+ Предложи публикация
21.03.2016

Научихте или назубрихте?

  Случвало ли Ви се е да изпитвате ученик и той да каже: "Знаех отговора на този въпрос, просто не мога да се сетя?!?" Това е често срещан проблем при учениците и проблемът се дължи на факта, че ние понякога запомняме буквално, без да вникваме в материята. Не учим ефективно. Някои изследвания твърдят, че губим до 85% от наученото за около 6 седмици. Ако просто се запомня информацията, без да се вникне в съдържанието и логиката на урока, информацията се съхранява в краткосрочната памет. В моменти на стрес усвоеното е трудно да се припомни, а съгласете се,  нормално е по време на изпит да изживяваме стрес.

 Как да сме сигурни, че нашите ученици учат ефективно? Ето някои стъпки, през които ако преминете можете да сте сигурни, че наученото от ученика остава за по - дълъг период в паметта.

1. Научете учениците правят план на урока

 Спазете последователността на материала. Преди да започнат да разучават каквото и да било, първо трябва да си направят сбит план, за да макетират точките, които ще изучават. Така ще задействате визуалната памет и с кратки думи, те ще запомнят целия урок като точки, по които трябва да говорят.

2. Накарайте ги да прочетат

 Научете ги да прочетат целия материал и да се опитат да разберат същността и логическите връзки. Задайте им сами да определят колко време им отнема това, като според материала, да си заложат достатъчно време в графика за разпределение на деня. Ако материала е голям не е необходимо да прочетат целия обем за един ден. Могат да направят това и в рамките на няколко дни. Тук може да се приложи техниката на поетапно прочитане по глави, раздели или типове задачи. Дали ще четат материала на хартиен носител, на таблет или а телефона е без значение. Важно е окото да премине по целия урок. Задайте им когато разделят материала по глави или теми, да се опитат да преразкажат със свои думи, като се придържат към рамката на урока. Можете да обобщите прочетеното в няколко глави и да го съпоставите за пропуски в първоначалния разписан план на урока. Някои ученици запомнят повече, ако след като прочетат даден раздел, затворят очи и преразкажат. Препоръчително е един урок да бъде четен няколко дни. Така мозъка усвоява по-устойчиво. Винаги когато четат в различни дни трябва да се преговаря наученото от предния ден в резюме.

3. Тест/Практика

 Тестовете са най-добрите инструменти за определяне на това дали е научен урока, или просто е наизустен. Трябва да зададете теста  като предизвикателство, което означава, че не трябва ученикът да го напише сам, а може да използва материали. Тук някои ще кажат, че използването на материали не е опция. Докаано е, че търсейки дадена информация, развиваме разузнавателните си компетентности. Разузнавателните компетентности са елемент на социалната интелигентност и те трябва да бъде провокирани за развитие още в най - ранна детска възраст. Когато учениците сами търсят материали и отговори, освен, че ще активирате в тях визуалната и логическата памет, гарантирано ще развият умения за откриване на този материал повторно при необходимост. Никой не може да знае всичко. Важно е, когато му потрябва, да може да намери всичко необходимо. Нека сами да открият верните отговори, като се ориентират сред вярната и невярната информация в Интернет. Така ще задействате повече мозъчни клетки и ще ги оставите сами да изградят логически връзки и зависимости.

4. Научете определенията

 Въпреки, че се учат наизуст определенията имат своята логическа нишка и ако успеете да я покажете на ученика, гарантирано заученото ще остане трайно. Можете да го научите да открива логическите връзки сам или да му дадете сходни изрази или събития, чрез които да запомня. Имам приятелка, която пееше всяко едно определение, като в зависимост от предмета, прилагайки определен стил музика. Покрай нея, всички колеги в университета бяха научили всички основни определения по физика (тук няма да споменавам, колко определения има в учебникa)

5. Да учим другите

 Един от най-добрите начини за запаметяване, е когато ученикът започне да учи останалите. Намерете някой, на който вашият ученик да преподаде своите знания. Може да е дете, което трудно се справя с материала, може да е родител. Можете да приложите това в затворена общност или клуб по интереси или да включите други ученици от класа на вашия ученик, като предварително разпределите кой по каква тема или материя трябва да се подготви.

Автор: Калина Христова

Източник: www.setmodels.net

Оценка 4.88 от 25 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Школи по Английски език
Учители по Английски
Уроци по Математика Дианабад
Икономическа География на България
Народни танци за начинаещи София център
Частни уроци по Биология Стара Загора
Курсове по Английски София
Уроци по Латино танци
Плуване деца София
Курсове Маникюр цени
Курс по Английски език on vimeo
Учители по Математика София
Бизнес Английски в 24 урока
Немски език курсове
Годишно счетоводно приключване
Немски език online
Курсове Английски език Бургас
Йога вкъщи
Обучение по Психология в България
Уроци по Математика за 3 клас
Тенис на корт уроци
Частни детски градини Лагера
Уроци по Математика София
Курсове Италиански език
Школи Народни танци за начинаещи
Уроци по Български и Математика
Уроци по История за кандидат студенти Пловдив
Учене на Английски език
Матури по География
Уроци по Математика за 2 клас
Уроци по Испански език София
Езикова школа София
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ