Образователните системи по света са добре изпипани и рафинирани, за да произвеждат високи академични резултати и да култивират личностния растеж на децата. Където и да ходите на училище, вашата образователна система е повлияна предимно от културата и начинът на мислене на хората в конкретната държава. Да, никоя система не е перфектна. Някои обаче успяват да изпъкнат над останалите.
![]() |
Всички знаем, че японците са с безупречни маниери. Местната култура акцентира върху развиването на характера на детето, преди то да навлезе в образователната система. През първите години в училището, детето развива умения като уважение, състрадание и щедрост. Научава каква е разликата между правилно и погрешно, какво е справедливост, самоконтрол и решителност. Така то успява да усвои чувство за баланс, което ще му помогне да успее занапред – както в училище, така и в живота. |
![]() |
Японските ученици сами чистят училището си Доста училища наемат чистачи, които да вършат тази работа. В Япония обаче класните стаи, коридорите, лафките и дори тоалетните се чистят от самите ученици. Те се разделят на групи и се занимават с това ежедневно. По този начин детето хем се научава как да чисти и колко важна е тази рутина, хем свиква с екипната работа и знае, че трябва да уважава труда на другите. |
![]() |
Финландия Образователната система на Финландия също е доста успешна. Отчасти това се дължи на идеята, че „по-малко е повече“. Учителите в страната прекарват около 600 часа на година в преподаване (т.е. около два пъти по-малко, отколкото тези в САЩ например). Предимството на това е очевидна – учителите имат възможност да инвестират останалото си време в професионалното си развитие. А това от своя страна довежда до по-качествени уроци. |
![]() |
Децата прекарват повече време навън Финландия и другите скандинавски страни стимулират излизането сред природата. Вследствие на това местните деца прекарват много време навън в игра. Това се разглежда като важен компонент от образователната система. Дори и в най-мразовитите зими училищата организират образователни пътешествия в горите или планините. Освен че окуражава подрастващите да са активни, времето, прекарано сред природата прави хората по-щастливи. |
![]() |
Сингапур Сингапур е една от най-успешните образователни системи в целия свят. Местните власти инвестират огромни суми в технологичната поддръжка в рамките на класните стаи – както за благото на децата, така и за учителите. В Сингапур откриваме дигитални учебници, високоскоростен интернет, по-достъпни образователни материали (особено за студенти със семейства с по-ниски доходи) и какво ли още не. |
![]() |
Колко важна е позитивната психология През последните години в Сингапур са проведени множество реформи в образователната система. Те включват добавянето на уроци по социални и емоционални умения. Фокусират се върху скорошните открития, свързани с позитивната психология. Позитивното образование се разглежда като фундаментална част от класната стая. То култивира и оформя начините, по които предметите се преподават, и стимулира положителното мислене у децата. |
![]() |
Германия Когато се провеждат олимпиади или матури, често имаме навика да сравняваме постиженията си. Това оказва психически натиск върху децата и учителите. В Германия подобни неща не се публикуват. Училищата не се тревожат за своята репутация. Там учениците и учителите не се следят толкова стриктно, което пък от своя страна не вреди на креативността на преподавателя. Така фокусът пада върху самия образователен процес, а не върху резултатите. |
![]() |
По-малко сегрегация между децата в различните нива на обучение Отделянето на деца в различни нива на обучение (в зависимост от техните нужди) е стандартна практика в много училища по света. В Германия училищата са уредени така, че да могат да култивират и обслужват нуждите на подрастващи от най-различни нива в рамките на една и съща среда. Това от своя страна елиминира стигмата, която върви ръка за ръка със сегрегацията и прави образователния процес по-гъвкав. |
Източник: www.obekti.bg