Проучванията показват, че съпричастността между хората е спаднала с 48% за последните две десетилетия. За сметка на това са се покачили нарцисизмът, апатията и егоизмът. Емоционалното състояние на учениците има пряка връзка с академичните успехи. Ето защо преподавателите се стараят да създадат възможно най-благоприятен емоционален климат за децата. В това старание се коренят и 5-те навика на добрия педагог.
Проява на съпричастност към учениците
На първо място винаги е личният пример, може би някои родители не го съзнават, но педагозите го знаят много добре. Ето защо проявяват уважение и съпричастност, към детските проблеми. Понякога да се държиш с разбиране може да е от много по-голям пример, отколкото на готово да решиш проблема.
Поверяване на отговорност
Когато учител иска дете да е по-съпричастно и просто му дава задача да се грижи за някого, има причина. Идеята не е да се отърве от грижата за едно от децата, а да даде шанс на личност да се постави на мястото на друга, за да я разбере. Показвайки толкова голямо и ценно доверие, учителят всъщност казва на детето, че е важно и силно и го мотивира да се справи по-добре. Подобни действия подкрепят, създават на детето високо очакване към самото себе си, подтикват към личностен интерес, насърчават самостоятелното вземане на решения.
Игра на роли
За да са по-човечни децата, да се адаптират по-лесно към нови ситуации и да се досещат, че в живота важат правила, е нужно те да видят много гледни точки. Добрите педагози често карат учениците да погледнат през очите на някой друг, давайки им роли, поставяйки ги в ситуации, поверявайки им задачи, нетипични за самите тях. Вярно е, че това може малко да обърка малчугана на момента, но педагозите знаят, че ще е полезно за изграждането на здрава психика в последствие.
Събуждане на любопитството
Засипвайки детето с факти, които са му безинтересни ние не правим друго, освен да пълним ума с данни. Събуждайки любопитството, добрият педагог дава криле, с които децата изучават целия свят в последствие. Успешният педагог успява да прозре и използва интересите на децата в учебния процес, така че да предизвика искрен интерес към новите знания.
Развиване на вече добити умения
Родителите създават голяма част от детските умения и навици в дома, но рядко си дават сметка какви усилия полагат педагозите, за да ги запазят и развият у малчугана. Успешният учител полага усилие да развие уменията на своите повереници, използвайки, това че в група децата могат да учат доста по-бързо и забавно. В натовареното ежедневие поверяваме децата си в учебни заведения с ясната мисъл, че там те ще бъдат обгрижвани и обучавани, но ако се замислим, ще разберем, че всъщност са и много обичани.
Източник: www.framar.bg