+ Предложи публикация
18.12.2017

Какво е да си ром учител в България?

 Децата не са страшни, само чакат да повярваш в тях. Прозрението е на младият учител Росен Богомилов, за който разказва в една от своите истории Миролюба Бенатова. Учител от ромски произход, голяма рядкост за професията. Преподава история в 106-то училище в София. В училището учат деца от същото малцинство. Училището не е първият избор на Росен. Кандидатства на близо 20 места. Не го приемат с един и същи мотив – етническият произход. В 106-то му дават шанс. Веднага се влюбва в децата и емоцията не го напуска и до днес. Казва, че днес, четири години по-късно, му предлагат работа на по-добри места, даже в считани за елитни училища. Любовта към тези деца го задържа. Росен обучава роми или цигани. Децата са сравнително далеч от представата за цигани. Добре облечени и говорят български без често осмивания цигански акцент. Мнозинството са грамотни. Четат и пишат. Е, успехът като цяло не е блестящ, но тези деца продължават да учат и да си проправят път за едно по-сносно бъдеще. Това иска и Росен Богомилов. Да повярват, че могат да бъдат равни и да се опитат наистина да се конкурират.

 В часовете по история Росен им говори за свобода, но и за правила. Води ги на часове извън училище, посещават музеи. Казва, че може да организира транспортирането им отделно, но умишлено ги води с обществения транспорт, с трамвай. Иска да не се чувстват различни, да повярват, че са като другите. Бори се със страховете на родителите, които затварят децата си в своята общност. Това простичко се нарича интеграция. Нещо, което е непосилно за държавата вече три десетилетия. На Росен Богомилов му се получава. Той ограмотява и интегрира. Някой ще каже защото е ром. Сигурно е предимство, но важно е желанието.

 Този млад учител, едва започнал кариерата си вече има кауза. За разлика от твърде много други. Работи тихо, с постоянство и любов за успеха на тази кауза. Не налага кресливо позициите си, не храни его, не се оправдава. Просто работи и резултатът се вижда. Често разказвам на моите ученици, че единствения шанс за разрешаване на етническия проблем е образователната интеграция. Ето го примерът. Росен Богомилов в 106-то училище. Като си помисля колко програми изписахме за интеграция. А тя не са прави с програми, а от хора. Като ромът от Койнаре, извървял пътя до университета за да може да образова и възпитава. И да дава шанса и самочувствието, че всички са равни.

Автор: Иво Райнов, учител 

Профилирана езикова гимназия "Екзарх Йосиф I" - гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Маникюр курсове Фризьорство
Уроци по Математика Младост
Латино танци София
Уроци по Английски София цени
Как да научим Английски бързо
Йога дишане
Упражнения по Английски език за начинаещи
Школа по Математика Варна мг
Езикови курсове в Пловдив
Матура за 7 клас по Математика 2014
Немски уроци
Испански танци
Индивидуално обучение по Български език
Народни танци за начинаещи
Държавен зрелостен изпит по География
Индивидуално обучение по Руски език
Уроци по Плуване за деца в София
Курсове по Испански език Пловдив
Предлагам уроци по Биология
София по Английски
Да учим Немски онлайн
Онлайн тестове по Английски език
Немски център Варна
Народни танци деца
Джаз и Модерен Балет
Курс по Английски Русе
Частни уроци по Английски език Варна
Уроци по Салса за начинаещи
Уроци по Английски Дианабад
Онлайн Английски за начинаещи
Български за чужденци
Уроци по Китара за начинаещи и напреднали
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ