Подготвачетата в детските градини за първи път ще завършат учебната година без оценка на готовността за училище. Тестовете бяха отменени, след като всички учебни заведения останаха затворени повече от 2 месеца заради пандемията от коронавирус. Независимо от знанията и уменията на хлапетата, всички тръгват в първи клас, където ще се наваксва, ако има дефицити.
Дали е така с детето у дома?
Има начин това да се провери и с оценка на училищната готовност извън детското заведение. Алтернативата предлага Институтът за професионално и семейно развитие в Пловдив, в който специалисти от различни области работят с деца и възрастни.
Оценката на училищната готовност показва доколко бъдещият ученик е усвоил базови знания и умения, но и каква е неговата емоционална интелигентност и адаптивност, обяснява психологът Георги Гърмидолов, който има 12 години стаж и частна практика от 2013 г. Със стандартизирани тестове, много близки до ползваните в детските градини, се измерват резултатите от познавателните процеси - писане, смятане, причинно-следствени връзки, логическо мислене. Но ние преценяваме още социалните умения на детето и доколко то е готово да влезе и да се адаптира в нова среда, добавя Гърмидолов. Тръгването на училище е голяма промяна за хлапето, защото то прекрачва от ситуацията на отглеждане в нова - с повече правила и отговорности.
Освен това много често с тръгването в първи клас децата попадат в група от напълно непознати връстници, което прави справянето по-трудно. Срещата с екипа от логопед и психолог и неусетното за детето тестване може да направи предварителна оценка на способността му да се впише.
Форматът на теста
Тестът се провежда на място в института и включва няколко етапа. Първо се прави интервю с родителя, за да се добият първи впечатления за средата на хлапето и неговото развитие. Следва стандартизираният тест за познавателното ниво. Третият сегмент е проверка на емоционалната интелигентност - доколко детето разбира дадена ситуация и как реагира, какво разказва за нея. Тази оценка започва още на вратата, когато с попадането му в нова среда се вижда как детето допуска непознат до себе си, колко време му е нужно да се отпусне и изобщо случва ли се това.
Нищо не е задължително, при нас няма „трябва“, подчертава Гърмидолов. Работата с детето не надхвърля 60 минути. Не се търсят само дефицити, а и силите страни. Оценката завършва с цялостно описание и препоръки, ако бъдат открити задръжки в развитието.
Склонни ли са родителите да приемат резултатите?
Обикновено идват семейства, които искат да са сигурни, че всичко е наред. Има обаче и такива, които са притеснени от нещо в поведението на детето си. Щом са направили първа крачка да установят заедно с експерта какъв е проблемът, най-често те са готови да продължат и да направят нужното за преодоляването му, казва психологът.
Има и семейства, които идват, след като са били насочени от други специалисти.
Понякога се налага да бъде променено нещо съвсем дребно, друг път се налага специализирана работа с детето, сочи опитът на екипа на Института за професионално и семейно развитие.
Източник: www.marica.bg