+ Предложи публикация
11.07.2020

Как­во се случ­ва в бъл­гар­ско­то учи­ли­ще?

- Абе, ти пом­ниш ли то­ва мом­че Ко­сьо ли бе­ше, или До­сьо?
- Ми ня­ма зна­че­ние, на­ли ни се мах­на от гла­ви­те?

 То­ва бе до­чут от мен раз­го­вор меж­ду сед­мок­лас­нич­ки, ко­и­то не си го­во­ре­ха за гадже­та. Ста­ва­ше ду­ма за пре­раз­ка­за на "За­да­ча с мно­го не­из­вес­тни" от Бра­тя Мор­ма­ре­ви след из­пи­та за гим­на­зии, и ди­а­ло­гът се во­де­ше бук­вал­но час след не­го. Съ­що­то ми се е случ­ва­ло и в пре­диш­ни го­ди­ни, ко­га­то съм се за­ни­ма­ва­ла с те­ма­та за об­ра­зо­ва­ни­е­то - и сед­мок­лас­ни­ци­те, и аби­ту­ри­ен­ти­те заб­ра­вят заг­ла­ви­е­то и до­ри те­ма­та на тек­ста, вър­ху кой­то са пи­са­ли, мал­ко след ка­то пре­да­дат из­пит­ни­те си лис­то­ве. Ес­тес­тве­но, не всич­ки.

 Но все пак, до­ка­то МОН го­во­ри за ус­во­я­ва­не на "ком­пе­тен­тнос­ти", вмес­то за за­зуб­ря­не на зна­ния, мно­го от уче­ни­ци­те ус­пя­ват да из­три­ят от ума си поч­ти всич­ко, вър­ху ко­е­то са дър­жа­ли из­пит, още пре­ди да из­ля­зат ре­зул­та­ти­те им от не­го. Учи­те­ли са ми раз­каз­ва­ли, че уче­ни­ци, ко­и­то в сед­ми клас са се пред­ста­ви­ли блес­тя­що, за да вля­зат в мно­го доб­ро учи­ли­ще, в 12-и клас от­но­во се нуж­да­ят от обу­че­ние къ­де точ­но да пос­та­вят за­пе­та­и­те и къ­де се пи­ше двой­но н.

 За­що? Как­во се случ­ва в бъл­гар­ско­то учи­ли­ще, в ко­е­то чет­вър­ток­лас­ни­ци­те ре­ша­ват бри­лян­тно тес­то­ве, а на 15 го­ди­ни се пред­ста­вят зле в меж­ду­на­род­но­то из­след­ва­не PISA?

 От го­ди­ни слу­ша­ме за то­ва, че учи­ли­ще­то тряб­ва да пре­по­да­ва "ком­пе­тен­тнос­ти", а не за­зуб­ря­не на зна­ния, и да ме­ри на фи­на­ла са­мо тях. Но са­ми­те ком­пе­тен­тнос­ти са не­що поч­ти тол­ко­ва ми­тич­но, кол­ко­то и ко­ро­на­ви­ру­сът.

 Ком­пе­тен­тност без зна­ния ня­ма, за­що­то ко­га­то ти се на­ло­жи да при­до­би­еш до­пъл­ни­тел­на ком­пе­тен­тност, ще са ти нуж­ни поз­на­ния за то­ва. Са­мо че ман­тра­та на ЕС за ком­пе­тен­тнос­ти­те е из­три­ла от гла­ви­те на об­ра­зо­ва­тел­ни­те ни чи­нов­ни­ци вся­ка дру­га ми­съл. Пре­ди вре­ме в со­ци­ал­ни­те мре­жи се раз­прос­тра­ня­ва­ше на ше­га ед­на ска­ни­ра­на "Ав­то­ге­ог­ра­фия" на де­вой­ка, ко­я­то пи­ше­ше в то­ва та­ка на­ре­че­но CV, че е за­вър­ши­ла "Шеф и крой­ка". Има ли ези­ко­ва ком­пе­тен­тност? Ня­ма. Шие ли? Шие.

 Про­мя­на­та на из­пи­ти­те и след чет­вър­ти, и след сед­ми клас в нас­то­я­щия мо­мент са доб­ра идея, за­що­то бе край­но не­ло­гич­но при­е­мът на един уче­ник в по-доб­ра гим­на­зия да за­ви­си един­стве­но от поз­на­ни­я­та му по бъл­гар­ски език и ма­те­ма­ти­ка. Тряб­ва да при­със­тват чуж­ди­ят език, тряб­ва да при­със­тват ис­то­ри­я­та, хи­ми­я­та, би­о­ло­ги­я­та, за­що­то имен­но ре­зул­та­ти­те от тях мо­гат да да­дат по-пъл­на пред­ста­ва за ця­лос­тна­та под­го­тов­ка на де­те­то и ин­те­ре­си­те му. В то­зи сми­съл по­со­ка­та, ко­я­то по­е­ма МОН, е по­ве­че от доб­ра, та­ка се пра­ви в по-го­ля­ма­та част от све­та. Це­ли­ят въп­рос е да­ли ек­спер­ти­те, ко­и­то в про­дъл­же­ние на го­ди­ни са все ед­ни и съ­щи, са спо­соб­ни да нап­ра­вят по­доб­на ре­фор­ма. Чии ло­би­та ще над­де­ле­ят?

 Ра­бот­ни­те гру­пи се пра­вят съ­що от поч­ти ед­ни и съ­щи уни­вер­си­тет­ски пре­по­да­ва­те­ли и учи­те­ли. А и са­ми­те учи­лищ­ни пре­по­да­ва­те­ли са твър­де об­хва­на­ти в ед­на и съ­ща рам­ка - да на­у­чат уче­ни­ка нап­ри­мер да пре­раз­каз­ва за Ко­сьо или До­сьо. Впро­чем, виж­дам, че и тес­то­ве­те за де­се­ти клас, ко­и­то та­ка и не се про­ве­до­ха по­ра­ди пан­де­ми­я­та, стра­да­ха от съ­ща­та схе­ма­тич­ност. Про­чи­та­не на отег­чи­те­лен тек­ст, осо­бе­но за аби­ту­ри­ен­та, пи­са­не на ре­зю­ме, ни­то ед­на въз­мож­ност за из­каз­ва­не на све­жа ми­съл. В сед­ми клас - пре­раз­каз, при по­ло­же­ние че той се изу­ча­ва в по-ран­ни го­ди­ни и не да­ва въз­мож­ност на уче­ни­ка да по­ка­же мис­ле­не. Ако го по­ка­же, то обик­но­ве­но на­ма­ля­ва точ­ки­те му, за­що­то се от­кло­ня­ва от шаб­ло­на.

 В мо­мен­та об­ра­зо­ва­тел­на­та ни сис­те­ма про­из­веж­да олов­ни вой­ни­ци, ко­и­то оти­ват под строй да за­е­мат ед­ни ра­бот­ни мес­та, и на­ри­ча то­ва "ус­во­я­ва­не на ком­пе­тен­тнос­ти". Как да ус­во­иш ком­пе­тен­тност от учи­тел, кой­то мо­же би ня­ма та­ка­ва? Или пък ис­ка да те на­у­чи на не­що по­ве­че от еле­мен­тар­но праг­ма­тич­но при­ла­га­не на ве­че поз­на­то­то? На не­що, ко­е­то би ти по­мог­на­ло да се раз­ви­еш ка­то лич­ност? За­що ху­ма­ни­тар­но­то поз­на­ние ве­че е не­що ка­то "пер­со­на нон гра­та" за смет­ка на ИТ поз­на­ни­я­та, след ка­то е въз­мож­но имен­но, как­то каз­ва Че­хов, кра­со­та­та да спа­си све­та.

 Дър­жа­ва­та, как­то и це­ли­ят свят,  се лаш­кат в про­ме­ня­щи се об­ра­зо­ва­тел­ни по­ли­ти­ки, за­що­то дис­тан­ци­я­та меж­ду мла­ди­те хо­ра /осо­бе­но в на­чал­но­то учи­ли­ще/ и тех­ни­те пре­по­да­ва­те­ли, ста­ва все по-го­ля­ма. Ус­пе­хът на елек­трон­но­то обу­че­ние бе ед­на ил­ю­зия - ос­вен че уче­ни­ци­те ви­дя­ха как учи­тел­ка­та им пре­по­да­ва от хо­ла, а тя уз­на цве­та на та­пе­ти­те в до­мо­ве­те им, то­ва не до­ве­де до ня­как­ви съ­щес­тве­но но­ви елек­трон­ни ре­сур­си, ко­и­то да про­ме­нят ка­чес­тво­то. Ви­на­та за то­ва не е ни­то на учи­те­ли­те, ни­то на МОН - про­пас­тта меж­ду по­ко­ле­ни­я­та се уве­ли­ча­ва и по­ра­ди то­ва ре­фор­ми­те тряб­ва да бъ­дат по-се­ри­оз­ни и по-об­мис­ле­ни. Но ре­фор­ми без кад­ри не мо­гат да се нап­ра­вят - не ис­кам да при­пом­ням из­ра­за за но­вия бар­дак и..., за­що­то учи­те­ли­те не зас­лу­жа­ват да бъ­дат обиж­да­ни. Про­мя­на­та на мо­де­ла са­ма по се­бе си е не­що ху­ба­во. Но из­пит­ни­ят мо­дел е ни­що, до­ка­то не се про­ме­ни на­чи­нът, по кой­то де­ца­та учат. И на­ша­та пред­ста­ва за све­та.

Ина­че ще се сблъс­ква­ме с все по­ве­че хо­ра, ко­и­то бу­тат па­мет­ни­ци, с все по­ве­че та­ки­ва, ко­и­то ча­кат на оси­гу­ри­тел­ни­те сис­те­ми. И с ед­на мал­ка част, ко­и­то мо­гат да над­ско­чат шаб­ло­на, за да нап­ра­вят про­мя­на­та.

Източник: www.standartnews.com

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Гръцки език
Латино танци в София
Уроци по Руски език София Младост
Курс по Гръцки Варна
Народни танци в Младост 3
Курсове по Рисуване
Интерактивно обучение по Английски език
Курсове по Немски език за възрастни
Курс Бизнес Руски
Уроци по Биология за София
Уроци по Френски език Варна
Йога курсове Бургас
Латино танци за деца в Пловдив
Курс Оперативно Счетоводство
Уроци по Арабски език София
Уроци за матура по География
Език и Литература
Салса клуб София
Примерни тестове по География
Индивидуално обучение по Английски език
Частни уроци по Френски Русе
Курс Счетоводство Бургас
Частни уроци по Литература Пловдив
Частни уроци по Немски език Плевен
Италиански език за начинаещи
Латино танци Пловдив
Уча Английски език
Немски език за начинаещи онлайн
Волейбол деца Плевен
Салса танци
Курс по Италиански София
Нива на Английски език
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ