Днешният дигитализиран свят предлага на децата океани от информация. Те обменят данни, споделят, имат достъп до всякакви източници. Това е тяхната естествена среда, чиито мащаби и влияние ние не сме в състояние дори да обозрем. Дори тези от нас - родители, учители и професионалисти, които се имаме за информирани и в час с технологиите. Тепърва се изследва влиянието на тази свърхинформираност върху човешката психика, когнитивните способности, емоциите, общуването.
Междувременно концепциите за "истина", "вярно", "лъжа", "пропаганда" се поставят под въпрос в контекста на явления като "пост-истина", "фалшива новина". Никой не може да гарантира истинността на фактите и доказателствата, важно е вече кой е източникът, кой е информационният канал, как идва информацията до потребителя. Да отсееш обективен, некомпроментиран, независим източник на информация днес днес не е въпрос на избор от къде какво да научиш, но и да осъзнаваш, че изборът ти моделира мироглед, позиции по важни въпроси, той провокира действията ти. Критичното мислене към източниците на информация е начин за оцеляване в океана от информация. Независимо дали идва от медии, партии, обществени фигури, политици - всякакъв вид авторитети. Информацията е много, разнопосочна, противоречаща си и днес тя ни влияе повече от всичко.
Децата не се раждат с критично мислене, ние реално ги учим на точно обратното - да бъдат послушни, да уважават авторитетите, да не създават проблеми. Собственото мнение разстройва дисциплината, индивидуалностите пречат. Децата приемат и доброто, вярното - навици, умения, норми в обществото, и лошото, грешното. Волно или неволно всички възрастни оказваме такова влияние над децата (си). Ако те решат да сверят, да проверят това, на което ги учим - вкъщи, в училище или да разберат повече по техните си теми, децата се обръщат към интернет (а, не както съвсем до скоро - до книгите в библиотеката или към друг възрастен с по-голям авторитет), където ги залива толкова много информация, те се объркват и цикълът се затваря.
Критичното мислене обаче е основано на един много изконен детски порив - любопитството, което в най-добрия случай се превръща в любознателност. Точно там започва и нашият подход да учим децата си да мислят с главите си, да работят с информация, да отсяват източниците. Да развият онзи усет, който ще попречи на пропаганда, реч на омразата, на манипулация от всякакъв произход и цел, да им въздейства. Те да се превърнат в част от масата, която всеки може да направлява, както си иска.
Ако искате детето да има собствено мнение, да развие критично мислене и да се научи да плува в огромния океан от информация:
Критичното мислене има свой емоционален пик в пубертета, когато децата поставят под съмнение досегашните авторитети и търсят нови, по-близки до себе си. Тогава е времето, когато отношенията на доверие и близост или трайно се затвърждават, или се късат. Приемете, че като родители, вие ще сте първите, в които то ще се съмнява, бунтува. Свикнете с мисълта, че няма вече да сте готини и търсени по онзи детски начин. Говорете открито за своите недостатъци и слаби моменти. Изслушвайте критиката му към вашите решения в миналото, как разсъждава за изборите ви сега. Нека излага мислите си спокойно, без гняв.
Източник: www.hera.bg