+ Предложи публикация
06.03.2021

Нов тип училищна среда - иновативна класна стая пренарежда учебното пространство

 Иновативната класна стая смело пренарежда учебното пространство. Редиците с чинове излизат в „пенсия“, на тяхно място идва ново поколение - мебели, които се трансформират, могат бързо да се прегрупират и да направят различни конфигурации за работа в група. Учителят слиза от „пиедестала“ си, където досега го издигаше катедрата на подиума пред дъската. Пространството  се организира по начин, който дава по-голяма възможност за комуникация, трансформиране в многофункционални зони за самоподготовка, занимания по интереси, иновативни форми на обучение.

 Новият тип училищна среда е описан в Наредба 24 на МОН и МЗ от септември миналата година. Документът регламентира на какви изисквания трябва да отговарят зоните за начален етап, за прогимназия и гимназия, както и многофункционалните пространства. Стремежът е към създаване на нов тип среда, която е в по-голяма степен неформална и дава приоритет на свободното движение. Допуска проникване на природната среда в сградата чрез вътрешни дворове и дълбоки навлизания между корпусите, големи витрини към дворовете за визуална връзка с двора. Вътре е важно пространствата да преливат едно в друго, да има възможност чрез мобилни прегради да се прекрояват помещенията. Целта е да се даде свобода и възможност на учителите да разгънат нови методи на обучение. Новите изисквания преобръщат визията на мястото, където ще учат децата. Дават свобода за смели решения на директорите и отварят нова ниша за дизайнери и архитекти ​- с фокус върху учебната среда и STEM кабинетите, чието изграждане в момента се финансира от МОН. 

 Кой си е представял доскоро, че в класната стая ще седне на барплот или в мека мебел, че ще може да се отпусне в градинска люлка или направо върху възглавница на пода? Всичко това вече е възможно в иновативна класна стая в СУ „Христо Г. Данов“ в Пловдив. 

 „Ние също сме родители и виждаме в какво състояние е базата сега. А промяна в средата не само ще направи училището по-модерно, но може да преобърне и начините на преподаване“, казват двамата съдружници от „Имидж десижънс“. Създали компанията миналата година с фокус върху училищните иновации и модерната STEM​ среда, като фокусира в тази област над 10 г. опит в инженеринга, дизайна и мебелировката.

 Желанието за промяна на родителите и професионалисти от бранша намерило допирни точки с „отглежданото“ почти 2 г. намерение на директорката на СУ „Христо Г. Данов“ Гергана Аврамова за младежка революция в класната стая. Да я осъществят заедно, оказало се, дава и още едно предимство - работа по цялостно решение, а не на парче с постоянно напасване между различни проекти за обзавеждане, елинсталация и строително-ремонтни работи.

 В началната точка на голямото преобразяване били заложени няколко задължителни пункта - да има различни видове мебели, ниски и високи, да могат да се прегрупират по различен начин и бързо да образуват кътове за по 5 до 10 ученици. Оказало се, че стандартната класна стая, която ще претърпи пълна промяна, има само един контакт, а ключ за осветление изобщо липсвал и то се включвало от коридора. За по-малко от месец стаята бе изцяло освободена и преобразена, разказва инж. Емилия Кръшкова. След обновяването на елинсталацията бил положен немски ламиниран паркет -  износоустойчив и подходящ за деца. Радиаторите от парното „влезли“ в естетични дървени кутии.

 Голямата стена срещу прозорците се сдобила с винилов 3D тапет с ефект на тухли, който лесно се почиства. По прозорците се появили японски щори, които затъмняват на степени до 95% и даже до 100% - в меката бежова гама с цветни акценти на няколко от сегментите. Всички елементи лесно се демонтират, почистват или заменят. Старите лампи били заменени с нови винтидж осветителни тела. Промяната в мебелировката започнала  с две маси, на които може да се регулира височината на краката. След това мека мебел от типа американски лънч бар оформила сепарета край прозорците. От креслата всичко може да се сваля и пере. В средата на класната стая вече има килимче с маса и 5 стола с модерен дизайн - ликовете на Мерлин Монро и София Лорен. Оформен е нисък кът с лоби мебел. В друг се сяда на  бар маса, в която са вградени рафтове. А градинската люлка в ъгъла е за отличника на седмицата.

 В дъното на стаята е оформена амфитеатрална зона на две нива със 7 подвижни масички. Отсреща е бялата дъска със зелена зона пред нея и възглавнички с формата на пънчета. От едната страна на дъската има маса с колелца и помощна масичка с чай. Тя може да се мести и да се събира с конзолна маса в друга конфигурация. До къта за чай има и съдове за разделно събиране на отпадъците. От другата страна, под телевизора, е обновеният кът на учителя - с ретро привкус, но и с всички удобства да си разположи там лаптопа.

 На влизане в класната стая мобилните устройства се оставят в стойка за телефони на стената, като за всеки има отделен номериран джоб. От пространството над дъската за класиците Вазов, Чудомир, Алеко напомнят постери с кориците на първи издания на техните книги. На „тухлената“ стена са оформени два декоративни дървени прозореца. На корковото им „сърце“ може да се окачват учебни материали. А усещането, което създават, е, че учениците не са в класна стая в бетонния град, а в къща някъде из Прованса. Зелените елементи засега са изкуствени, но биха могли да бъдат и внимателно подбрани живи цветя.

 Иновативната класна стая е универсална за хуманитарни науки, но в момента се ползва от осмокласници. Откакто се учи в нея, учениците идват по-рано и се застояват повече, а група момичета даже са се заели сами да я почистват след занятията. Предизвикала даже известна ревност и сръдни, заради което в школото е създаден график - по 1-2 часа на ден в нея да влизат и други класове. 

В STEM кабинетите: От макет на "Тойота" до лаборатория по аквапоника

 STEM кабинетите, за които МОН отпуска  от 5000 лева за малък проект до 300 000 за по-мащабен, са другото предизвикателство в модернизирането на училището. След първите опити на директорите да издирят кой да ги проектира, фирми вече предлагат цели портфолиа с готови примерни проекти. Част от мебелировката се произвежда у нас, а другата е внос, обяснява инж. Емилия Кръшкова. И подчертава, че нищо в такъв кабинет не бива да е самоцел, а трябва задължително да кореспондира с учебния процес, но и да е съобразено със способностите на децата точно в това училище. 

 Предложенията за кабинетите по химия и физика са със специални настилки, които не се разяждат от химикали. Всяко работно място има електричество, като част от уредите могат да се включват и изключват от учителя. Решенията са в червено, жълто, зелено - цветовете на откривателството. Триъгълни модули с тъпи върхове позволяват прегрупиране по различен начин. Има опция новата среда да бъде обогатена и с 3D макети. В кабинета по физика това би могло да бъде дори макет на двигател на „Тойота“, който е отворен и се вижда как работят механизмите, макет за соларна енергия или за магнитните полета.

 За STEM работилниците се връща старият модел на някогашните кабинети с хранилища, но много по-естетичен, модерен и функционален, обобщава инж. Кръшкова. Вече дори опитното поле влиза в учебната зала - със специални лаборатории по хидропоника и аквапоника, които позволяват там да се отглеждат растения, като така се създава търпение, последователност и устойчив интерес у учениците.

Източник: www.marica.bg

Оценка 4.88 от 26 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ