Родителите често разказват какво не им харесва в съвременното училище. В крайна сметка успяхме да обобщим дванадесетте най-остри въпроса. Как мислите – какво вълнува най-силно родителите на днешните деца? Необходимостта да дават пари за спортна екипировка, обсъждането на домашната работа в общия чат или скуката на задължителните родителски събрания? Ако мислите, че това са главните въпроси, сте далеч от истината. Всъщност нещата са далеч по-сериозни.
От „Адме” са провели кратко проучване на диалозите на участниците в социални мрежи, а след това са съставили списък на най-големите претенции на родители към съвременната система на училищно образование. Вижте както се е получило.
1. Децата се затрудняват да работят с голям обем от информация.
Днешните ученици са буквално заливани от потоци информация. В такива условия малцина биха успели да отделят важното от второстепенното и истината от измислицата. Не би ли било правилно да се опитаме да научим децата да работят правилно с целия обем данни, които трябва да възприемат?
2. Твърде малко внимание се обръща на практическите навици.
Помните ли стария виц за ползата от висшата математика? За онзи човек, който си изтървал ключовете в тоалетната, но си направил кука във формата на интеграл и успял да ги извади. Смешно – не смешно, но родителите не биха имали нищо против, ако децата им учат в училище неща, които биха били полезни в живота.
3. Крайно време е да се спре със зубренето.
Много родители са убедени, че трябва да бъдат сменени методите на преподаване: да не се натоварват децата с излишна теория, а да се наблегне преди всичко на практиката. Например учителите по чужди езици биха могли да престанат да дават домашна работа от типа „назубри 30 думи”. Вероятно от свой собствен опит знаете, че веднага след поредното контролно всички тези думички бързо се забравят.
4. Децата на практика не познават съвременната култура.
Не може да не се съгласите, че образованият човек трябва да притежава развит художествен вкус и да бъде в течение на основите тенденции и явления в съвременната култура. Учениците са готови сами да обсъждат с педагозите новите тенденции във филмовата индустрия или острите публикации на блогърите, само че учителите нямат време за това.
5. Храната в училище не винаги е полезна.
На пръв поглед децата в училище биха могли да се нахранят добре. Предлагат им и първо, и второ, и компот или кифла. Въпреки това край учебните заведение има вендинг машини, от които лесно можеш да си купиш всякакви вредни вкусотии. И като резултат често се случва, че своите пет лева за обяд детето харчи за чипс или шоколад.
6. Отношението към учителите се променя към по-лошо.
За съжаление през последните години училищата все по-често се приемат като заведения, които просто оказват образователни услуги. И в резултат на това педагозите започват да играят ролята не на мъдри наставници, а по-скоро обслужващ персонал.
7. Професионалното направление в обучението не трябва да се минава формално.
Често под професионално направление на децата се разбира разделянето им в горните класове на „математици” и „хуманитаристи”. Но родителите биха се чувствали далеч по-спокойни да знаят, че в училище децата им биха могли да получат сведения за професии, които се търсят от работодателите, и дори да отидат на екскурзия в съответните компании, фирми и лаборатории.
8. Трябва да се спре с деленето на предметите на главни и второстепенни.
Помните ли как се вълнувахме за оценките си по математика или по български език? А имаше и предмети, по които ни пишеха високи оценки само защото сме влезли в час, или заради добро поведение. И в резултат на това ние свикнахме да приемаме музиката, рисуването или физкултурата едва ли не като второстепенни предмети. Но всъщност при правилен подход и обучение тези знания биха могли да ни донесат немалко ползи.
9. Тестът не е единственият начин за оценяване на успеваемостта.
Едва ли не от първи клас започва подготовката за решаването на тестове, а матурите се превърнаха в най-голямото плашило за много ученици и техните учители.
10. Време е да се върнем към единни програми и учебници.
По-рано спокойно можехме да предадем буквара и другите учебни материали на по-малките ученици. Сега този номер няма как да мине. В началото училище, дори и при еднакви профили на паралелките, могат да се реализират програми, които дори принципно се различават една от друга. Има и още един проблем: в днешните учебници можеш да срещнеш откровени глупости, от които косите да ти настръхнат.
11. Спортистите и талантливите деца задължително трябва да получават своите оценки автоматично.
Всяко учебно заведение е заинтересовано да има колкото се може повече талантливи възпитаници. Сред тях могат да бъдат не само участници в ученическите олимпиади, но и участници във всевъзможни конкурси и програми, доброволчески организации и спортни надпревари. Понякога се стига дотам, че педагозите, радвайки се на успехите на своите възпитаници, не обръщат внимание на това, че заради постоянното отсъствие от учебните занятия, учението на децата сериозно куца.
12. Учителите не обръщат внимание на напрегнатите отношения в класа.
Напоследък в интернет публично достояние все по-често стават истории за деца, станали жертва на тормоз от други ученици. Педагозите не винаги са готови да се намесят в такива конфликти, разчитайки, че нещата рано и ли късно ще „се успокоят от само себе си”. В най-добрия случай могат да посъветват детето просто да не обръща внимание на обидите.
А на нас би ни било интересно да разберем, какво бихте променили вие в съвременното училище? Споделете вашето мнение в коментар към статията.
Превод от руски език за УЧИТЕЛИ БГ: Александър Василев
Източник: www.adme.ru