+ Предложи публикация
15.06.2015

Какво представлява „Емоционалното лидерство”

  „В училище постоянно преписваше от мен, в университета му правех всички курсови работи, а сега съм редови служител в банката, която той ръководи. Как така?”. Наистина, защо животът е пълен с примери как отличниците в училище биват „задминавани” по-късно от хора, които са били смятани за проблемни, та дори и безнадеждни ученици? Психолозите дават обяснение: причината е в емоционалния интелект. Той е високоразвит при хората, които в живота стават успешни, независимо от училищния си бележник.

  Излиза, че EQ е по-важен, отколкото коефициента на интелигентност. Учени от Харвардския университет дори са убеoени, че значението на IQ за постигането на успех в живота е само 20%. И ако човек на ръководен пост притежава висок IQ, но емоционалният му интелект е минимален, едва ли ще успее да реализира потенциала си.

  Понятието „Емоционален интелект” е многопластово и сложно. То се формира от редица различни качества, които се проявяват във високо ниво на самооценка, в способността да слушаш и разбираш другите, да предвиждаш поведението им, да контролираш своите и чуждите емиции, в умението да се вземат правилни решения, в способността да влияеш, формираш и мотивираш екип от хора за постигане цели и т.н.

  Едно от важните умения на емоционалния интелект е умението адекватно да оценяваш собствените си възможности и ограничения, максимално ефективно да използваш силните си качества и да балансираш слабите си страни.

  За EQ масово се заговори след книгата на Даниел Голман „Емоционалното лидерство”. На базата на свое изследване в 200 големи глобални компании той установява, че традиционните до този момент качества, свързвани с лидерството (интелигентност, твърдост, решителност и визия) са недостатъчни за постигане на успех.

  Според теорията на Голман, освен с притежаването на тези характеристики, истинските успешни лидери се отличават и с висока степен на емоционална интелигентност, която включва четири основни качества: самоосъзнатост, самоконтрол, съпричастност (емпатия) и социални умения.   Високите резултати в тези катерогии гарантират на лидера постигането на максимално комфортни и хармонични отношения с околните, уважение и доверие от страна на служителите, а следователно – и траен, устойчив успех в управлението.

  Емоционалният интелект е мощно оръжие, а неговият арсенал са:

  • Самовъзприятие. Това е способността да се вслушваш във вътрешните си чувства, да осъзнаваш силните и слабите си страни, както и пределите на своите възможности. Хората с развито самосъзнание и самовъзприятие се отнасят към себе си с чувство за хумор, с готовност да овладяват нови умения. Те приветстват конструктивната критика и отзиви за своята работа. Точното познаване на собствените им способности им позволява пълноценно да ги използват, а всичко това им придава обективна увереност в себе си.
  • Самоуправление, самоконтрол. Обективната самооценка, способността да се вслушваш в емоциите си, води и до по-високи нива на самоконтрол. Хората, които притежават това умение, намират начини да контролират негативните си емоции, запазват спокойствие и разсъдливост дори във времена на кризи и силен стрес. Те гъвкаво се приспособяват към сложното, в трудните обстоятелства винаги виждат благоприятна възможност, а не опасност.
  • Социална възприемчивост. Вслушването в собствените емоции и контролът над тях помагат да се развива съчувствие и съпреживяване спряма околните. Социалната възприемчивост позволява да се усещат неизказаните чувства на другите. Това е емпатията и благодарение на нея, лесно се намира общ език с хора от най-различни социални слоеве и дори от различни култури.
  • Управление на отношенията. Това е умението да използваш способността си да възприемаш емоции (както собствените, така и чуждите), за да градиш ефективно отношения. Това е способността да оказваш влияние върху хората: от умението да избираш верния тон към конкретния човек в зависимост от ситуацията, до способността да привличаш на своя страна привърженици и да получаваш масова подкрепа за своя инициатива. Хората, притежаващи това умение, неизменна са обаятелни и убедителни. Към четирите основни стълба на емоционалната интелигентност по Голман, напоследък все повече изследователи добавят и пети елемент:
  • Умението да се вземат решения. Емоционалният интелект се проявява най-ярко в начина, по който хората вземат решения. Известният психолог Мелина Мелия откроява пет ключови думи, отличаващи хората, които притежават таланта да вземат правилни решетия. Думите са: осъзнаване, реалност, критерий, отговорност и безалтернативност. Ефективният човек е способен ясно да осъзнава, че се намира в ситуация на избор и ако е изправен пред проблем, то той трябва да бъде решен. Ефективният човек може максимално обективно да види реалнатаа картина, да „погледне истината в очите”. Ефективният човек винаги осъзнава въз основа на какво (на какви критерии) взема решение в конкретна ситуация. Ефективният човек никога не прехвърля отговорност на други. И накрая, ефективният човек никога не се връща по средата на пътя да търси други варианти. Веднъж взел решение, той твърдо действа в избраната посока.

 И още един важен момент. Ако IQ-то се понижава с възрастта, то емоционалният интелект не спира да се развива и усъвършенства през целия живот. А лидерът, който не спира да работи над емоционалния си интелект, постига все по-високи резултати.

Източник: www.manager.bg

Оценка 4.85 от 33 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ