Казват, че за всяко нещо си има причина. Е, ние бихме добавили и "всяко нещо си има история. Така е и с бебешката количка. Конкретна причина предизвиква нейната поява и дълга история стои зад днешния ѝ вид. Първо, причината: появява се през 1733 г., когато английският архитект Уилям Кент създава детска количка, предизвикан от поръчката на херцога на Девъншиър.
Да, желанието на английския херцог е причината, а след изпълнението започва и началото на дългогодишната история на бебешката количка. Първият модел, който Кент създава обаче е далеч, далеч по-различен от познатите за нас. Основната разлика се състои в това, че количката е изключително тежка (изработена от дърво, тръстика и месинг) и наподобява каретите за възрастни, но в умален вид - с един основен кош за детето и система за впряг, като предимно били използвани понита, кучета и кози. И въпреки че появилите се модели бебешки колички били тежки, високи и относително опасни, скоро след появата си станали модерни сред висшето общество в Англия. Няколко години по-късно нещата се променят - американецът Чарлз Бъртън представя новаторска идея, като слага дръжка на бебешката количка, така че да бъде по-безопасна и самите родители да могат да придвижват децата си.
Е, с течение на годините видът на бебешките колички не спира да се променя. Затова се появят и все по-подобрени версии - такива с различни дизайни на кошчетата, с въртящи се поотделно колела, които увеличават в пъти маневреността, с нови функции, като спирачки, с по-здрави рамки, но и едновременно с това доста по-леки. Не на последно място една от впечатляващите иновации, която остава в историята на количките за бебета е и функцията да са сгъваеми, така че да бъдат напълно компактни и удобни за пренасяне по време на семейните пътувания. И така до днес - времето, в което има истинско разнообразие от бебешки колички с различни дизайни и функции.
Бебешката количка, каквато я познаваме днес, е усъвършенствана в продължение на около 300 г. Първата количка е създадена през 1733 г., а родината й е Обединеното кралство. При създаването й тя е доста по-голяма и тежка, а возенето в нея и бутането й - далеч не толкова гладко.
Ранната количка е разработена от Уилям Кент през 1733 г. Херцогът на Девъншир, Англия, моли мебелния дизайнер да построи средство, с което лесно да придвижва децата си. Така първата количка е с черупкообразна дървена кошница с подплата овтътре, с две оси и четири големи колела, предназначена да бъде теглена от пони или коза. Материалите й - дърво и месинг, я правят изключително тежка. "Първите детски колички, произведени в САЩ" пък са продавани през 1830 г. от Бенджамин Потър Крандъл. Неговият син Джес Армър Крандал издава патенти за подобрения и допълнения към стандартните модели, сред които добавяне на спирачка, модел, който се сгъва, дизайн за чадъри и поставка за чадър. |
|
До 1840 г. бебешката количка става изключително популярна. Самата британска Кралица Виктория купува три колички от бебешки магазин "Hitchings". В онези дни количките са изработвани от дърво или ракита (вид храстовидна върба) и скъпи месингови части. Те са много високи и относително опасни, но украсата им се превръща в истинско произведение на изкуството. Моделите се кръщават на кралски особи като Балморал и Уиндзор. А притежаването на бебешка количка доближава до висшето общество. |
|
Дръжката на бебешката количка дължим на американеца Чарлз Бъртън, който я поставя на гърба й. Новаторската му идея обаче не е възприета тогава в Америка, защото все още количката е неудобна за бутане. Той доразвива идеята си в Англия. Кралица Виктория, испанската кралица Елизабет и пашата на Египет прегръщат идеята му и тя се популяризира. | |
През 1877 г. изобретателят и инженер Уилям Уилсън с помоща на съпругата си започва собствен бизнес на улица Silver Cross в английския град Лийдс. Там се ражда най-луксозната и досега бебешка количка на марката "Silver Cross". ("Silver Cross" се произвеждат и по-късно в английския град Гайзли – от 1936 до 2002 г., когато фабриката е затворена. След това са купени от фирмата за играчки "Дейвид Халсъл и Синове", които преместват централата в Скиптън и разширяват гамата с нови, модерни бебешки продукти. Те продължават да продават традиционните колички "Silver Cross", които се произвеждат в завод в Бингли в Йоркшир). | |
През 1889 г. Уилям Х. Ричардсън патентова идеята си за първата "обърната" количка, тоест бебето да е с лице към родителя. Той прави и други структурни промени. Ако дотогава оста не позволява на всяко колело да се движи отделно, то конструкцията на Ричардсън променя това, с което се повишава и маневреността. В началото на 20-те години на 20 век детските колички вече са достъпни за всички семейства и стават все по-безопасни, с по-големи колела, спирачки, по-дълбоки кошове и по-ниски и здрави рамки |
|
През 30-те години количките изглеждат като мини автомобил – съвсем ниски и близо до земята. 50-те години на миналия век пък раждат бебешката количка тип „градско бъги”. |
|
През 1965 г. Оуен Макларън, авиационен инженер, работи по това количките да станат по-леки. Вдъхновен е от дъщеря си, която се оплаква от трудното си пътуване от Англия до Америка с тежката бебешка количка. Използвайки знанията си от самолетостроенето, Макларън проектира количка с алуминиева рамка, сгъваема и лека - прародителят на т. нар. тип "чадър". Количките Maclaren се продават и до днес. | |
През 70-те години на миналия век тенденцията е по-скоро към по-базисна версия, която не е изцяло изпъкнала и с разглобяемо тяло за носене. По това време количките се използват рядко, тъй като са скъпи. | |
От 80-те години на миналия век индустрията на количките се развива с нови функции, по-безопасна конструкция и повече аксесоари. За това допринася и журналистът Фил Баклър, който иска да прекарва повече време навън с новородения си син. Така през 1984 г. се появява компанията "Baby Jogger" и т. нар.„джогинг колички”. |
Източник: www.dariknews.bg