+ Предложи публикация
29.02.2020

Неуважението към учителите е индикация за остър разпад в образованието

„Силата на властта се крепи на невежеството на нейния народ. Тя го знае и винаги ще се бори с просвещението. Време е и ние да го разберем.“

Л. Н. Толстой

 Децата са най-ценното притежание на една нация. Те са нейното минало, те са нейната памет, те са бъдещето и надеждата, те са настоящето днес и, най-вече, те са основният стимул в това настояще. Трябва да бъдат стимул. Децата са чистият разум на независимостта и грижата за тяхното субективно и обективно, систематизира качеството на развитие в същността на националното самосъзнание. Къде сме ние? Какво правим с нашите деца?

 „Третата световна война“ е в ход. Деструктивна, опустошителна, безмилостна. Войната за умовете на децата ни. Победителят от тази тиха война ще определи световното господство. И докато тя е в ход, ние стоим като безучастни свидетели. Апатични и дори цинични. Оправдаваме се със системата. Успокояваме съвестта си, търсейки вината извън нас. Предпочитаме да сме наблюдатели и не искаме да осъзнаем, че тази „Трета световна война“ всъщност започва от нас и се отразява в политиката на Държавата, че политическата ни класа се оказва неподготвена за справяне с опасността да остане без критично население. Дори не си даваме сметка за последствията.

 Многоуважаваният учител по математика и физика Теодосий Теодосиев споделя, че „през 21 век най-скъпият продукт ще бъде доброто образование“. Думи звучащи стряскащо и удивително точно.   Предупреждението е хвърлено в пространството, но политическата ни класа се оказва интелектуално и преди всичко, морално неподготвена, за да се справи с проблема. На човек е необходимо известно време, в което да осмисли и възприеме личността си. След това е напълно способен да освободи духа си и да започне да действа в името на бъдещето. Трийсет години не стигнаха ли за транформирането. Толкова ли е недостижимо „доброто образование“ за България?

 Проблемите в образованието са глобални, но докато едни държави успяват да запазят вековните си традиции в тази сфера и да надграждат в съвремието, то ние пропадаме стремглаво в лутане, в неясни правила и закони. Заличихме границите на йерархия, респект, уважение, смирение – традиционните български ценности в образованието. От една страна са чисто битовите и моралните отношения между учител и ученик. Българският учител загуби своето място като уважавана персона в обществото. Докато в някои източни култури учителят е със статут на баща, то тук с всяка изминала година учителят слиза по стълбицата на социалната верига, докато накрая е напълно отхвърлен и непотребен, превърнат във  формален акт. От друга страна е възпитанието, което децата получават от родителите си. Родителите са тези, които трябва да подкрепят учителите и да показват уважението си към тях, давайки необходимия пример пред децата си. Така децата ще последват и ще приложат в училище абсолютно свободно възприетото, и ще възпитат в личностното си изграждане ценностите на вековната българска традиция. Ще бъдат изградени отново загубените, но не погубени устои.

 Неуважението към учителите на една нация е индикация за остър разпад в образованието, който води след себе си лавина от последици. Една от тези последици е премахването от учебните програми на знакови произведения от българската литература, което е категоричен опит за заличаване на историческата ни памет. Направен случайно или не, този опит трудно може да бъде оправдан. Защо позволихме да се стигне до тук? Нацията не е ли съвкупността от историческа памет, вековни традиции и вяра? Културните ценности на нацията не са ли в основата на надграждане на тази съвкупност?

 Лошото качество на образование доведе до индивиди, които със завършването на своето образование – средно или висше, влизат в активен социален статус, т.е. стават определящ фактор в настоящето и бъдещето на държавата ни. Да, тя се стреми към образоване на по-голям процент от населението ни, което е похвално и градивно, и което не може да бъде пренебрегнато, но според Доклада на Европейската комисия за образованието и обучението за 2018 година, България е една от държавите  в Европейския съюз, разполагащи с най-голям брой висши училища спрямо своето население – 54. Петдесет и четири ВУЗ-а в държава с население 7 милиона души. И въпреки огромния брой висши учебни заведения, пак там, се казва, че спадът на студентите кандидатстващи в Български университети за периода 2012-2017 година е със 17%.

 Всяка година тези 54 ВУЗ-а отварят квота за прием на студенти, която е по-голяма от броя на завършилите 12 клас ученици. Какво означава това – ако преди 20 години в СУ „Св. Климент Охридски“ за едно място са кандидатствали 10 зрелостници, то днес 9 от 10 кандидатстващи биват приемани.

 Каква е причината? Моделът на финансиране. Той превърна образованието в бизнес. Университетите получават субсидията си на „бройка студенти“ и поради това приемат повече „бройки“. Неусетно университетите се оказаха препълнени с неграмотни и незаинтересовани студенти, което от своя страна доведе и до голям процент демотивирани преподаватели, за които преподаването е мисия и кауза. След всичко това се стигна до занижаване на качеството на образованието и на ниско ниво на компетентност на студентите. Изглежда като порочен кръг без изход. Изглежда като стрелка без посока.

 Изход и посока има, и те трябва да се търсят в началното и средното образование. Искаме да имаме бъдеще. Искаме да имаме компетентни висшисти… Една китайска поговорка казва: „Ако мислите един ден напред – вземете си храна. Ако мислите една година напред – посадете дърво.  Ако мислите сто години напред – образовайте децата си.“ Това означава непременно да инвестираме обществените си усилия в образованието на децата ни. И не просто да „пълним главите им“ със сухи знания, а да  ги учим на добродетели. Децата са чист разум, който трябва да бъде провокиран да мисли, да твори, да мечтае, да разбира разликата между добро и зло, да изгражда личностни качества адекватни на времето, в което живее. Не бива да чете безсмъртни литературни произведения просто по задължение, а да може, да бъде научен да разбира стойността им. Стойността на човешката мисъл. Стойността на думите. Не просто да изучава научните постижения, а да мечтае за Космоса. Не просто да свири механично, а да усеща божествената вибрация в музиката на Моцарт. Не просто да прочете в интернет за Света, а да го открие със сетивата и душата си. Нужно е да провокираме в децата ни любов и стремеж към богатството на знанието. 

Автор: Леонард Георгиев

Източник: www.gambit.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Пилатес в Борово
Упражнения по Немски език
История на Балет
Обзавеждане на детски градини
Курсове за Фризьори София
История на българската държава и право
Курс по Английски онлайн
Матури по Английски
Курсове по Английски Варна
История на Балканите
Курсове за IELTS Варна
Уроци по Литература
Индивидуални уроци по Арабски език
Уроци по Английски Пловдив
Уроци по Английски език Овча Купел
Курс Фризьори Пловдив
Матури по География
Олимпиада по История
Тренировки Футбол
Уроци по История за 6 клас
Частни уроци по Български език Плевен
Уроци по Пиано Велико Търново
Уроци по Немски език София
Уроци по Гръцки език
Как да науча Немски език
Уроци Английски език
Клубове по Народни танци в Русе
Уроци по Английски в Пловдив
Частни уроци по Модерен Балет
Разговорник по Английски
Тестове Английски език
Курс по Счетоводство
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ