+ Предложи публикация
15.12.2015

Интерактивната дъска

  Дъската в учебния процес е известна от 1801 г., но днес символът "черна дъска" вече подсказва отмираща епоха. Въпреки, че компютрите са в училищата повече от 20 години, има много учители, които се дистанцират от използването им под каквато и да е форма. Резултатите от много изследвания обаче показват, че използването на интерактивна дъска по време на урока, посреща нуждите на учениците с визуален стил на учене, представя възможност за урок с по-голяма ангажираност на целия клас, ангажира повече деца и дава възможност за използване на различни интерактивни методи в обучението.

Какви са ползите за образователно-възпитателния процес?

За учителите:

  • По-голяма възможност да се интегрират ИКТ в уроците, докато се преподава пред класа;
  • По-голяма спонтанност и гъвкавост, тъй като учителите могат да чертаят или анотират голямо количество от уеббазирани ресурси;
  • Могат да записват, отпечатват написаното на дъската, включително бележките си, направени по време на урока, без излишни усилия;
  • Лесно могат да споделят и използват материали повторно.

За учениците:

  • Увеличава се мотивацията, уроците са по-приятни, дават се нови и по-големи възможности за участие на повече ученици в час и за съвместната им работа, развиват се личностните и социалните умения на учениците;
  • Намалява се необходимостта от преписване на вече записаното на дъската;
  • Към различните стилове на учене се приспособяват различни ресурси, съответни на нуждите на учениците.
  • Учениците могат да са по-креативни в представянето на теми пред съучениците си;
  • Учениците няма нужда да използват клавиатура, което води до възможността дъската да използват и деца със специални образователни потребности;

Действия и операции с интерактивната дъска

1. Цвят

Палитрата от цветове позволява използването на различни нюанси с цел конкретизиране на важни области на обектите, тяхното отделяне, показва връзка между обектите и др.

Пример: географска карта или схема на храносмилателната система по биология.

2. Анотации на екрана

Анотациите са полезни за добавяне на бележки към обектите, диаграмите или изображенията на екрана.
Могат да бъдат съхранени на компютъра и използвани в бъдеще в уроци по тази тема или при повторение на материала. Всички файлове с анотации към материалите можете да разпечатате и дадете на учениците.

Пример: при демонстрации на химични процеси, сравняване на свойства на елементи.

3. Използване на звук и видео

Използването на звук и видео може значително да увеличи обема на изучавания материал от урока. Интерактивната дъска позволява да се правят снимки на екрана при възпроизвеждане на видео, за да може по-късно да се работи с тези изображения – да се съхраняват, разпечатват, да се правят анотации и т.н.

Пример: при онагледяване на физични и химични явления, обогатяване на урока с документи и видео материал по история.

4. Drag and drop („Хващане и влачене“)

Позволява групиране, разделяне и сортиране по общи и различни характеристики на обектите. Ефективно използване на интерактивни материали.

Пример: начален етап – групиране на обекти по даден признак, създаване на картина от геометрични фигури.

5. Избиране на обекти

Текст, диаграми и изображения могат да бъдат подчертани – анотирани на дъската с цел съсредоточаване върху специфични аспекти на определен обект. Това се постига със скрити части на дисплея и неговото откриване при необходимост.

Пример: математика – скриване решението на дадена задача, осветяване на чертеж.

6. Изрязване и поставяне

Фрагменти от текста, изображения и други ресурси могат да се преместват, копират в паметта на компютъра, могат да бъдат махани и отново поставяни. Тази особеност на интерактивната дъска позволява във всеки момент връщане стъпка назад, възстановяване на предишно състояние.

Пример: съставяне на различни типове изречения по Български език и литература.

7. Странициране

Страниците могат да се прелистват назад и напред, което позволява на учителя да преминава по цялото съдържание на урока или обобщава области, да се връща към тях и т.н.

Пример: изготвяне и представяне план на урока.

8. Разделяне на екрана

Екранът на интерактивната дъска може да се раздели на части, във всяка от които може да се използват различни режими на работа.

Пример: паралелно решаване на еднотипни задачи разпределени между учениците.

9. Въртене на обекти

Преместване, завъртане и показване на обектите със средствата на интерактивната дъска.

Пример: стрелки на часовника при изучаване на часа в начален курс и по чужд език.

За да направите урока по-интересен можете да добавите изображения. Добавянето на изображения като графични елементи към работните страници или като фон би могло да се извърши чрез вмъкване на графичния обект от галерията или с „влачене“ от стартирано приложение (например браузъри като Internet Explorer, Chrome и др.) или директория. Добавените изображения като графични елементи могат да бъдат модифицирани (промяна на размер, осветеност и др.), завъртани под определен ъгъл, премествани, копирани, вмъквани и т.н. Вмъкнатите като фон графики и снимки не могат да бъдат променяни по начина, по който се променят графичните елементи, като в редки случаи софтуерите разполагат с възможност за промяна на определени аспекти от изобразяването на фона – контраст, центриране.

Източник: www.pedagozi.bg

Оценка 4.87 от 30 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ