+ Предложи публикация
05.04.2017

Къде сбъркахме?

  Наскоро бях помолен да не изпитвам в един клас. Отказах. Причини достатъчно. Часовете ми са преброени в този клас през настоящия срок. А и не толерирам извиненията след всяко контролно. Обясних, че един следобед време е достатъчно, за да се подготвиш по няколко предмета. Още повече, когато става дума за първите дни след уикенда. Ама контролното било по много труден предмет, а вчера имало друго сериозно изпитване и домашни… Съвсем прозира нагласата да се учи по един – два предмета дневно, а другите да бъдат спестявани. Учи се там, където е страшно и се пропуска при учители, от които се очаква разбиращо снизхождение поради различни обстоятелства.

 Работя в езиково училище, но ако си мислите, че най-много се учи по езици грешите. Най-страшни са предметите, които са най-отдалечени от езика и хуманитарното мислене. Момиче ми обяснява, че е учила за контролното по страшния предмет от 15 часа на единия ден до 2 часа през нощта. Допълва, че не разбира материята и просто трябва да назубри съдържанието. Питам защо е нужно човек да похарчи десет часа с изтормозваща битка с отблъскващо съдържание само за да постигне максимална оценка по предмет, който въобще не влиза в бъдещите планове? Представям си как тези деца учат по същия начин по куп други предмети, без да разбират, като наизустяват. Пак в непосилно препускане за високо оценяване. За какво са тези оценки, за какво е тази мания за бележки? Стипендии? Вярно е, че между парите за отличник и пълен отличник има двадесетина лева разлика. Това ли е цената на тези неистови усилия и психическо изтезание?

 Има амбициозни деца, има и такива, чийто галоп към високи оценки е поощряван вкъщи.  Не разбирам смисъла, когато успехът от дипломата от много време не е ключ към по-нататъшна реализация.

 Едва ли някой ще ми повярва, ако тръгна да обяснявам, че когато дойдох в тази гимназия преди две десетилетия учениците учеха много повече. При далеч по-високи изисквания и бяха масово отличници. Тогава дипломата имаше колосално значение, но мнозинство не учеха непременно за нея. Всеки от тях бе постъпил в училището след тежки състезателни изпити със силна конкуренция. Избираха училището заради престижа и доброто образование и с ясното съзнание, че тук се учи много и се завършва трудно. Не хленчеха, не бягаха, извиняваха се рядко и винаги знаеха. Въпреки усилния труд намираха време да градят общности и училищен дух. И така се научаваха да обичат своето училище, толкова силно и трайно, че тази любов ги връща с умиление и след десетилетия. Бяха хора, способни да вземат много, но и да оставят достатъчно.

 Как да разкажа това на деца, при които едно контролно изсмуква всичките силички. В душите остава гадното усещане за много труд, който често завършва с незадоволителен резултат. За които да се подготвиш по всичко е толкова непосилно, че трупа отвращение. Заветната цел е контролното, оценката. Време за общност и душа за любов почти не остава. Затова все по-трудно обичат училището си и искат да се припознаят в неговите ритуали, традиции, символи , дух, празници. Деца, които искат да вземат колкото могат, но не намират смисъл и нужда да дават, да оставят, да вградят минутки от преживяното време в дебелата училищна история.

 Споменах за празник и трудното собствено припознаване в него. Празникът на гимназията е предстоящия петък. В края на часа в същия клас ме попитаха ще бъдат ли намалени часовете в четвъртък. Отговорих изненадан, че няма причина, нали на другия ден е училищния празник. А отсреща ми отговориха с убедеността, че това е първия ден на пролетната ваканция и сърдитото недоволство, че трябва да остават. Типично за хора, дошли с идеята единствено да вземат и неспособни да дават. Дори малко време и уважение, към институция, която всъщност ще им отвори врати, които другаде остават затворени. Както завършваше един рекламен спот не разбирам само къде сбъркахме…

Автор: Иво Райнов, учител 

Профилирана езикова гимназия "Екзарх Йосиф I" - гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.87 от 30 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Уроци по Бокс София
Онлайн уроци по Графичен Дизайн
Спортни танци видео
Обучение по Фризьорство
Висша Математика 1
Уроци по История за 6 клас
Уроци по Английски език online
Курс разговорен Английски
Частни уроци по Математика
Народни хора клубове
Матури по Английски
Частни уроци по История Варна
Латино танци Пловдив
Български китари
Подготовка за матура по Математика 7 клас
Подготовка за матура по Български език и Литература
Учител по Английски език
Учене на Английски Онлайн
Курсове по Английски език за възрастни
Народни танци за начинаещи Русе
Курсове разговорен Английски
Математика за 10 клас
Аз мога повече Английски език София
Матура по География
Индивидуални уроци по Математика
Италиански език
Суинг танци Варна
Уроци по Математика София Надежда
Учител по Химия София
Курсове Маникюр Стара Загора
Индивидуални уроци по Руски език София
Брейк танци за начинаещи
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ