детето - за да не остане пропуснат материал от задължителния, ако то избира все едно и също. Всяко хлапе си има и персонален дневник, който напомня портфолио, но е по-подробен. Вътре се събира всичко и поне 3 пъти в годината се обсъжда с родителя. Няма го стандартното оценяване. В Монтесори групата то става по схемата: показано - работено - усвоено, обяснява Симеон Чуканов, който е обучител и оказва методическа помощ на преподавателите.

 Предизвикателството за преподавателките е, че трябва да отстъпят крачка назад - вместо да преподават, подкрепят детето, което учи чрез личния си опит. Едновременно трябва да владеят 4 групи, които по едно и също време правят нещо различно. Това слага край на досегашната класическа предварителна подготовка. Оттук нататък Албена Фиданска и Мирела Черняева в крачка ще създават уроците, материалите и програмата, като всичко остава и в рамките на задължителния държавен стандарт. Напредването ще променя и средата.

 За Албена пренастройването не е тотално - още преди 18 г. тя е работила с елементи от Монтесори в програма „Стъпка по стъпка”, която още тогава СУ „Св. св. Кирил и Методий” приложило първо в града. Най-големият плюс на Монтесори педагогиката е, че спасява от унификацията и следва различията на всеки ученик, изтъква тя. Мирела пък е от 4 г. в системата и още не е потънала в рутината, затова за нея също не е проблем да се пренастрои.

 Още две начални учителки - Доника Вълканова и Петя Тодорова, са минали обучения и са готови да поемат догодина следващите Монтесори първолачета. Колежките им Радостина Сейменска и Моника Иванова пък сега започват курсовете - първо за Монтесори в предучилищна. За тази възрастова група методиката се прилага в 6 детски градини в Пловдив.

Без раници

 Монтесори първолачетата са избавени от тежестта на раницата - всичко остава в училище през цялата седмица в шкафчетата в коридора. Там има и кухненски кът, а мивката ще се ползва и при почистването. Както в едно семейство поддържането на хигиената в клас е ангажимент на всички. Първолаците ще се грижат не само за своето работно място, а за цялата среда. Паралелката ще си има опитно поле в двора, където ще сади билки, зимни и пролетни култури. „Децата пристигат с поле за развитие, колкото голяма нива. Не трябва да позволим тя да остане засята с незнание”, припомня Симеон Чуканов един от постулатите на Мария Монтесори.

 Сред първолаците, които първи ще учат по нейната методика, има каки и батковци на хлапета от Монтесори градините. Други са деца на родители с роднини в чужбина, които познават модела оттам, казва директорката Таня Николова. Трети имат доверие на школото, което е изучило по-голямото им дете. Всички родители са сключили споразумение за сътрудничество, регламентиращо как се общува, какво се иска от детето и какво се очаква от родителя у дома.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.85 от 33 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Хип Хоп танци Варна
Английски за 2 клас
Уроци по Арабски език София
Училище на Английски
Курсове за Фризьор Благоевград
Уроци по Рисуване онлайн
Частни детски градини Обеля
Немски за начинаещи
Брейк танци уроци
Курсове по Рисуване за деца
Уроци по Испански онлайн
Примерни тестове за матура по География
Уроци по Френски език за начинаещи
Курсове за Компютърна грамотност
Частна детска градина София Гоце Делчев
Частен учител по Математика
Курсове по Немски София
Как да науча Английски бързо
Тест по Английски език
Курсове по Китайски
Как да науча Немски език
Online Английски за начинаещи
Латиноамерикански танци Стара Загора
Тренировки по Тенис на корт Пловдив
Френски език начинаещи
Уроци по Музика за 2 клас
Уроци по Математика Младост
София по Английски
Уроци по Счетоводство
Индивидуални уроци по Френски език
Руски език онлайн
Футбол за деца в София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ