+ Предложи публикация
14.05.2016

Народът вярва, че хлябът има душа

  Великолепно съчетание от живописна природа и уникално културно наследство, Добруджа примамва всеки да открие красотата и гостоприемството на необятната равнина. Но успее ли човек и да „вкуси” прекрасните кътчета, в които попадне, да опита местните специалитети и къшей бял, дъхав хляб, ще улови неповторимото „ухание” на пъстра и многолика Добруджа. Защото храната е не само жизнена потребност, но и свещен ритуал, белег на определено историческо развитие и светоглед, етнически и културен маркер, който, наред с празниците и носиите, определя и спецификата на различните етнографски и етнически групи население. И макар да се вписва в традиционната българска кухня, добруджанската има своя специфичен аромат, който само „гладният” за знания може да усети.

 Каже ли човек златна Добруджа, първата мисъл е за житото и за хляба. Над всичко стои „хлябът наш насущний” и няма друго, което като хляба да сбира ведно всички понятия на добруджанеца за достойни, честити дни. Той е не само ежедневната потребност от храна, но и свещен оброк за здраве и благополучие, необходимост от тайнство и ритуали, от поезия и красота. В хляба се кълне стопанинът, на него се кръсти и благоговейно целува, само с чисти ръце и помисли посяга към залъка и лоша дума на трапезата не изрича. „Да не си по-голям от хляба” – казвали старите. Народът вярва, че хлябът има душа и затова той никога не се реже, а се разчупва. А в мъдрия, доброжелателен свят на добруджанеца, едно прегрешение се прощава най-трудно – грехът, сторен пред хляба. Легендата разказва, че в благодатното, златно време, когато Господ още ходел по земята, пшеницата имала класове от корена до върха, а зърното било голямо колкото яйце. Хората не оценили това богатство и съгрешили, Бог се разсърдил и ги наказал – да бъде целият човешки живот една непрекъсната борба за насъщния. И оттогава, векове наред, хлябът е и радост, и мъка, тежка орисия и надежда. А накърняването на култа към него се възприема като накърняване на устоите на живота. Защото за българина хлябът е самият живот.

 От сеитбата до жътвата, между делника и празника – един безкраен, пъстър кръговрат, в центъра на който стои любовта на добруджанеца към земята и хляба. Сеитбата като начало на целия селскостопански цикъл е съпроводена с извършване на редица ритуали и стриктно спазване на определени забрани. В семето, приготвено за първия ден, се оронва жито от миналогодишната „брада”, прибавят се предмети и растения, които според народните вярвания имат стимулираща и предпазваща сила – гребен, червен конец, сребърни монети, черупки от червени великденски яйца, лук, чесън, ябълки, орехи и др. Предпазваща практика е и посипването на жар и пепел около колата със семето. Рано сутринта невестата, облечена с празнични дрехи, закичена със зелена китка, приготвя погача и варена кокошка за сеяча, а рогата на воловете окичва с малки кравйчета. С пристигането си на нивата стопанинът, обърнат на изток, към изгряващото слънце, издига високо питата – да е високо житото, а после я търкаля по първата бразда и с благодарност, и молитва към бога и към земята кърмилница, изяжда къшей от хляба, а другата част заравя на нивата. Хвърлянето на първите шепи семе е съпроводено с благословии – да раждат повече нивите, сити да са хората, да се радват на труда си... Остане ли семе, то се разпилява навсякъде и не се връща в дома – да не се „връща” берекетът. По традиция портите на къщата остават отворени до завръщането на стопанина. Вечерта цялото семейство го посреща тържествено и се събира около богата трапеза, на която почетното място е отредено на сеяча.

Най-важният и чакан момент от земеделеца е жътвата. На хубав ден, обикновено понеделник, заженва пръв този, който има лека ръка, комуто работата спори. „Бог напред и ние след него” – благославят жътварите и хвърлят два-три класа пред себе си, а за да не ги боли кръстът и за да спори работата, се опасват с пояси от сплетени житни класове и специална трева – спорниче. Повсеместно разпространен е обредът „изправяне на първия сноп”. „Тая година едва те дигам, ама догодина хич да не мога да те дигам” – нарича стопанинът и изправя завързания с червен конец сноп. Намирането на т. нар. „цар на нивата” /чаталест клас/ обикновено се приема като знак за богат урожай. Познат във всички селища е обичаят „изплитане на брада”, с който се бележи края на жътвата. Избират се хубави, едри класове, разположени един до друг, разкопава се около тях със сърпове и паламарки, и млада, сръчна жътварка сплита класовете, като усуква в плитката червен и бял конец, скилидка чесън, сребърна пара. Върху готовата брада жътварите си измиват ръцете и изтърсват трохи хляб и сирене. Според местните обредни практики „брадата” или се отрязва и поставя в дома – до огнището, до иконостаса, в хамбара, или се оставя на нивата, като класовете се навеждат към земята. А дойде ли ред отново за сеитба, няколко класа от брадата се оронват в семето. Около нея се изпълняват различни ритуали – жътварите се търкалят – да се „натъркалят” снопите през следващата година, играят хоро, като накрая благославят за плодородие, и застанали с лице на изток, към слънцето, те хвърлят през рамо сърповете. В зависимост от това как ще паднат и накъде сочи острата част, гадаят за здраве и женитба. „Айде, ниво, да помага, бог, догодина, по-голяма брада, по-голяма рода” – благославят жътварите и се прощават с нивата. Возитбата на снопите е празник за земеделеца. Всеки стопанин украсява воловете и каруцата си със зеленина, цветя, китки, а момите, облечени с най-гиздавите си премяни, се качват на колите, за да ги види цяло село. Стопанката посреща жътварите с пълен с вода бакър, украсен с червен конец и здравец – да се лее житото по вода, здраве да има и плодородие.

 Отново на хубав ден – понеделник или сряда, започва и вършитбата. От първия и последния харман не се дава жито на заем – да не се „даде” берекетът. При приключване на работата се коли жертвен петел. С хляба, омесен за първи път с новото брашно, са свързани две основни практики: да се пусне във вода малка питка – за осигуряване на влага за посевите и да се лее житото като вода, и да се раздаде на близки и съседи – за здраве и благоденствие. Свързани с древни представи и вярвания, трудовите обичаи и ритуали имат един общ смисъл – осигуряване на богата реколта, благодарност към земята, която дарява хората със своята щедрост, надежда, че трудът на стопаните ще бъде отново възнаграден с най-богатия, най-ценен и вълшебен дар – Хлябът.

 Хлябът съпътства живота на хората от първия до последния земен час. С хляб се посреща раждането на човек на земята, хлябът съпровожда неговия делник и празник, той е и „пътнината”, която се приготвя за онова последното, неизбежно за всекиго пътуване. Присъствието на хляба във всички обичаи е всеобхватно. Без хляб е „празна” трапезата, „празна” ще е и годината. Хлябът е най-святото жертвоприношение, което сбира ведно древни представи и вярвания, символика и естетика, тайнство и красота. Неговото приготвяне е първият и най-важен ритуал, който често бележи началото на всеки празник, създава специфичното за всеки обичай настроение и атмосфера и придава неповторим облик на празничната трапеза. Затова добруджанката счита месенето на хляб за свещен ритуал. Тя задължително облича нова, празнична премяна и се закичва с китка.

 Обредните хлябове се приготвят от най-хубавото жито. Брашното се пресява през три сита и се замесва с топлена на „жив” огън „мълчана, цветна”, с магическа сила вода (донесена в пълно мълчание и с поставени в нея цветя и билки). С вещината на истински майстор стопанката приготвя тестото и моделира специфичната за всеки обреден хляб пластична украса. Чрез наследените отколешни символи, знаци, орнаменти, тя изразява своите надежди и вярва, че радостното очакване за здраве, късмет, берекет ще се сбъдне. И така, както с умение реди багрите по шевиците, така по неповторим начин невестата вае по хляба цели композиции от цветя, слънца, птици. Всеки символ е една молитва, изразена чрез шарки, и прераснала в изкуство. А всяко изображение има свой език – наглед непонятен, но разгадае ли го човек, ще се докосне до необятния свят на древни представи, до различното и многоплаството послание, което носи всеки един празник. Изключително разнообразни по форма, украса и названия са коледните хлябове. Те са символ на здраве и живот, плодородие и изобилие, начало на новата слънчева година. Според прeдназначението си и фунцията в обичая те могат да бъдат обособени в три групи. Хлябовете, посветени на самия празник – Бъдни вечер и Коледа, се наричат „богова пита”, „боговица”. Обикновено те са с кръгла форма – символ на слънцето, и на един ограден и защитен, непристъпен за зли сили земен свят, и са „нашарени” най-често с кръстен знак. С богата пластична украса се отличават хлябовете, посветени на дома и стопанството. Различните орнаменти и изображения, моделирани от парченца тесто, символизират труда на селянина, надеждата за плодородие и честити дни, и определят и многообразието от названия на хлябовете – „къща ”, „нива”, „харман”, „рало”, „кошара”, "лозе" и др. Венци от вечнозелени растения, нанизани на червен конец пуканки, орехи, сушени плодове, стрък чeмшир или босилек красят кравая за станеника. С особено старание са приготвяни моминските краваи, с които всяка девойка посреща и дарява своя избраник от коледарската дружина, и засвидетелства своята любов и умения. Свършат ли с обиколката на селото, коледарите подреждат „витите-превити” краваи, наддават за тях, като всеки се старае да откупи хляба на своята любима. А после цялото село узнава коя мома е най-скопосна, коя е измайсторила най-красивия коледен дар.

 С богато разнообразие от украса и названия се отличат и великденските обредни хлябове. Те са символ на възраждащата се природа, на изобилие и обновление, на дома и неговото стопанско благополучие, и изразяват своеобразното послание на хората за богат урожай, надеждата, че земята отново ще ги дари със своята щедрост. За разлика от коледните краваи, в замесването на великденските момите отстъпват мястото си на омъжените жени – предимно млади невести. По традиция хлябовете се приготвят от чисто пшенично брашно, винаги в събота, по форма са големи кръгли, продълговати, кръстовидни или направени от две или повече парчета тесто, преплетени по различен начин. Краваи се приготвят за кръстника, за лазарската кумица, за трапезата. На кръстниците и родителите се носи „плетеница” – символ на сговор и любов в дома.

 Характерна, задължителна украса, са червените яйца – универсален слънчев и продуциращ символ. Обикновено се поставя по едно яйце в средата на кравая за къщата или определен брой според членовете на семейството. Хлябът е в центъра на великденската трапеза, около която сядат всички заедно, без оглед на възраст, пол, социален статус. И отново хлябът обединява деца и възрастни, мъже и жени, млади и стари... Всички се сбират заедно и на голямата общоселска трапеза на Гергьовден, която винаги се прави на открито, на „зелено”. Почетното място отново е отредено за обредните хлябове. С прясно донесена вода, с поставени в нея зеленина, билки, цветя, клончета от плодно дръвче, младата булка в дома замесва тестото в добре измитите и остъргани със сребърна пара или сребърна гривна нощви. За да са бели и хубави, жените мият лицата си с „цветната“ вода, а после я изливат до хамбара или под плодно дърво – да даде земята богат плод, пълни с жито да са хамбарите. Омесеното тесто се покрива с женска дреха – да се раждат повече женски и пъстри агънца. Гергьовските хлябове се „шарят”, „пишат” с агнешко кокалче, а пластичната им украса е неделима част от богатата празнична обредност, свързана с началото на селскостопанската година и християнския светец Георги – покровител на стадата и овчарите. „Овчарник”, „харман”, „кошара” са само част от названията на хлябовете, по които могат да се видят, измайсторени от тесто, характерни за празника елементи – агънца, овце, овчарски геги и др. За раздаване в чест на празника се месят и специални малки гергьовски хлебчета – „кравайчета ”, „подавки”, украсени с топчета от тесто.

 И за най-важния и чакан празник в живота на всеки – сватбата, подготовката започва с месенето на обредните хлябове. Началото на сватбените обичаи бележат „засевките”, съпроводени със специални обредни песни и хора, изпълнявани в дома на годеника и годеницата. Обредното „засяване” на двамата млади, „замесването” им, свързването в единно, неделимо цяло, символизира новото начало на техния общ семеен път. За да се „закваси” щастлив и сладък, дълъг и богат животът за младите, квасът за краваите се събира от три честити, пълни с многобройна челяд къщи в селото, нощвите се остъргват със златна пара, а питките се намазват с мед. Медениците се оставят на софра на двора заедно с чаша вино, в която е пуснат пръстенът на годеника. След песните и танците около софрата момъкът изпива виното и си слага пръстена, а всеки гост получава парче от сладката пита. След медениците иде ред и на останалите сватбени краваи. Истинско пластично изкуство са изваяните от тесто по тях шарки – слънца, птици, венци, цветя, плетеници и още много други орнаменти, символ на благоденствие и обич, на сговор и щастие. Задължителен елемент са и клонките от вечнозелени дървета, китка здравец и ябълка като символ ва любов и плодородие.. Различно е посланието на момковите и момините хлябове, изразено чрез определена декорация. Девойката ще напусне бащиния си дом и затова птиците върху нейните краваи „гледат” навън. При момковите са обърнати навътре – да се множи богатството и да остане в къщата. В новия им дом с хляб ще посрещне младоженците свекървата. А още на първия ден след сватбата иде ред на първото голямо изпитание за булката – месенето на „невестински хляб” – колкото ритуал, толкова и практическа проверка на най-важното умение на добруджанката – приготвянето на хляба за семейството. Затова свекървата отвежда невестата до нощвите, за да й ги „хариже” и да благослови: да са винаги пълни – по сватби, по кръщенета, по сборове. Издигнат в култ, превърнат в изкуство и в своебразен пластичен израз на една желана действителност, хлябът присъства във всички семейни и календарни празници. Но хлябът е и неотменна част от делника на добруджанеца, той е неговата традиционна, често единствена, ежедневна храна. „Елате да ядем хляб!” – казва стопанката, когато кани челядта си на трапезата. „Има ли хляб, гладен няма да останеш” – гласи народната мъдрост.

 В Добруджа се отглеждат най-висококачествените сортове пшеница и хлябът се замесва от бяло пшенично брашно Неслучайно чужди пътешественици, минали някога през нашите земи, с възхита и почуда отбелязват колко бял, ароматен и вкусен е хлябът на добруджанци. Два-три пъти в седмицата стопанката замесва в нощвите (дървено корито) хляб с квас, нарежда го да втаса в „панакоди” (специфични дървени съдове) и пече в глинени „подници” в пещта. Към началото на ХХ в. квасът се заменя с мая, приготвена от хмел, небелени картофи, жито, царевица. От размито с вода хлебно тесто обикновено се приготвя „тарана”, а от тънки, нарязани на ленти кори, се вари „рязана чорба”. За закуска се яде и „триеница” – твърдо замесено тесто от брашно със солена вода, натрошено на едри трохи. Повсеместна употреба в Добруджа има и „кавармата” – баница, приготвена от разточени, поръсени с масло и сирене листи, залети с мляко и яйца. Плънката на традиционните тестени изделия като „зелник”, „лападник”, „тиквеник” определя и наименованието на съответните печива. По-различни са характерните за котленците баници. В плънката на котленския млин се прибавя варен ориз, натрошено сирене, мазнина, а корите на млина саралия се събират от всички страни и се навиват на кръг към средата. Приготвен от тесто с яйца, мляко и захар, с плънка от ябълки и канела или стафиди, грозде, сини сливи, круши, е пирогът. „Гюзлемите” се правят от тънко точени кори със сирене, прегънати и печени на сач. От гъсто варен сок на захарно цвекло и тиква се приготвя петмез и рачел. Широко разпространение сред преселниците от Северна Добруджа имат храните, приготвени от царевично брашно – мамалига и малай. Населението, живяло в Русия, употребява често пирожки и „варенки” – приготвени от тесто изделия, с плънка от сирене и яйца, варени в кипяща вода.

 Съществено място в традиционната храна заемат и млечните продукти – овче и краве, прясно или подквасено в гърне мляко. Овчето кисело мляко, приготвяно от котленските овчари, подквасвано в тенекии и запечатвано с лой, било толкова гъсто, че можело да се реже с нож. Неслучайно пътешественици споменават, че по пазарите се продавало мляко в торбички, към които се предлагали за вкус и скилидки чесън.. „Мътилката”, която се отделя, след като се „избие” маслото от млякото, се пие изстудена и е любима напитка през горещите летни дни. Често се консумират и сирена, маслена, млечна каша, приготвени от брашно и вода с добавяне съответно на сирене, мляко, масло. Сиренето обикновено се съхранява продължително време в специална торба от агнешка кожа – тулум. Характерно за населението, живяло в Русия, е употребата на сметана и каймак.

 Основната всекидневна храна е била постна – зеленчуци и плодове, често диворастящи, с които природата щедро ни е дарила. Обикновено се приготвя чорба от боб, картофи, праз, лапад, коприва, бакла, със запръжка от лук, а през зимата хората често се хранят с туршия от диви круши и ябълки, зелени домати, чесън, дини. Традиционно е и консервирането на зеле. През постите много често се консумира „армеева чорба” – зелев сок с нарязан на ситно праз, препечена люта чушка и олио. „Блажната” храна се отличава с по-голямо разнообразие, но се употребява само на празник – варен петел или пуйка със зеле на Васильовден, варена кокошка на Месни Заговезни и на Великден, печено агне на Гергьовден, курбан от овче месо за общоселските празници. През зимните месеци в храната присъства свинското месо. От закланото за Коледа прасе се приготвят бахур, „бабичка”, „дядо” – от нарязано на ситно месо, дроб, ориз, подправки; джумерки – от сланината; пача, „преснина” – накълцано на ситно месо с люти чушки и подправки, сварено на бавен огън. Характерни за добруджанската кухня са и пилешките яхнии, приготвени с домати, лук, булгур, чесън, „мисирчена“ яхния с бамя и сини сливи. Рибата е сравнително ограничена храна, употребявана предимно от населението покрай Дунав. Тя присъства на трапезата и като обредна храна на празника Благовещение и в „рибника”, приготвен от шаран с ориз и булгур на Никулден. Във всяка гозба добруджанката слага определени подправки, които сее в градината или бере по ливадите – магданоз, целина, копър, джоджен, чубрица, девесил, мащерка, риган. За календарни или семейни празници се приготвя строго определен вид обредна храна. Чрез извършването на редица ритуали, обредни действия преди и по време на консумирането й, народът изразява своята надежда и пожелание за здраве и плодородие през годината. Специално място се отделя на обредните хлябове. Строго се спазват постните дни в седмицата – сряда и петък, както и всички определени в църковния календар пости – Коледни, Великденски, Петрови, Богородични.

 И в радост, и в мъка, и в делник, и в празник, многобройната някога челяд се сбирала край софрата. Трапезата е мястото, където най-ярко се изразява установеният от векове ред. Защото храната е не само задоволяване на жизнена потребност, но и необходимостта от тайнство и ритуали, израз на обич, сговор и гостоприемство. Тя е еманация за връзката на добруджанеца със земята, която го дарява със своята щедрост. И пак край трапезата се сбират всички на общоселските празници, и пак там, както пише познавачът на българската народопсихология Иван Хаджийски, „всички спорове трябва да се изгладят, всички скарани трябва да се помирят, а душите на всички селяни се сливат в една душа”... И всеки гост е добре дошъл – и в имане, и в нямане. А на трапезата добруджанецът винаги ще издигне високо хляба, ще го целуне благоговейно, ще благослови труда и земята и ще покани и Бог, и светците. И не е ли това най-големият поклон пред този божествен дар – Хлябът...

Източник: www.ebridge.info

Оценка 4.89 от 27 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Литература за 7 клас
Бокс тренировки видео
Курс по Фотография София
Народни танци в Пловдив Кючук Париж
Транскрипции в Английския език
Компютърни курсове Бургас
Частни уроци предлага частни уроци по Испански
Да учим Английски
Частна детска градина София Редута
Езикови школи Пловдив
Упражнения Йога за начинаещи
Индивидуални уроци по Френски език
Йога студио София
Курсове по Фризьорство
Уроци по Математика за студенти Варна
Спортни танци София
Тестове по Математика 7 клас
Курсове по Козметика
Източни танци
Плуване техника
Ускорен курс по Английски
Руски език за начинаещи София
Курсове по Английски в Англия
Упражнения Йога за начинаещи
Частна детска градина София Павлово
Курсове по Английски език Стара Загора
Уроци Китара София
Частни уроци по Английски Младост
Атлас по География
Частни уроци по Биология в Пловдив
Народни танци София кв Гоце Делчев
История на българската държава и право
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ