+ Предложи публикация
04.04.2019

Образователните гета

 Работя в силно училища със страхотни деца. Тук учебният процес е ежедневие, конфликтите са голяма рядкост, а любовта е споделено чувство. Само, че не навсякъде е така. Имах добрият късмет да преподавам и в съвсем различен тип училище. Добър късмет, защото научих какво е да работиш в училище, което повече прилича на социално гето, отколкото на образователна институция. За около две години бях по-малко учител и повече възпитател в ловешкото село Казачево.

За смазващата бумащина и ескалиращото неуважение

 Бяха първите ми учителски години и ми дадоха безценния опит, че в образованието може да бъде мръсно и гадно. Децата ги събирахме от ромските махали и буквално молехме родителите да ги пуснат. Спомням си как с колежка събрахме няколко момчета от къща без прозорци на една гола поляна в ловешкия квартал Гозница. Същият, който в последните дни се върти из медиите с видеото за възпитател, който разтървава побойнички с юмруци.  В Казачево аз също бях възпитател и да възпитавам ми костваше невероятни усилия и нерви. Трябваше ми седмица да науча мургавите малчугани, рекруитирани в Гозница, да ходят вместо да се търкалят по стълбите на пансиона. Много повече време ми отне да ги науча да се хранят с лъжица, а не да сърбат или да гребат с ръце от чиниите.

 Деца без елементарни навици и с нулево възпитание, отраснали в постоянния алкохолен делириум на бащата, крясъците на майката и системното насилие между тях. Бяха като зверчета помежду си и в общуването с другите деца. По-големите бяха още по-нагли и агресивни. Да, там шамарът беше възпитателно средство. Не, никога не съм виждал юмруци. Още тогава казвах, че тези гета са развъдници на насилие и не могат да очовечават, още по-малко да възпитават.

 Училището в Казачево отдавна е закрито. Наследи го училището в квартал Гозница. Наследи го в същия абсурден социален модел на сегрегиране на децата от ромски произход и същите поведенчески проблеми. Само, че значително по-тежки. Защото 25 години по-късно тези деца са в пъти по-нагли, агресивни и ненаказуеми. Те си знаят цената, паричките, които носят на училището. Знаят, че каквото и да направят никой няма да ги отстрани, защото са финансово ценни и оправдават съществуването на училището. Техните родители са научени, че имат права и могат да не изпълняват никое от задълженията си. Държавата чрез своите бездействащи социални служби ги е превърнала в недосегаеми. Когато аз работех в Казачево беше адски трудно. Днес не е трудно, днес наистина е ад. Насилието от махалата се пренася в тези училища и се превръща в ежедневие. Там учителят търпи системно унижения, обиди, цинично отношение, псувни, понякога и физическо посегателство. Скапан е от безпомощността си и от липсата на държава, която да го защити. Сеща ли се някой, че това трупа умора и гняв. Умората е като искра, която лесно пламва, а гневът е детонация, излязла от контрол. Със сигурност един учител няма право да се саморазправя с ученици, още по-малко с юмручни удари. Но даваме ли си сметка колко провокации и обиди е изтърпял този човек за да стигне до тук. Добре,  изпуснатите нерви се заплащат с оставка. А ще бъдат ли отстранени провокаторите, участвали в боя? Ще бъдат ли отстранени другите гамени, които са танцували върху психиката на този човек с дни, със седмици? Съмнявам се!

 Щом в образованието стане инфекции, гори първият бушон. Ще осъзнаят ли , обаче, своята вина чиновниците по вертикалата на системата. Защото поддържането на гета в образованието е бомба, която рано или късно гръмва. Тези училища са развъдници на неграмотност. А неграмотните ученици остават маргиналии за цял живот. Докато тези училища събират децата от най-бедните и необразовани семейства, те ще бъдат инкубатори на неуважение и унижения за учителите. Ще продължават да бъдат среда за агресия, насилие и правила от джунглата. И да, никого няма да интегрират. Защото гнилото се интегрира към здраво. Там, дето всичко е гнило не може да има интеграция.  

 Докато държавата със своята образователна политика допуска съществуването на училища-гета, случаите като този ще бъдат ежедневие и периодично ще лъсват в медиите. Само, че не знам до кога държавата и чиновниците ще търсят удобство в оставката на някой възпитател, вместо да поемат своята отговорност от вината, че все още допускат съществуването на училища, които най-малкото дискриминират по етнически признак и лишават от законово човешко право – истинско образование.

Автор: Иво Райнов, учител 

Гимназия с преподаване на чужди езици „Екзарх Йосиф I“ гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.85 от 34 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Спортни танци видео деца
Езикови школи София Младост
Уроци по Плуване за деца Варна
Народни танци Пловдив за начинаещи
Езикова школа в София
Кундалини Йога
Източни танци
Школа по Рисуване
Спортен център Варна
Езикова школа Немски София
Кик Бокс тренировки за жени
Индивидуално обучение по Английски език Варна
Курс Немски София
Онлайн курс Английски
Спортни танци
Индивидуални тренировки по Зумба в София
История на българите
Частна детска градина София Борово
Ансамбъл София
Курсове по Немски за деца
Online Счетоводство
Частна детска градина София Редута
Кик Бокс тренировки Варна
Школи по Народни танци София център
Бокс тренировки за жени
Курс Немски
Учител по Математика в Хаджи Димитър
Изучаване на Немски
Брейк танци уроци
Обучение по Информатика
Модерен Балет за деца Пловдив
Частни уроци по Български език Бургас
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ