+ Предложи публикация
02.08.2017

Летни чиновнически размисли край климатика

  Стара традиция е всички нововъведения в образованието да се случват изненадващо и в разгара на лятото. Нещо като тиха революция докато учители, ученици и техните родители почиват и най-малко мислят за училище. Събират се няколко чиновника край комфорта на климатика драсват няколко реда, министърът ги подписва и се представя на съвкупното учителство за сведение и изпълнение. Който иска да се драка, да протестира, да гласи протестни подписки и пръска с гневни слюнки екраните на компютрите, таблетите и телефоните, приели лошата участ да съобщят дразнещата новина.

 Що така бе, господа чиновници? Що не се смирите малко в грешното си усещане, че сте придобили образованието в собственост? Докога ще живеете с убедеността, че всичко що родят главите ви е по дефиниция организационен шедьовър? Толкова ли е трудно да се анонсират предложения, да се проведе дискусия, да се изслушат всички страни да се приеме мъдро и работещо решение? Преди година налюпихте куп наредби, които срещнаха изобилие от критики от работещото учителство. Високомерно ги пренебрегнахте, сега ги променяте и очевадно признавате правотата на учителите. Ама глава все боли когато ум се не сеща. Хеле кога главата е дебела и трудно увира… Образованието не се крепи на началниците и се осмисля от учителите и децата. И когато един началник реши да се упражнява в реформа трябва да се допита и вслуша в гласа на учителите, големите ученици и родителите на по-малките.  Защото точно те, преподавателите и децата в класните стаи понасят последствията.

 И така в разгара на горещниците министерството подгря мрежата с горещата новина – идеята краят на учебната година, известен от десетилетие, да се промени. Изведнъж, без предупреждение и предварителен сондаж мнението на учители, ученици и родители. Недомисленото чиновническо поведение обикновено среща пренавити реакции. И ако мрежата и форумите преливат от протестни думи, то е не толкова заради съдържанието на новината, колкото заради надменния начин, по който си представят, че ще я наложат в образованието. За сведение и изпълнение. Щото от опит знаем, че тъй нареченото обсъждане на документи е проформа и не променя мнението на авторите.

 Съмнявам се, че по-голямата част от учителите ще апострофират идеята за повече ваканции и малка промяна в дължината на учебната година. Въпросът е как това да се случи организационно за да няма накърнени интереси, най-вече на децата и техните семейства. Ето това трябваше да се случи преди една кабинетна администрация да подготви текст и едва ли не да го прати за сведение и изпълнение. Тъкмо това изпълнение бих искал да поразчовъркаме. Според чиновническата идея най-късно трябва да завършат учениците от гимназиален етап – на 6.07.2018 година.

 През последните години още от средата на юни голяма част от единадесетокласниците и все повече десетокласници зарязват училището и заминават да работят по морето. Трудно могат да бъдат спрени. Законодателят в нормативните документи е предвидил възможност учениците да бъдат освобождаване до три дни със заявление до директора и още 7 с разрешение на педагогическия съвет. Тази година в средата на юни петнадесет минути от заседанието на педагогически съвет слушахме молби на родители, които апелират за освобождаване поради семейни причини. Мнозинството точно заради трудов ангажимент. Да обяснявам ли, че въпреки опитите да затегнем правилата медицински документ за освобождаване от училище се взема все тъй-лесно. Хайде да не се лъжем новодобавената юлска седмица ще задържи в училище конфузно малък процент от учениците.

 Работя в едно от многобройните училища с южно изложение на класните стаи. Голяма част от месец юни температурата в стаите е нетърпима, въпреки разтворените врати и прозорци. Плувнали в пот децата работят с чувствително намален капацитет. Какво налага да добавим още една седмица изтезание към учебното им ежедневие? Спомням си, че преди години не можехме да осигурим достатъчно топлина през зимата и родители редовно викаха РЗИ за да измери температурите. Налагането на лансираната промяна може да доведе до същите последствия, но този път училищата да бъдат принудени да редуцират занятия заради горещини.

 Хайде да погледнем и лустросаната измама за по-дългите ваканции. Есенната е дълга с един ден повече (3 за предстоящата година срещу 2 за отминалата), коледната с един учебен ден повече (9 срещу 8), междусрочната с един учебен ден по-малко (2 срещу 3), пролетната отново включва 5 учебни дни. Излиза, че по-дългите ваканции добавят само 2 допълнителни учебни дни… Тогава защо се налага удължаване на годината с цяла учебна седмица? Ами защото още два учебни дни ще бъдат загубени поради разделянето на зрелостните изпити (21, 23 май) от националното външно оценяване след 7 клас (6, 8 юни). Не оспорвам аргументите за разделяне датите на двата вида изпита, но трябва да е ясно, че по този начин заради 12-ти и 7-ми клас  затваряме училищата за четири дни. Просто на тези дати учителите стават квестори. Неясни са мотивите и за разделянето на междусрочната ваканция на две фазаи– първа за 12 клас (3-7.02) и втора за 1-11 клас (8-11.02). Първото, за което се сещам е, че така всички учебни дни се оказват работни за част от преподавателите, с добавката на по-дългата учебна година дните за отпуска реално намаляват. Все си мисля, че това е новина, която никак няма да се хареса на работодателите.

 Убеден съм, че нито децата, нито родителите или учителите ще имат нещо против по-големите ваканции. Ама действително по-дългите, а не козметично преправените. Сигурен съм, че повечето от заинтересованите страни в образователния процес ще приемат удължаване на учебната години, но по-скоро през септември вместо през юли. И понеже такава идея прочетох, лансирана от някои работодатели, ще отбележа, че за тази година вече е твърде късно. Просто много семейства са си планирали ваканционни ангажименти и за септември. По-ранен септемврийски старт е възможен за учебната 2018-2019 година. Най-добре е предстоящата да си остане по старому, а промените да се случат през следващата. Но познавайки упоритостта и високата самооценка на чиновниците от образователното министерство най-вероятно ще лансират наскоро измътената промяна още през идната учебна година. А следващото лято ще признаят, че експериментът е неуспешен.

Автор: Иво Райнов, учител 

Профилирана езикова гимназия "Екзарх Йосиф I" - гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.89 от 27 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Аржентинско Танго dance
Езиков център София адрес
Салса училище София
Школа за Модерни танци Бургас
Частни уроци по Арабски език София
Частна детска градина София Бъкстон
Кик Бокс София Студентски град
Уроци по Китара за начинаещи онлайн
Курсове по Информатика
Тренирай с настроение Зумба
Курс по Руски език Варна
Йога Бургас
Рисуване уроци
Курсове по Английски в София
Уроци по Немски език online
Арабски език за начинаещи
Курсове Английски език Пазарджик
Частни уроци по Математика София Младост
Тренировки по Футбол за момичета
Уроци по Руски език
Курс по Английски Online
Школа по Гръцки език
Курсови работи Информатика
Уроци по Физика за 8 клас
Курсове по Арабски
Матура по Български
Индивидуални уроци по Италиански
Уроци по Български Пловдив
Курсове за Компютърна грамотност
Уроци по Гръцки език София
Уроци по Информатика за начинаещи
Курсове по Маркетинг
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ